Terkini

HIBURAN

DUNIA

PENAJA

Percutian

Artikel Terbaru

Apakah Punca Menyebabkan Obesiti Dalam Kalangan Remaja?

4:54:00 PTG

Obesiti merujuk seseorang yang mempunyai Indek jisim Badam (BMI) lebih daripada 30.


Akhir-akhir ini, ramai dikalangan remaja mempunyai berat badan berlebihan berbanding kesesuaian ketinggian mereka. Kebanyakkan kes kematian akibat sakit jantung berpunca daripda masalah obesiti yang tidak dikawal sejak kecil lagi.


Faktor utama obesiti dalam kalangan remaja adalah disebabkan oleh amalan pemakanan yang tidak seimbang. Hal ini dikatakan demikian kerana remaja pada zaman ini tidak gemar menikmati makanan segar dalam kehidupan seharian mereka. Makanan yang berlemak dan kurang kandungan khasiatnya ini tetap menjadi pilihan remaja kerana rasa yang enak serta mudah untuk dibeli dimana-mana sahaja dengan harga yang berpatutan. Kesannya remaja tidak mempunyai kandungan nutrien yang seimbang untuk pembesaran sihat. Tegasnya, amalan pemakanan yang tidak seimbang merupakan punca utama remaja mengalami masalah obesiti.



Selain itu, faktor lain ialah gaya hidup remaja yang kurang bersenam. Hal ini disebabkan oleh remaja yang leka dengan hiburan media elektronik seperti televisyen, telefon pintar dan komputer sehingga enggan bersosial dengan masyarakat. Golongan ini malas unutk bersenam dan memilih unutk melibatkan diri dalam aktiviti yang tidak berfaedah. Remaja yang enggan bersenam walaupun dinasihati oleh pelbagai pihak boleh dikaitkan dengan peribahasa seperti kera mendapat bunga kerana tidak menghargai nasihat yang diberikan.


Di samping itu, masalah tekanan juga merupakan faktor obesiti dalam kalangan remaja. Hal ini dikatakan demikian kerana remaja menghadapi pelbagai tekanan daripada ibu bapa mahupun pihak sekolah. Meraka menganggap makan makanan yang berlebihan sehingga mencapai kepuasan. Jelaslah bahawa faktor obesiti dalam kalangan remaja adalah disebabkan oleh masalah tekanan.


Intihanya, bulan semakin terang, bayang kian jelas bahawa terdapat banyak faktor obesiti dalam kegemukan remaja. Ibu bapa perlu menggalakkan anak-anak mengamalkan pemakanan yang berkhasiat dan bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Usaha untuk mengatasi masalah ini harus dilakukan secara berterusan dan bukan seperti hangat-hangat tahi ayam sahaja. Komitmen daripada semua pihak untuk mengatasi masalah ini harus dilakukan supaya remaja dapat merealisasikan impian untuk mewujudkan sebuah negara yang gemilang.


Persediaan Pelajar Semasa Memasuki Alam Pekerjaan

12:37:00 PTG

Alam pekerjaan merupakan suatu fasa dalam kehidupan yang semua manusia akan tempuh demi mencari pendapatan.



Pendapatan digunakan untuk menyara kehidupan diri, keluarga dan penyumbang kepada kemajuan ekonomi negara dan juga agama. Dengan itu, para pelajar terutamanya mahasiswa-mahasiswa perlu bersedia dalam segala aspek sebelum menempuh alam pekerjaan.


Persediaan pelajar untuk menempuh alam pekerjaan yang utama ialah dengan mempunyai ilmu pengetahuan dalam diri. Ilmu adalah sangat penting untuk kita berjaya dalam hidup. Ilmu juga sangat berharga dan itu tidak boleh diperolehi jika tidak dicari dan dipelajari. Selain itu, seseorang juga mampu menyelesaikan masalah jika mereka memiliki ilmu pengetahuan yang berguna serta boleh menjadi insan yang memiliki sahsiah yang terpuji. Contohnya seorang yang berilmu akan mendapat manfaatkan nilai murni seperti saling menghormati, bertanggungjawab, bertimbang rasa dan menghargai.



Di samping itu, pelajar perlulah mempunyai kemahiran insaniah. Kemahiran insaniah merupakan kemahiran yang mempunyai pelbagai pembelajaran yang merangkumi aspek keperibadian dan kerja berkumpulan. Contohnya kemahiran komunikasi pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran kerja berpasukan, kemahiran keusahawanan, serta kemahiran kepimpinan.


Seterusnya, kita perlulah mempunyai daya saing yang tinggi untuk mencapai kejayaan. Apabila kita yakin untuk melakukan sesuatu kita akan lebih semangat serta mempunyai keyakinan dalam menempuh kejayaan. Disebabkan itulah, pelajar perlu berusaha keras untuk belajar untuk mendapatkan kerja yang baik serta cita-cita yang kita idamkan.


Kesimpulannya persediaan untuk menghadapi Ccbaran pekerjaan di Malaysia, memasuki alam pekerjaan adalah menjadi destinasi terakhir kepada kebanyakan pelajar. Sama ada pada peringkat sijil, diploma atau ijazah mereka mula mencongak-congak akan peluang pekerjaan yang bakal diceburi.


Advertisement

Pengalaman Menggunakan 'Nacific Triple Cica Natural Mucin Kit'

7:49:00 PG

Set mini Nacific Triple Cica Natural Mucin Kit adalah produk untuk kulit yang bermasalah maka penulis turut ingin mencuba untuk tahu tahap keberkesanan.



Kejutan dan penemuan yang paling penting adalah keladi liar yang sangat berkesan dalam merawat kemerahan dan keradangan, serta mengurangkan kegatalan pada kulit. Pada masa yang sama, keladi mempunyai sifat pelembab dan meningkatkan keanjalan kulit.


Triple Cica Complex adalah tiga komponen yang diekstrak dari Asiatic Centella, yang terkenal dengan sifat penguat anti-inflamasi. Saya sudah cuba produk ini selama dua bulan, jerawat pom sudah berkurang tinggal parut-parut saja. Disebabkan kulit saya sensitif dan berjerawat kena memilih produk yang sesuai dengan jenis kulit saya ni.



Memang terkejut dengan pencuci produk ini. Selepas mencuci, kulit terasa licin dan bersih, tidak terasa kering kulit terasa bersih sangat.


Langkah yang kedua ialah toner, ia mempunyai tekstur yang sedikit tebal, cepat diserap ke dalam kulit, tanpa melekit dan berminyak. Saya sapu toner pakai kapas bagi kotoran di kulit bersih, sapu manja-manja saja.


Langkah seterusnya ialah serum, serum adalah produk yang paling pekat, teksturnya tebal dan mudah diaplikasikan ke wajah tanpa jatuh ke lantai.


Walaupun selepas penggunaan pertama , saya merasa kurangnya keradangan dan kulit berminyak. Tidak dinafikan bahawa setelah satu set penggunaan kulit akan berubah menjadi sihat dan berseri. Malah saya telah membeli set ini kali kedua.


Nacific Triple Cica Natural Mucin Toner dan Serum Jugak terdapat dalam saiz besar iaitu Toner 100ml dan Serum 30ml. Untuk Pencuci belum ada yang saiz besar.


Toshiba Mesin Basuh Auto, Bunyi Alarm Ketika Rinse/Spin. Apa Masalahnya?

6:36:00 PG

Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman model (AW-A750SM/AW-F820SM) dan boleh dijadikan rujukan untuk jenama dan model lain.



Jenama Toshiba boleh dikatakan jenama kukuh bermaksud barangan berkualiti yang memiliki jangka hayat yang panjang berdasarkan cara penggunaan. Pada artikel sebelum ini penulis ada kongsikan beberapa permasalahan yang kerap terjadi di setiap mesin basuh auto tidak kira apa jenama boleh rujuk di https://www.sekejung.com/2017/02/air-buangan-mesin-basuh-tidak-keluar.html .


Permulaan kejadian adalah mesin basuh mula mengeluarkan bunyi kasar ketika menjalankan kerja pencucian, bahagian ini anda kena siasat dimana punca bunyi kasar itu adakah dari arah Mechanism Clutch atau penyerap gegaran.



Berdasarkan pengalaman penulis adalah datangnya dari Mechanism Clutch disebabkan kelonggaran skru dan menyebabkan Clutch tidak berada di posisi yang betul. Paling terkesan adalah ia mampu merosakkan beberapa komponen terdekat iaitu drain motor dan pulley sensor yang berhampiran dengan belting.


Kata-kata mutiara adalah tiada komponen yang boleh kekal lama jika tidak diselengara. Begitulah kisah penulis semasa menghadapi masalah skru Mechanism Clutch mesin basuh longgar dan tercabut, nak dijadikan cerita 3 hari 2 malam duduk siasat apakah yang menyebabkan mesin ini gagal Rinse/Spin dan terkejut lagi bila air dalam baldi tidak reti penuh.



Kita pun selak semula pengalaman sebelum ini iaitu besar kemungkinan berpunca dari PCB board maka keluarlah modal pertama untuk alat ganti. Eh! dah tukar pun masalah alarm tak selesai, bermula lagilah siasatan seterusnya diikuti dengan pelaburan gantian drain motor dan ketatkan semula Mechanism Clutch.


Ingatkan masalah alarm selesai tapi malangnya PCB board masih lagi alarm semasa aktiviti Rinse/Spin. Kali ini penulis terus kaji bahagian komponen yang mempunyai sensor. Setelah berjaya siasat dapati ada satu magnet kecil di Pulley Sensor hilang mungkin disebabkan pelanggaran antara Mechanism Clutch Gear Box sebelum ini.


Akhirnya penulis pun berjaya mengeluarkan pelaburan buat kali ketiga dengan hanya ganti pulley magnet sahaja. Teori membuatkan Rinse/Spin alarm adalah Mechanism Clutch gagal kenal pasti kelajuan melalui magnet kecil yang bersama dengan pulley tersebut.


Kos Alat Ganti Semasa Pengalaman ini Adalah:

1. PCB board AW-A750SM / AW-F820SM = RM 110

2. Drain Motor (after market) = RM 25

3. Pulley Magnet = RM 55


Jumlah keseluruhan = RM 190* (2021an)


Harap perkongsian yang ringkas ini dapat dimanfaatkan oleh anda yang memerlukan info tambahan sebelum tersalah beli alat ganti mesin basuh.


2.000 Anggota Bomba New York Ambil Cuti Sakit Tanda Protes Vaksin - Covid19

3:04:00 PTG

35% peratus daripada pasukan polis Chicago belum melaporkan status vaksin mereka pada tarikh akhir 15 Oktober. Dua minggu lalu, separuh daripada pegawai Chicago akan menghadapi masalah cuti tanpa gaji jika masih menolak vaksin.


Seorang doktor Houston berkata ICU di hospitalnya adalah "seperti zon perang." Di seluruh bandar, hospital sedang mendirikan khemah sebagai persediaan menghadapi gelombang Delta yang mengisi ICU mereka.


Memandangkan kes COVID "meningkat" di Mississippi, negeri ini terpaksa membuka semula hospital terbuka yang terletak di ruang tempat letak kereta. Hospital Oklahoma kehabisan ruang dan tiada katil ICU pediatrik di utara Texas . Seorang lelaki di Houston yang ditembak enam kali minggu lalu turut masih menunggu pembedahan kerana tiada katil disediakan.



Dapatkah anda bayangkan bagaimana situasi semasa di luar negara berbanding di Malaysia yang boleh dianggap masih aman dan teratur terutama dari sektor perubatan dan kebajikan rakyat.


Dan seperti yang kita tahu masalah golongan yang menolak vaksin ini tiada penghujung sehingga para pemimpin menawarkan pampasan atau skim perlindungan untuk penerima vaksin dimasa akan datang dan khabarnya Malaysia telah mula memberi suntikan dos ke-tiga kepada.



Pulse Oximeter Berbaloi Atau Tidak Untuk Dimiliki Semasa Covid19?

6:53:00 PTG

Jika anda mempunyai simptom sesak nafas atau penyakit paru-paru atau jantung yang diketahui, doktor anda mungkin mengesyorkan penggunaan oksimeter nadi.



Oksimeter nadi atau Pulse Ox, ialah peranti elektronik yang mengukur ketepuan oksigen yang dibawa dalam sel darah merah anda. Oksimeter nadi boleh dilekatkan pada jari, dahi, hidung, kaki, telinga atau jari kaki anda.


Semasa pandemik Covid19 alatan ini juga telah mendapat permintaan yang tinggi cuma yang jadi permasalahan adalah barangan tiruan yang telah dijual dengan harga yang lebih murah.



Ada yang berkongsi maklumat cara pengesanan barangan tiruan adalah dengan menggunakan sebatang pensel bagi menggantikan jari. Jika data pulse oximeter tetap bergerak ketika menggunakan pensel maka sah ia adalah peranti tiruan.


Tapi setelah penulis menguji cuba alatan pulse oximeter yang boleh diperolehi dari farmasi dan klinik kesihatan Malaysia ada satu masalah yang penulis rasa ia tidak sesuai untuk golongan marhaen.


Sebabnya alatan ini kebanyakkan adalah menggunakan tenaga bateri saiz AAA dan didapati sangat kuat menggunakan tenaga bateri walaupun jenama bateri mahal.


Penyelesaian adalah sila gunakan jenis bateri pengecasan semula dan elakkan membeli bateri pakai buang demi penjimatan kewangan.


Cara Buka Akaun SSPN? Jenis Akaun Yang Ada? Jom ambil tahu

3:40:00 PTG

Skim Simpanan Pendidikan National(SSPN) adalah dibawah Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional(PTPTN) perbezaan dua ni secara ringkas adalah IN/OUT.



Maksud IN/OUT adalah kalau PTPTN asik keluarkan dana untuk pinjaman pengajian dan sampai satu masa peminjam gagal membuat pembayaran semula diatas sebab tertentu maka dana akan berkurangan untuk diberikan kepada generasi seterusnya.

Oleh kerana itu penulis berpendapat kerajaan telah dapat buah fikiran dengan menggunakan konsep pusingan iaitu 'Dari Rakyat Kepada Rakyat' dengan menubuhkan beberapa jenis akaun Simpanan Pendidikan iaitu secara bulanan atau tanpa sebarang komitmen.


Jika memilih akaun bulanan dengan jumlah yang mampu anda bayar maka dapatlah beberapa manfaat menarik seperti dividen, perlidungan takaful dan pelepasan cukai pendapatan sesuai untuk golongan pendapatan tinggi.



Jika anda tidak mahu memiliki sebarang komitmen untuk tabung pendidikan anak-anak maka boleh buka akaun SSPN biasa dan mula simpan jika ada peruntukan. Setelah itu khabarnya anda juga berhak mengeluarkan simpanan tersebut pada bila-bila masa mengikut terma syarat yang ditetapkan oleh SSPN.


PTPTN kerap kali menambah baik produk simpanan mereka melalui SSPN mengikut keperluan semasa iaitu terkini telah tercipta beberapa jenis simpanan seperti:


SSPN-i

SSPN Plus

SSPN Prime


*maklumat lanjut layari www.ptptn.gov.my


Cara Pembukaan Akaun SSPN

Boleh terus ke kaunter PTPTN atau menerusi ejen sah PTPTN disini 'DAFTAR' hanya semudah ABC.


Cara Penutupan Akaun SSPN

Jika ingin membatalkan akaun diatas sebab tertentu anda perlu hadir ke cawangan PTPTN berhampiran untuk urusan penutupan.


Akhir sekali, simpanan pendidikan ini adalah penting bagi anak bangsa kita di masa hadapan namun kita sebagai ibu/bapa hanya merancang tapi percayalah rezeki tak pernah salah alamat soalnya cepat atau lambat sahaja.



Kita juga tidak boleh meramal situasi masa hadapan sama ada peluang pekerjaan semakin banyak atau tidak cuma apa yang boleh kita usahakan pada saat ini adalah menaikkan ekonomi negara kerana ketika itulah kita dapat menyediakan peluang pekerjaan untuk generasi masa hadapan.


Artikel ini ditulis semasa keadaan ekonomi dan politik dalaman kurang stabil dan diuji dengan wabak Covid19 sekaligus dengan permasalahan taraf pendapatan rakyat tidak sepadan dengan inflasi semasa.

Oleh kerana itu ramai yang terpaksa melakukan lebih dari satu pekerjaan demi menyara ahli keluarga dan diri sendiri. Trend peluang pekerjaan ke-dua pada masa ini pula adalah dengan menceburi pekerjaan gigs secara bebas dan selebihnya adalah bergantung pada kemahiran masing-masing berdasarkan tawaran gaji semasa.


Kita patut kasihan pada generasi baru yang terpaksa menanggung hutang pengajian mereka sedangkan mereka sendiri belum tentu dijanjikan peluang pekerjaan dengan tawaran gaji yang sepadan dengan kos pembelajaran mereka sebelum ini kecuali mereka adalah datang dari golongan berpendapatan tinggi.


Tahukah Anda Ink Cartridge Printer Mempunyai Unsur Penipuan

2:44:00 PTG

Sumber luar negara mengatakan beberapa jenama printer telah mengambil untung yang banyak terhadap penjualan ink cartridge mereka.



Ada pengguna tempatan juga meluahkan pendapat di forum dengan mengatakan ada satu jenama printer ini jika salah satu ink cartridge habis mesin pencetak terus gagal berfungsi.


Harga ink cartridge pun begitu mahal mengikut sesebuah jenama pencetak namun dalam pasaran ada dua jenama memainkan peranan iaitu menyediakan printer yang murah tapi ink cartridge yang mahal dan lagi satu harga printer mahal tapi ink cartridge murah.


Dalam artikel ini penulis tidak sebut mana-mana jenama mesin pencetak sebabnya korang sendiri pasti sudah tahu. Tapi untuk keperluan pelajar elok pilih jenama yang mempunyai ink cartridge murah untuk jangka masa panjang jika tidak memang akan menyesal tak kesudah.



Jika anda sedang mencari mesin pencetak sila pastikan ia mempunyai tangki simpanan ink bagi memudahkan korang pantau kandungan yang ada. Cuma berdasarkan pengalaman pengguna printer yang mempunyai tangki ink selalu mempunyai permasalahan kebocoran dan kegagalan ink masuk ke cartridge harap engineer diorang perbaiki untuk model akan datang.


Akhir sekali pastikan korang rajin mencari sebab setiap Error dari printer kerana jika korang gagal menyelesaikan masalah tersebut. Masa akan terbuang untuk menghantar baik pulih di kedai yang korang beli atau paling malas sekali adalah dengan menukar printer baru setiap kali mengalami ralat.


 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Dimensi Teknologi Bumi Niaga(001859511-H)