Terkini

Advertorial

Masakan

Penaja

Percutian

Artikel Terbaru

Nilai Kereta 'Trade In' Siapa Tentukan?

1:06:00 PG

Disebabkan ada individu yang bertanya siapakah yang tentukan nilai sesebuah kereta trade in? Jadi dalam posting ini kami akan huraikan mengikut kaji selidik dan kefahaman dari beberapa sumber.



Korang semua pasti sudah tahu kenderaan mempunyai susut nilai yang banyak boleh dikatakan peratusan harga selepas membeli terus turun dengan mendadak contoh hari ini kita beli dengan harga RM1 esok jika nak jual semula akan jadi 0.60sen.


Namun disebabkan ekonomi sekarang mempunyai kelemahan sedemikian jadi tidak hairanlah jika industri kereta terpakai berkembang seperti cendawan busuk. Kerana peratusan ketelusan mereka ketika berniaga sangatlah kurang memuaskan kepada pembeli maklumlah peniaga mana yang nak rugi tapi ia tidak bermakna kepuasan pengguna tidak perlu diutamakan.



Seperti yang kita ketahui di Malaysia majoriti yang menerajui perniagaan kenderaan terpakai ramai dari orang Cina, jika lembah klang ni boleh dikatakan diorang je yang sanggup meniaga kereta terpakai. Syarikat milik bumiputra bukannya tiada langsung cuma buat masa ini ia masih dalam situasi minoriti jika nak dibandingkan.


Berbalik pada tajuk utama 'Siapakah yang menentukan nilai kenderaan anda ketika Trade In?' jika kita lihat dari sudut mudah faham orang pertama yang korang jumpa di showroom atau used car adalah Salesman seterusnya barulah used car atau bank.



Masih tidak faham? Ok, katakan kita bawa kenderaan yang telah digunakan selama 3 hingga 5 tahun ke showroom atau syarikat kereta terpakai(used car) sudah pasti akan berjumpa dengan penjual kereta iaitu dalam bahasa english sales agent.


Tanpa membuang masa mereka akan meminta izin untuk melakukan penilaian terhadap kenderaan anda terdahulu bagi menentukan nilai sebenar kut ada calar atau kemek tu semua akan diambil kira nanti. Selesai semua pemeriksaan mereka ini akan merujuk kepada sistem penilaian mengikut tahun sesebuah kenderaan.


Data sistem penilaian ini boleh didapati dari Internet secara terbuka dan percuma namun data yang diperolehi dari insurance dan banker adalah anggaran sahaja.


1# https://www.oto.my/tool/car-market-value-guide/

2# https://www.takaful-malaysia.com.my/lang/bm/contactus/Pages/vehmarketvalue.aspx


Contoh baki hutang honda city tahun 2014 adalah 40K berdasarkan market value dari sistem diatas, tolak sana tolak sini salesman memberi penilaian bahawa kenderaan anda laku hanya 32k setelah menerima kata setuju dari used car dan baki selebihnya anda kena topup menggunakan duit poket sendiri bagi menyelesaikan baki hutang atau dijadikan sebagai downpayment kenderaan baru nanti dan siapa perasan penggunaan rebat seringkali diguna pakai namun pada kami ia hanya sekadar digit.


Oleh kerana itu jika anda melakukan hutang kereta selama 9 tahun sangat disarankan untuk bertahan selama 5 tahun walaupun telah mengalami kerosakkan kritikal. Jika tidak anda bakal mengeluarkan duit lebih banyak dari sepatutnya untuk menyelesaikan baki hutang dengan banker.


Kesimpulannya kami berpendapat yang memainkan peranan besar dalam urusan ini adalah antara salesman dan used car dan mendapati pihak Insurance berfungsi untuk memberi angaran nilai semasa sesebuah kereta mengikut tahun keluaran, akhir sekali peratus kelulusan pinjaman pula diuruskan oleh pihak banker menggunakan sistem kiraan pendapatan mereka yang ditetapkan oleh bank negara Malaysia.


Disebabkan used car tidak telus dalam urusan trade in atau jual kenderaan terpakai, syarikat Perodua telah membina bahagian POV sendiri demi menjaga kualiti setiap kenderaan dan kearah lebih telus kepada pelangan yang memerlukan perkhidmatan trade in atau pembelian kenderaan terpakai milik Perodua.


Sarapan Pagi Dengan Roti Keju Buat Sendiri Jerr

1:52:00 PG

Sarapan pagi sangatlah penting namun pengambilan jenis makanan turut menjadi masalah bagi sesetengah orang tapi tidak mengapa dalam artikel ini kami kongsikan satu resepi roti keju yang mudah dan kenyang.



Jika sebelum ini anda sering satukan roti bersama majerin atau kaya pandan yang lebih mesra pengguna tapi kali ini kita cuba buat hidangan yang lebih menarik.


Jika di semenanjung kami lebih menggunakan roti keluaran gardenia tapi jika tiada di kawasan dipersilakan menggunakan jenama roti alternatif. Bahan yang perlu ada seperti berikut Telur Ayam, Keju empat segi, Roti kosong (jangan pula beli roti krim).



Pecahkan beberapa biji telur ayam kedalam mangkuk mengikut keperluan anda lalu kacau sehingga sebati antaran putih dan kuning dan masukkan secubit garam, lada putih/hitam. Sediakan roti yang telah diletakkan keju macam kami setiap keping keju akan lapik sekurangnya tiga keping roti supaya ia menjadi tebal.


Panaskan kuali bersama minyak masak yang sedikit seterusnya tekapkan roti yang ada keju itu bersama telur ayam yang telah disebati tadi atas dan bawah secara berhemah.


Lalu masukkan kedalam kuali dan goreng seperti biasa, disaran menggunakan kuali non-stick(tidak melekat) bagi menjamin hidangan korang kekal cantik.


Apabila roti anda bersama telur ayam itu kelihatan kekuningan itu bermakna keju yang berada didalam itu turut sedang cair, jadi korang bayangkan betapa sedapnya melihat keju yang sedang cair bersama roti.


Setelah siap, hidangkan roti keju anda bersama mayonese dan sos cili bagi melengkapkan sajian pagi korang yang super sedap tu.


Advertisement

Hidangan Ikan Patin Masak Tempoyak Mudah Lagi Sedap

12:47:00 PG

Tibanya musim durian runtuh sudah pasti akan ada tempoyak namun kepada yang tidak gemar pada bau buah durian anda mungkin mengalami kerugian sedikit, tapi tidak mengapa tidak suka buah durian tidak semestinya tidak suka gulai tempoyak.



Tempoyak ni ada bermacam jenis cara masakan mengikut negeri paling penting tengok tangan siapa juga, kena tangan yang tak bedung haa korang telan jelah tapi kalau kena yang super sedap risau hirup kuah tanpa nasi woiii jangan buat pasal.


Mengikut pengalaman bahawa ada dua buah negeri cara masakan yang berbeza, nama hidangan mungkin sama tapi cara penyedian agak berbeza. Masakan negeri yang pernah saya rasa adalah dari air tangan orang Perak dan Pahang.



Masakan kuah tempoyak dari negeri Perak adalah lebih cair berbanding dari kuah tempoyak negeri Pahang namun itu tidak menjadikan isu cuma pendapat saya mengatakan mungkin kuah yang cair itu mempunyai sifat berjimat cermat dalam setiap masakan dia berbanding dari kuah tempoyak orang Pahang jika boleh habis satu balang tempoyak dia nak curah tujuan memekatkan lagi kuah.


Tapi tidak mengapa kerana itu cumalah andaian mengikut negeri sahaja, alangkah baik jika kita menjadi seorang individu tanpa menghiraukan kelahiran negeri manakah.


Siapa yang kata susah nak masak gulai tempoyak ikan patin ala temerloh pahang sila teruskan membaca bahan-bahan dibawah bagi memudahkan korang ketika memasak di dapur.


Sebelum petik api dapur pastikan korang sudah sediakan bahan seperti dibawah risau nanti dah masak separuh jalan tetiba garam habis pula kan tak syiok nanti.



Bahan Penyedian:-


- Ikan patin

- Tempoyak

- Asam keping

- Cili padi

- Bunga kantan

- Garam

- Gula

- Daun kesum

- Kunyit hidup


Korang kisar tempoyak bersama kunyit hidup dan cili padi (jika suka kepedasan) bersama air sedikit, setelah selesai curahkan hasil kisar itu kedalam periuk dengan api yang kecil doktor pakar pesan jika nak memasak pastikan menggunakan api yang kecil kerana ia lebih sihat berbanding menggunakan api yang besar.


Masukkan bunga kantan dan daun kesum lepas tu masak seketika beberapa minit sehingga daun kesum kelihatan layu, seterusnya masuk pula ikan patin dan teruskan memasak seketika sehingga mendidih paling penting berhati-hati ketika gaul supaya ikan patin tidak hancur kena senduk korang.



Perasakan dengan garam dan gula sehingga kena dengan citarasa tekak korang, selesai semua tu hidangan gulai tempoyak ikan patin korang sudah pun boleh dihidangkan kepada ahli keluarga atau untuk diri sendiri.


Tahukah Anda Asal Usul Makanan Roti Canai Dari Mana?

9:33:00 PTG

Boleh dikatakan Roti Canai telah diperkenalkan kepada kita semenjak dari usia kanak-kanak lagi, namun belum ada lagi peniaga Cina yang ingin menceburi bidang tebar roti canai kecuali kilang frozen milik mereka.



Menurut sumber dari wikipedia menyatakan asal usul makanan ini adalah dari negara India dan ia telah tersebar secara meluas di Asia semenjak zaman british lagi dimana ketika itu ramai penduduk dari India telah dibawa ke Malaysia dan negara jiran atas tujuan menjadi buruh kepada british.


Roti Canai dalam bahasa English disebut sebagai flatbread manakala ada yang memanggil sebagai roti prata, namun makanan ini mula terkenal terutama di Malaysia sehinggakan orang Melayu tempatan turut mempelajari cara penyedian dengan pelbagai resepi tersendiri.




Kenapa orang melayu tempatan menceburi dalam bidang masakan roti canai? ia disebabkan dalam isu kebersihan dalam penyedian dimana tepung roti itu harus di adun sehingga sebati menggunakan tangan dan jari jemari maklumlah zaman tu belum ada tenaga mesin. Faktor lainnya adalah orang melayu tempatan turut menyukai makanan tersebut cuma ada beberapa golongan agak kurang senang dengan cara penyedian.


Zaman berganti zaman semakin ramai orang melayu tempatan menguasai ilmu dalam penyedian makanan roti canai sehinggakan mempunyai idea untuk meletakkan warna pada roti canai mereka.


Roti canai tanpa kuah dal kacang atau kari amatlah merugikan sebenarnya, namun dalam penguasaan memasak kuah kari atau dal kacang turut di ikuti mengikut tekak masing-masing.


Jika tanya pada saya perbandingan antara roti canai restoran mamak(muslim) , hindu , melayu(muslim) ada baiknya memilih kedai melayu muslim disebabkan di Malaysia ini tentang status restoran mamak ini masih lagi meragukan sama ada ia Muslim atau hindu.


Pernah keluar berita di internet sebelum ini mengatakan restoran mamak milik hindu menggunakan perkataan al-quran semata nak tarik pelangan melayu atau muslim. Hakikatnya dalam isu kebersihan memang sangat meragukan tambahan lagi mereka import pekerja original dari india wei.


Itu pun kita tidak tahu india muslim atau hindu, kena yang tebar roti tu pengganut hindu dan yang uli tepung tu hindu nah makan laa korang air peluh tangan mereka.


Jadi apakah makanan orang melayu tempatan sebenarnya? dahulunya jika kita lihat makanan nasi lemak menjadi pilihan bagi orang kampung tetapi ia masih mengikut negeri contoh macam negeri pantai timur seperti terengganu dan kelantan memang tiada orang meniaga nasi lemak.


Yanga ada tu haaa roti canai kuah gulai, nasi berlauk, nasi dagang, nasi kerabu. Tapi dibelah utara/selatan memang ramai yang meniaga nasi lemak dan paling tak boleh tinggal adalah roti canai.


Korang nampak tak macam mana situasi pasaran roti canai berkembang di tanah melayu semenanjung Malaysia ini? itu belum lagi aku sembang tentang makanan western yang dibawa dari barat amboi punya eksen orang kita memotong ayam (chicken chop) dengan pisau konon.


Wikipedia


https://en.wikipedia.org/wiki/Roti_canai


Terkejut Dapat Bil GX50 Umobile Berjumlah Diluar Jangkaan, Jom Lihat Penjelasan Dari Mereka

10:37:00 PTG

Pengguna postpaid yang setia pasti pernah melalui detik hitam dimana penyata bil bulanan tidak serupa dengan harga yang di iklankan jadi apakah penjelasan dari pihak satu ini?



Disebabkan kami menerima pertanyaan dari pengguna postpaid umobile sendiri dimana mereka pernah menerima penyata bil yang berjumlah diluar jangkaan maka pihak kami pun bersetuju untuk melangan prabayar dari umobile untuk percubaan iaitu pelan GX50.


Semasa kami menggunakan prabayar GX50 dari umobile ini pertama sekali dapati rangkaian 4G tidak di aktifkan secara auto malah kita yang harus menghantar SMS untuk pengaktifan.


Baca artikel berkaitan sebelum ini Rebut diskaun RM10 setiap bulan dari umobile GX50



Mengenai penggunaan data internet pula pada kami memang senang hati disebabkan tidak perlu fikir untuk jimatkan data namun yang menjadikan isu cuma kelajuan internet mempunyai had iaitu sekitar 5Mbps sahaja mengikut lokasi serta had kelajuan torrent pula sekitar 64kbps dan hotspot cuma diberi sebanyak 5GB.


Panggilan telefon memang tanpa had cuma kami ada kekeliruan sedikit dibahagian Voice/SMS tapi tidak mengapa dibawah nanti kami tunjukkan keterangan dari pihak khidmat pelangan mereka. Panggilan tanpa had senang ketika digunakan semasa menghubungi talian hotline seperti bank dan lain-lain. Jika anda pernah menghubungi talian hotline pasti akan terasa arghh!! lamanya nak tunggu robot mereka beri arahan tak pasal-pasal kredit prepaid kehabisan tapi perkara itu tidak akan terjadi bila anda mempunyai panggilan tanpa had.


Penggunaan data setakat dalam tempoh percubaan selama sebulan ini kami berjaya manfaatkan sekitar 30GB termasuk hotspot 5GB. Macam-macam la kami muat turun mahupun muat naik tanpa segan silu dan periksa baki data seperti pelan yang ada di pasaran sekarang ni.


Pengakhiran

Sudah tibanya kami menerima penyata bil bulanan dan hasilnya memang mengejutkan, sepertimana kita lihat dalam iklan GX50 adalah RM50 setiap bulan namun bila penyata bil keluar lain pula ceritanya.


Ceritanya bermula ketika proses pendaftaran gx50 dengan mengekalkan nombor lama tidak memerlukan sebarang kos walaupun dalam terma dan syarat sudah tertulis kesemuanya. Tapi masalah orang kita ni mana rajin membaca dibahagian tu dan oleh kerana itulah ramai yang terperangkap dengan pelbagai yuran yang dikenakan oleh syarikat penyedia.



Gambaran diatas menunjukkan SMS penyata bil GX50 kami telah pun tiba, berasa hairan kenapa harga bil postpaid GX50 ini boleh mencecah hampir RM 100 dan maklum balas yang diperolehi daripada pihak khidmat pelangan mereka pula berbunyi seperti gambaran dibawah.



Untuk pengetahuan kita bersama, pendahuluan akses telah pun dikenakan dengan harga RM 50 dan seterusnya kami pun pelik sebenarnya apakah yang dimaksudkan yuran akses yang dicaj sehingga RM 31.667. Seterusnya statement bil juga telah dikenakan caj sebanyak RM 3.


Kemaskini isu bil terperinci RM 3: Kami dapati bil adalah helaian kertas yang akan dihantar ke peti surat anda namun ia dapat dihentikan dengan menghubungi khidmat pelangan umobile dan setelah selesai anda telah pun jimat RM 3.


Dan bahagian 4. iaitu menunjukkan 'Voice / Video / MMS / SMS ' yang dikenakan caj RM 2.90 pun belum dapat dipastikan apakah yang dicaj sebenarnya adakah voice mail atau SMS. Duti setem RM 10 dah macam beli rumah pula kami rasa siap ada duti setem bagai, bahagian rebate RM 10 dah macam tak berfungsi pula.


Kemaskini isu bahagian 4.: Diberitahu bahawa panggilan ke talian hotline seperti 1800 xxx xxx dikenakan caj sebanyak RM 2.70 manakala SMS caj 20sen sebanyak dua kali penghantaran dengan jumlah keseluruhan adalah RM 2.90.


Akhir sekali SST 6% sebanyak RM 4.65 , tahukah anda perbezaan postpaid dan prepaid dimana jika dulu setiap kali prepaid melakukan tambah nilai pengguna dikenakan cukai gst 6% begitu juga bil postpaid. Tapi sekarang sudah berbeza iaitu hanya bil postpaid sahaja yang dikenakan cukai perkhidmatan.


Huraian dalam artikel ini adalah untuk perkhidmatan Umobile postpaid GX50, manakala perhidmatan dari syarikat telekomunikasi yang lain belum lagi kami berkesempatan untuk melakukan tinjauan. Semoga penjelasan diatas dapat membantu anda membuat keputusan untuk memilih postpaid atau prepaid paling penting masing-masing mempunyai kelebihan dan kelemahan tersendiri.


'Street Raya' 2019 Mempunyai Pengurusan Yang Gagal

10:50:00 PG

Menurut sumber anjuran ini adalah gabungan sepenuhnya dari kewangan JAWI dan MAJLIS AGAMA ISLAM WILAYAH PERSEKUTUAN(MAIWP) walaubagaimanapun Dewan Bandaraya Kuala Lumpur(DBKL) turut tidak ketinggalan untuk bergabung.



Anjuran ini juga dapat kelulusan dari Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof. Beliau dengan angkuhnya berkata program tersebut tidak melibatkan kewangan dari Jabatan atau sebagainya menurut sumber dari utusan.com.my.


Secara umumnya telah bersepakat (ittifaq) dan ijmak bagi semua fuqaha, bahawa yang layak menerima zakat itu adalah daripada kalangan orang Islam sahaja. Ertinya, tidak boleh memberikan zakat kepada non-Muslim.



Tapi dalam isu ini anjuran ini telah dilakukan sepenuhnya dari tabung kewangan Umat Islam di Malaysia dan majoriti yang datang adalah dari bangsa Melayu yang beragama Islam. Namun Non-Muslim juga tidak melepaskan peluang untuk bersama-sama memeriahkan lagi suasana rumah terbuka yang pada kami tidaklah terbuka sangat.


Penilaian pertama kami adalah isu sumber kewangan seterusnya waktu anjuran pula di jadualkan bermula jam 2pm - 6pm dan berlokasi terbuka iaitu di jalan dataran merdeka.


Orang ramai perlu berpanas terik beratur demi makanan adalah tidak patut dan kami kesian kepada ibu-bapa yang bawa anak kecil mereka tanpa berpayung dan terpaksa berkhelah di lantai yang tidak berbumbung.


Kami melihat dari sudut ramalan cuaca pula mengatakan pada hari tersebut akan berlaku hujan lebat bahkan ia tidak sepatutnya buat pada kawasan terbuka demi keselesaan pengunjung. Gambaran dibawah adalah ramalan kaji cuaca untuk seminggu bermula 7 julai 2019 dimana memberitahu akan terjadi ribut petir selama beberapa hari semenjak 6 julai 2019.



Benarkah pihak penganjur atau Jabatan Menteri telah membuat kertas kerja peracangan yang sungguh teliti sebelum meluluskan program rumah terbuka itu? Baiklah mari kita lihat gambaran-gambaran dibawah dimana kita akan dapat lihat betapa gagalnya program ini serta memberi nama buruk kepada JAWI dan MAIWP .


Jika ada wartawan menunjukkan gambaran dari sudut positif kami boleh mengatakan mereka mungkin sayang dengan kerjaya yang ada sekarang ini namun bagi kami realiti adalah lebih baik dari berpura-pura.



Ini adalah dewan bandaraya kuala lumpur yang gah di tengah kota namun kita dapat lihat ada pengunjung yang terpaksa duduk bersila dibawah tanpa alas apa pun belum lagi fokus pada anak tangga di hadapan itu. Tidak cukup ruang tempat duduk untuk menikmati hidangan yang berada di lokasi tidak berbumbung.


Pengunjung lain pula memberitahu kami bahawa makanan masih banyak tapi tidak boleh ambil sebab kehabisan pinggan dan cawan jadi pada kami program ini sangatlah gagal kerana masih ramai pengunjung yang tidak dapat menikmati walaupun makanan masih banyak.


Dalam Islam ia adalah satu program pembaziran dan tidak adil sama sekali kepada umat Islam dan terutama pemberi zakat dan sedekah di tabung masjid dan surau jumaat.



Pihak penganjur tahu atau tidak berkaitan masalah rakyat atau pengunjung terutama yang ada anak kecil? Adakah penganjur atau DBKL tidak mempunyai sikap prihatin dengan memperuntukkan lebihan khemah di lokasi-lokasi yang stratergik untuk memberi keredupan kepada pengunjung paling jahat pun buatlah program dimalam hari.


Kami dapati anak kecil itu terpaksa berbumbungkan payung sambil separuh bogel kerana mengalami situasi tahap kepanasan yang melampau. Dan tidak cukup dari itu ada beberapa pengunjung pengsan atau pitam ketika beratur di bawah matahari yang sungguh terik sehingga pihak kami sendiri tidak mampu berada di kawasan tempat pengagihan makanan untuk meninjau suasana.



Dua mangsa telah mengalami pening kepala yang kritikal sehingga tidak mampu berdiri untuk berasak mengambil makanan dan dijaga oleh anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM). Jika anda perasan ada kanak-kanak yang turut tidak berbaju disebabkan cuaca sedang kemuncak panas.



Pengurusan plastik sampah turut gagal di kawal oleh DBKL, oleh kerana itu rakyat terus menerus membuang sampah merata-rata kerana tiada penyedian tong sampah yang mencukupi serta proses pengangkutan yang perlahan.


Jadi pada kami ini adalah penindasan yang besar-besaran kepada rakyat terutama miskin bandar yang terpaksa datang berjalan kaki dari perhentian masjid jamek untuk menghadiri majlis rumah terbuka oleh pihak JAWI, MAIWP dan lain-lain yang terlibat.


Ini juga boleh dianggap penyalahgunaan dana kewangan umat Islam secara terang menerang kerana kami menerima aduan dimana masih ramai pengunjung yang gagal mengambil makanan ketika program tersebut berlangsung dan mereka ini turut terpaksa membatalkan niat dengan bawa diri untuk pulang dan sebahagian lagi menuju ke jalan Tar.


http://www.jawi.gov.my/

https://www.maiwp.gov.my/

http://www.met.gov.my/

http://www.dbkl.gov.my/

http://www.civildefence.gov.my/

Kwikcar : App Kenderaan Sewa Untuk Umum

10:17:00 PG

Siapa pernah ada pengalaman menyewa kenderaan ketika bercuti di negeri orang? Yeah, terkini sudah ada syarikat yang membangunkan aplikasi kereta sewa (car rental) dimana anda boleh melakukan tempahan hanya di hujung jari sahaja.



Konsep ini kelihatan seperti Socar namun ia agak berbeza kerana pemilik kenderaan sendiri boleh sewakan kenderaan mereka melalui app yang di panggil Kwikcar.


Jika Socar meletakkan kenderaan mereka hampir di setiap lokasi panas seperti dalam petrol pump dan lain-lain namun berbeza dengan Kwikcar kerana mereka 100% tidak memiliki kenderaan seperti Socar dan kenderaan mereka 100% dari orang awam.




Konsep ini juga kelihatan sama seperti Airbnb dimana berniaga tanpa perlu memiliki hartanah malah semua informasi datang dari pemilik sebenar.


Kwikcar ini dibangunkan oleh syarikat KWIKCAR TECHNOLOGIES SDN. BHD. dimana cara mereka bekerja adalah gambaran seperti dibawah.



Mungkin diatas adalah stratergi permulaan mereka dan kami percaya ia akan sentiasa diperbaiki untuk mengelak berlakunya permasalahan yang kritikal. Ketika ini panel insuran mereka dilidungi oleh Allianz.


Harga tempahan kenderaan juga boleh dilihat dari laman web Kwikcar dimana akan tunjuk harga semasa setiap kenderaan iaitu harian , mingguan dan tahunan.



Apakah dunia akan berubah kepada teknologi sepenuhnya? bersediakah anda untuk menerima kamajuan ini bersama atau perniagaan kwikcar ini akan memberi impak besar kepada peniaga kereta sewa diluar sana dalam masa 5 hingga 10 tahun dari sekarang sama-sama kita saksikan.


https://kwikcar.my/


 
HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Dimensi Teknologi Bumi Niaga(1859511-H)