Terkini

Hiburan

Percutian

Penaja

Teknologi

Artikel Terbaru

Resepi Kari Ikan Tongkol Yang Perlu Anda Cuba

12:36:00 PTG

Musim perintah pergerakan ini tidak banyaklah kami dapat kongsikan sebab kurang berada diluar rumah namun aktiviti dalam rumah tetap kami fikirkan sehinggalah meluangkan masa di dapur dengan menyediakan pelbagai menu hidangan dari ke hari.




Setiap hari puas fikir nak masak apa sehingga timbulnya group fb masak apa tak jadi. Jadi kami pun dengan bersungguhnya memastikan setiap masakan jadi tanpa gagal supaya tidak terjebak dalam group masak apa tak jadi.

Bukan nak buruk mana-mana group fb cuma yang baik kita ikut yang kurang baik kita cuba hindar supaya tidak berlaku apa-apa pembaziran kelak.

Tambahan lagi musim wabak covid-19 ni berlakunya penutupan pelbagai sektor swasta dan pengurangan pekerja maka kami mengambil langkah berjaga-jaga demi mengelak dari sebarang pembaziran terutama dari segi makanan.

Jika nak memasak perkara penting adalah elak dari sebarang aktiviti pembuangan, jika kita ada lauk lebih maka tidak salah sedekahkan kepada jiran sebelah supaya setiap masakan kita dapat dihabiskan sebelum ia menjadi basi.

Pada masa sama dalam agama juga mengajar kita untuk bersedekah supaya rezeki kita berterusan tanpa putus. Namun jika bab makanan ni tak ramai yang yakin masakan sendiri itu sedap jadi lebih rela simpan sampai basi dan akhirnya berada di dalam tong sampah.

Cara yang sebetulnya jika kita nak menyediakan makanan haruslah bermula dengan jumlah kecil untuk percubaan. Jika dah yakin dan dapat teknik masakan barulah kita beralih kepada kuantiti yang besar macam katering gitu.



Mari kita mulakan dengan penyedian bahan-bahan supaya korang boleh pergi pasaraya terlebih awal tanpa ketuk rumah jiran tanya ada serbuk kari tak? Hehehe

- Ikan tongkol
- Telur rebus
- 1biji bawang besar
- 4 ulas bawang putih
- Serbuk kari ikan
- Serbuk cili
- Cili padi
- Daun kari
- Asam keping
- Bendi
- Santan


Mulakan dengan bahan kisar bawang besar dan bawang putih setelah itu tumiskan bahan kisar tadi dengan sedikit minyak. Masukkan daun kari dua tangkai, serbuk kari ikan satu paket dan serbuk cili satu sudu letak air sedikit kacau sampai naik minyak.

Setelah naik minyak boleh masukkan asam keping dan santan satu kotak jika terlalu pekat boleh tambah air rebusan ikan tongkol tadi sentiasa kacau supaya santan tidak berketul. Bila kuah sudah menggelegak masukkan ikan dan telur rebus tadi boleh perasakan dengan garam dan maggi cukup rasa. Akhir sekali boleh masukkan bendi dan cili api , tunggu seketika boleh la tutup api.

Bahan bahan mudah didapati maka jadi laa kari ikan tongkol.



Nak Makan Kek Coklat Moist Tapi Masih Dalam Fasa Berjimat Jom Buat Sendiri

11:19:00 PTG

Musim dunia diserang wabak covid-19 ni kita pasti akan terasa nak makan macam-macam maklumlah terkurung dirumah dari musim pkp sehinggalah pkpb(bersyarat).

 



Jadi dari duduk rumah saja-saja ada baiknya kita memenuhi ruang dapur dengan keluarga orang kata sambil menyediakan bahan-bahan sambil berbual mesra haaa barulah Happy Family gitu.

Jika sebelum ni kita rajin buat tempahan dengan rakan-rakan sampai ada yang berniaga buat packaging siap. Nah kali ini kita buat semuanya sendiri dari tepung hinggalah moist. Kepada yang masih nak berniaga tu janganlah tersinggung pula sebab artikel ini hanyalah untuk mereka yang ingin rasa hasil air tangan sendiri.

Pada masa bolehlah menambah ilmu dalam penyedian kek moist yang sebenarnya mudah jer tapi apa pun kesabaran dan keyakinan haruslah tinggi setiap masa maklumlah walaupun bahan sama tapi hasil kerja mungkin berbeza.

Maka setiap apa yang kita usahakan harus ada sikap cuba mencuba sehingga ia nampak sempurna, begitu juga semasa kita belajar memandu kereta bukan jam tu belajar jam tu juga sudah mahir betul tak.

Kek moist ni ada variasi mudah dan ada juga variasi betul-betul ikut resepi dalam buku, namun apa yang penting semuanya terletak pada hasil kreativiti masing-masing. Manalah tahu korang nak tambah serbuk oreo ke serbuk nestum ke dan lain-lain yang terlintas di fikiran korang jadi sila teruskan niat tu.

Manalah tahu suatu hari nanti korang dapat cipta satu variasi kek moist yang lain dari yang lain, ketika itu boleh juga cuba buat pemasaran dan bina sebuah jenama sendiri.

Malas nak cerita panjang jom lihat bahan-bahan yang kami guna dibawah ni.

- Susu cair 1 tin
- Susu pekat 1 tin
- Telur 3 biji
- Minyak masak 1 tin
- Gula 1 tin
- Esen vanila 1 penutup 
(kisar atau sebatikan semua bahan diatas)

- Tepung gandum 
- Serbuk koko 1 tin
- Soda bikarbonat 1 sudu kecil
- Serbuk penaik 1 sudu kecil
(Ayak bahan ini)

Siap ayak boleh campur bahan yang dikisar tadi. Selepas itu boleh kukus atau bakar dalam sejam lebih baik guna pengukus sebab nak dapatkan moist kek itu.

Sambil menunggu kek yang dikukus boleh la sediakan topping kek.

- Serbuk koko 3 sudu
- Susu pekat 2 / 3 sudu 
- Susu cair 3 sudu (saya guna susu tepung sebab tiada susu cair)
- Marjerin 1 sudu

Bahan diatas masak atas api ikut kesesuaian citarasa korang.




Dapat la banyak seperti gambar diatas, kalau ada kurang pandai-pandailah korang tambah mengikut citarasa masing-masing kut kalau sedap bolehlah kongsi resepi jika tidak kongsikan pengalaman korang ketika proses membuat kek.




Nak menaip panjang-panjang risau korang tak faham jadi kami sediakan rakaman proses membuat kek di atas harap ia dapat membantu.

Jika tak keberatan sila kongsikan gambar kek korang kepada kami kut ia nampak lebih kreatif boleh juga kami buat tempahan dari korang kan.
Advertisement

Tukar Monoshock Motorsikal Yamaha LC135 Untuk Kestabilan - RAPIDO Adjustable

9:02:00 PTG

Fungsi monoshock dan absorber adalah kurang sama cuma kebanyakkan motorsikal model terkini lebih kearah teknologi monoshock.


Rapido Monoshock
Dulu pernah dengar cerita setiap warna spring memainkan
peranan tapi setelah ditanya sebenarnya ia hanyalah warna hiasan sahaja.


Pada penulisan kali ini adalah untuk korang yang sedang pening nak cari monoshock jenama apa dan kos keseluruhan termasuk pemasangan. Sebelum itu artikel ini sesuai untuk pemilik yang baru nak berjinak dengan hal urusan gantian spareparts.


Seperti penulisan yang sebelum ini segala pemasangan adalah atas usaha minat sendiri kecuali gagal barulah terpaksa meminta bantuan pomen di bengkel untuk menyiapkan gantian spareparts lama kepada baru.



Sejarah aku ketika pertama kali menggunakan motorsikal sangatlah bersopan santun sehingga mengikut haribulan untuk menukar apa-apa komponen kononnya nak hindari dari mengalami kerosakkan yang teruk. Hakikatnya tidak perlu pun sampai begitu sekali kalau setakat ulang alik pergi kerja dan sebenarnya apa yang kita kena pelajari adalah bagaimana untuk tahu kondisi setiap komponen yang ada.


Dari situ kita dapat menjimatkan wang, masa dan tenaga menunggu jika jenis yang suka masuk bengkel. Bagi pemilik yang minat untuk melakukan pertukaran spareparts sendiri pula diorang berada dalam kedudukan yang paling selesa kerana tahu bila dan komponen apakah yang perlu ditukar.


Nak dipendekkan cerita dalam artikel ini aku nak cerita sikit bila masa korang perlu tukar monoshock dan kenapa ia perlu ditukar. Baiklah kepada yang masih tidak perasan tahukah kita fungsi monoshock sangatlah penting ketika anda berada di jalan yang lurus dan selekoh kalau ada yang perasan masa mula beli dulu meter boleh cecah 120 k/M - 130 k/M tapi sekarang meter 80 k/M pun sudah goyang.


Goyang adalah ciri-ciri bilamana keyakinan seseorang rider sudah berkurangan kerana merasakan bila-bila motorsikal boleh terbabas ketika jalan lurus mahupun selekoh belum cerita jumpa garisan merah atau kuning yang tebal dan semestinya tayar belakang akan lari gila-gila jika monoshock sudah tidak berfungsi dengan baik.


Jika korang ada perasaan seperti nak terbabas ketika selekoh dan membuai ketika jalan lurus maka persiapkan kewangan yang mencukupi untuk melakukan gantian spareparts.


Ada rider merungut kenapa monoshock mudah rosak atau membuai kadang-kadang tak sampai setahun. Mengikut pengalaman aku permasalahan ini adalah kerana kurangnya penjagaan kebersihan motorsikal terutama di bahagian monoshock.


Bahagian bawah motor kita adalah paling kotor dan berpasir oleh kerana itu tabung monoshock akan dipenuhi dengan pasir jalan raya sekaligus menjadi punca kebocoran dan kerosakkan. Oleh kerana itu sudah ada aksesori pembungkusan monoshock seperti gambar dibawah yang boleh didapati dari pusat beli belah atas talian terkemuka seperti Shopee dan Lazada.


Cover Monoshock
Monoshock Cover - KTM

Penulis pun masih baru juga menggunakan aksesori ni maklumlah internet lambat sikit dalam gua ni maka pencapaian teknologi itu kurang sikit. Harga aksesori tidak begitu mahal ia hanya sekitar RM5 sahaja bergantung pada model motorsikal.

Pandangan sudut yang pula ada yang mengatakan ia hanyalah kecantikan sahaja dan tidak berfungsi untuk melindungi monoshock dari termasuk pasir dan habuk. Yang ini penulis memang tidak dapat nak sahihkan kerana masing-masing  mempunyai pandangan tersendiri mengenai sesuatu perkara.

Oleh kerana penulis sedang mengunakan jenama monoshock RAPIDO maka sedikit perkongsian yang boleh dikatakan adalah sangatlah selesa dan mampu meningkatkan keyakinan rider semasa selekoh dan jalan lurus. Mengenai teknologi monoshock dia pula penulis hanya merasai satu hingga dua kali sahaja hentakkan lembut setelah motorsikal kembali stabil.

Berbanding monoshock lama yang sudah tidak berfungsi korang akan merasa lebih dari tiga kali membuai dan lama kelamaan pinggang kita akan terasa cepat lenguh.




Harga spareparts sekitar RM120++ tidak termasuk upah pemasangan.


Ulasan : Ikan / Daging Pekasam Warisan Bonda Keluaran De'imanz

10:01:00 PTG

Pekasam ialah sejenis makanan peram tradisi yang terkenal dan tahan lama. Ia merupakan satu cara mengekalkan makanan (lazimnya ikan) dengan menggunakan garam (atau asam) yang banyak dan mampu untuk bertahan lebih lama.



Makanan pekasam juga terkenal di negeri-negeri utara dan pantai timur. Artikel kali ini penulis akan sajikan korang dengan hidangan pekasam keluaran Warisan Bonda yang boleh didapati dari ejen-ejen rasmi termasuklah Shopee.


Walaupun blog ini tidak dapat apa-apa tawaran dengan pihak pengeluar produk pekasam De'imanz anggap sahaja ini adalah review percumma di bulan ramadhan ini.



Setelah kammi menerima lauk pekasam De'imanz dari pihak penghantar J&T kelihatan sangatlah menggiurkan dan tidak sabar untuk membuat penyediaan semasa berbuka nanti.


Cara penyedian pun sangat mudah dan paling penting ia boleh disimpan sehingga ke sahur jika tidak habis. Ada beberapa kaedah penyedian yang kami jumpa di laman YouTube.


Ikan Pekasam

Ada yang tumis dengan bawang besar/putih dan ada juga menambah rasa masam dengan beberapa biji perahan limau kasturi atau nipis bagi menaikkan lagi selera.


Daging Pekasam

Akhir sekali kami juga ada buat ujicuba dengan meletakkan pekasam De'imanz yang masih belum dimasak diluar tanpa peti sejuk. Hasilnya juga ia masih boleh tahan dengan tahap udara suhu bilik jadi pada kami ia sangatlah sesuai untuk golongan bujang atau berkeluarga yang masih belum ada peti sejuk.


Seterusnya kami masih lagi tidak menjumpai sebarang kilang pengeluar produk pekasam ini sama ada ia adalah milik sesebuah jenama atau pun ia bebas dipasarkan oleh mana-mana jenama.


Diatas kami ada sediakan beberapa video cara penyedian pekasam daging / ikan keluaran De'imanz untuk golongan bujang dan seangkatannya manakala dibahagian bawah ini adalah pautan facebook milik De'imanz yang dijumpai di carian google.


https://www.facebook.com/PekasamWarisanBondaHq/


https://www.facebook.com/cheklong.janie


Kami merancang ingin cuba produk pekasam jenama lain yang ada dipasaran bagi memastikan ia adalah buatan sendiri oleh sesebuah jenama atau pun ia datangnya dari kilang yang sama. Jika ada mana-mana jenama pekasam yang ingin beri kami peluang jangan segan silu hubungi kami melalui saluran yang disediakan.


Perniagaan adalah Perniagaan


U Mobile Melambatkan Proses Porting Adakah Perkara Biasa?

9:49:00 PTG

Isu ini dalam bahasa english dipanggil 'Porting Delay' yang selalu dikawal oleh kakitangan dalam sesebuah telco di Malaysia. Masalah ini sekali pandang memang ia nampak macam tiada apa-apa tapi sebenarnya ia sangatlah terkesan kerana boleh mengganggu emosi pengguna.



Proses porting ini sepatutnya boleh diselesaikan dalam masa 48jam setelah pengguna menerima SMS pengesahan namun masalah yang aku hadapi ini adalah dapat SMS ditolak. Eh eh! dah kenapa pula permohonan porting aku ditolak sedangkan tiada sebarang tunggakan mahupun mengganggu jiran tetangga.


Setelah aku memberi masa selama 48jam untuk proses porting hasilnya memang sangat tidak berkesan dan mendapati pihak U Mobile sangatlah kepala batu sampai sanggup tolak permohonan untuk porting.



Selepas habis tempoh yang diberikan kepada telco A dan B berurusan maka aku terpaksa naikkan aduan ni kepada pihak MCMC, tak kan aku nak bayar benda yang tidak boleh dimanfaatkan pula.


Sekarang ni aku nak beritahu korang yang sedang seronok guna telco oren tu sila berhati-hati ya, kena time korang nak porting ke telco lain diorang sengaja melambatkan proses tanpa sebab yang kukuh. Jadi mana yang pening-pening nak ambil cuti bagai tu sudah pastinya memerlukan masa yang sesuai dan sambil nak tunggu masa yang sesuai tu jam tu laa diorang mengambil kesempatan dalam kesempitan orang lain.


Macam aku cakap sepatutnya proses porting semua boleh dilakukan secara atas talian dan tidak perlu untuk pergi ke kaunter. Tapi ada telco yang sengaja memainkan pelbagai polisi supaya dapat menyukarkan pengguna.


Tindakan selanjutnya akan dikemaskini disini setelah aku dapat maklum balas dari portal MCMC. Manalah tahu MCMC pun tak boleh buat apa-apa dengan kapitalis-kapitalis ni maka terpaksalah kita perangi mereka habis-habisan supaya mereka sedar tanpa pengguna tiadalah mereka.



kemaskini 5/1/2020


Setelah menerima maklum balas emel dari U mobile dapati sistem mereka telah menerima penolakan untuk pertukaran telco. Hasilnya cuba korang lihat SMS yang aku kongsikan diatas agaknya siapalah yang sedang menipu. Tanpa membuang masa nombor tersebut telah aku batalkan sepenuhnya di cawangan U Mobile berhampiran.


Semasa menuju ke cawangan U Mobile tempoh hari terpaksalah aku menggunakan helah kata nak buat pendaftaran nombor baru supaya mereka tidak memberi alasan sistem menghadapi masalah dan sebagainya, sampai sudah di kaunter terus aku minta borang pembatalan dan dalam beberapa jam talian pun selesai dimatikan.


www.u.com.my

www.facebook.com/umobile


 
HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Dimensi Teknologi Bumi Niaga(1859511-H)