Terkini

Pensijilan Halal Aunty Anne Kini Sedang Dipertimbangkan : "Hotdog"


Gerai makanan majoriti Islam di Malaysia mesti menamakan semula nama "hotdog" atau berisiko pensijilan halal di tarik balik oleh pihak berkuasa.

Pelancong Muslim dari luar negara turut membuat aduan berkaitan, kata Sirajuddin Suhaimee, pengarah bahagian halal daripada Jabatan Kemajuan Islam.

"Mana-mana produk (HALAL) yang membuat pengguna keliru, ia perlu diubah,"katanya.

"Kerana dalam Islam, anjing dianggap najis dan nama yang tidak boleh berkaitan dengan pensijilan halal."

Banyak penjaja dan restoran halal menjual "hotdog" di Malaysia. Sirajuddin berkata pemeriksaan akan dibuat "langkah demi langkah" apabila kedai-kedai ini memperbaharui pensijilan halal dua tahun mereka dengan jabatan.

Rantaian pretzel US Aunty Anne, yang mempunyai 45 cawangan di Malaysia dengan rancangan untuk mengembangkan lagi, memberitahu AFP bahawa ia tidak mempunyai keraguan untuk menamakan semula anjing pretzel yang - sosej dibalut dengan pretzels - mengikuti nasihat daripada pihak berkuasa agama.


"Ia satu isu kecil. Kami rasa cukup dengan menukar nama dan masih bekerja di atasnya," kata Farhatul Kamilah Mohamed Sazali, seorang eksekutif di Aunty Anne Malaysia.

Sirajuddin yang disyorkan anjing pretzel dipanggil sosej pretzel, berkata permohonan pensijilan halal Aunty Anne kini sedang dipertimbangkan.

Antara banyak pengkritik di media sosial, seorang pengguna Facebook berkata: "Sila berpegang kepada agama dan jangan jadi penasihat bahasa Inggeris."

Satu lagi menulis: "kedai haiwan peliharaan sila menamakan semula anjing anda sosej."

Sirajuddin menolak sebagai "tindak balas normal" kritikan dalam talian. "Kami sedang melakukan kerja kita mengikut undang-undang," katanya.

Di bawah konsep halal - yang bermaksud "dibenarkan" dalam bahasa Arab - daging babi dan  alkohol dan haiwan yang tidak disembelih mengikut prosedur Islam semuanya adalah "haram" atau dilarang sama sekali.

Malaysia telah lama mengamalkan satu bentuk sederhana Islam tetapi sikap konservatif yang semakin meningkat.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)