Terkini

Advertorial

Masakan

Penaja

Percutian

Artikel Terbaru

Anak Suka Main Telefon Pintar? Jom Gantikan Kepada 'Ebook-Ku'

11:50:00 PG

Orang dewasa pada hari ini memang tidak boleh lari dari menggunakan telefon bimbit tak kira dimana jua termasuk di depan anak-anak seawal dua tahun.



Bilamana anak yang baru nak pandai berjalan atau baru nak belajar pegang barang selalu melihat orang tua-nya pegang telefon di hadapan mereka, lama kelamaan dia pun ingin tahu apakah yang seronok sangat menatap kaca sentuh telefon sehingga lupa yang mereka ada disisi.


Dan ketika itu kita pun dengan baik hati memberi sambil membuka animasi di youtube, adakala teknik ini digunakan bagi mendiamkan anak yang merengek bagi memberi keselesaan kepada ibu bapa buat kerja.



Tapi tahukah kita dengan mengajar anak yang seawal dua tahun memegang atau melihat telefon dalam jangka masa yang lama dapat merosakkan penglihatan dan membantutkan penggerakkan mereka serta tidak memiliki anggota badan yang cergas.


Budak yang baru membesar seeloknya kita menyuruh mereka bergerak secara aktif dan memiliki tidur yang cukup dan bukan membiarkan mereka terbayang-bayang akan rupa animasi di dalam telefon pintar.


Ada budak yang sudah terbiasa dengan telefon pintar akibatnya bila bangun tidur sahaja sudah mencari telefon ibu bapa untuk menonton animasi kesukaan mereka. Jadi ini bukanlah aktiviti yang normal bagi budak yang sedang nak membesar dan seeloknya ia mempunyai aktiviti yang sihat setiap masa seperti berlari secara sederhana dan membaling bola sebagai contoh.


Bayangkan jika kita duduk terlalu lama sambil melihat komputer, juga akan merasa bosan dan otak menjadi lemah kerana melihat cahaya komputer yang lama menyebabkan kita mudah jadi letih.


Begitu juga situasi kanak-kanak yang baru nak kenal dunia, mereka juga perlu perbanyakkan pegang barang bagi merangsangkan minda serta perlu berlari didalam kawasan rumah bagi kesihatan jantung.



Jadi dengan ada teknologi E-book Ku variasi kanak-kanak ini mungkin dapat ubati ketagihan video animasi atas talian di telefon pintar. Tambahan lagi anak kita turut dapat belajar sesuatu dari gambaran dan bunyi dalam E-book ku ini berbanding hanya melihat video animasi bercakap.


Akhir kata bukan tidak bagi mereka main telefon pintar cuma belum tiba masanya dan percayalah pada zaman mereka nanti teknologi lebih canggih sehingga kita berasa ketinggalan dan ketika itu bukan kita yang mengajar mereka tapi ia akan jadi terbalik.


Pengalaman Ganti Brake Pad Motosikal Yamaha LC135

6:47:00 PTG

Sekian lama tidak menggunakan motosikal dan terbiar begitu lama seperti tiada tuan apa kan lagi bab penyelenggaraan memang hancur, tapi oleh kerana mood hari ini baik maka pertukaran semua dibuat secara sendiri walaupun tiada pengalaman.


Setiap individu mempunyai kemahiran tersendiri cuma menonjol atau tidak sahaja, tapi kalau lihat ramai dari kita suka memberi alasan tidak pandai dan malas untuk belajar walaupun ia adalah bidang paling penting untuk menentukan kewangan poket kita.


Masalahnya jika selongkah bahagian motosikal seorang diri tanpa guru disebelah sudah semestinya banyak masa yang perlu kita luangkan, maklumlah kena buka pelbagai skru untuk ketahui cara mana untuk membuka sesuatu bahagian motosikal tapi itu semua bukan alasan kata orang belajar dari kesalahan lebih mahal nilainya.



Semasa nak turun ke padang peperangan walaupun hanya menukar brake pad, harus memastikan peralatan serba mencukupi untuk mengelak dari apa permasalahan seperti kerja separuh jalan.


Seterusnya pastikan alat ganti dibeli dari pembekal alat ganti motosikal kerana murah dan bukannya dari kedai motosikal yang ramai duk hantar baiki tu, dari korang beli di bengkel motosikal lebih baik terus hantar motosikal kepada diorang minta full servis.


Harga pun jangan peliklah jika separuh dari gaji korang hehe! . . Terus terang kita sama sekali tidak boleh marah pada tuan punya bengkel kerana diorang dalam situasi berniaga iaitu dari alat ganti hinggalah upah pasang semuanya sudah ada harga korang pula cuma sediakan wang kertas sahaja.


Oleh itu jika nak menjaga kewangan poket ada baiknya korang beli sikit-sikit alat pembuka sebabnya jika ia dijaga elok besar kemungkinan boleh dimanfaatkan selama bertahun.


Harga semasa brake pad motosikal yamaha LC 135 sekarang ini adalah sekitar RM 15 sudah semesti original dari Indonesia dan ketebalan pad dia pun puas hati dan sedikit info original adalah dari dalam kotak bukan plastik kosong macam tu je.


Begitu juga kalau barang itu adalah buatan dari Thailand atau Taiwan memang tak seronoklah pakai walaupun ia lebih murah dari yang original, macam mana nak tahu tiruan atau tidak tayar depan motosikal akan ada bunyi ketika menarik brake.


Bahagian ini agak susah sikit nak cerita, sebabnya masalah pada motosikal kita mungkin berbeza tapi jangan risau kerana caranya masih sama cuma bergantung bagaimana akal kita berfungsi untuk mencari penyelesaian.


Macam kami telah menghadapi masalah pump brake jemmm jadi ruang yang ada untuk letak brake cukup-cukup je tanpa meninggalkan sedikit pun ruang untuk memasukkan piring brake. Masalah sebegini telah memakan masa lebih dari 1 jam untuk mencari penyelesaian dan kekuatan tenaga untuk menekan pump brake tu kedalam.


Setelah lama berusaha baru kami tahu ada satu skru angin di pump brake itu yang berfungsi untuk mencekam piring brake, jadi jalan penyelesaian adalah dengan melonggarkan sedikit skru tu sambil tekan pump tu kedalam bagi memberi ruang kepada brake pad dan piring brake dan hasil dari skru angin itu akan termuntah sedikit minyak brake.


Selepas itu ketatkan semula skru angin tu dan barulah boleh memasukkan tayar serta piring brake dibahagian tengah-tengah pad, sebelum itu jangan lupa pasangkan semula dua pin yang korang cabut tadi.


Yang lain-lain tu korang buatlah sendiri tak kan tu pun nak cerita, gambaran dalam ini mungkin tidak nyata tapi sekurangnya korang tahu apa benda.


Advertisement

Ketagihan Gadjet Terhadap Kanak-kanak Harus Dibendung

11:56:00 PTG

Jika diperhati ibu bapa sekarang sering mengambil mudah dengan membenarkan anak mereka seawal usia 2 tahun bermain telefon bimbit tanpa pengawasan, perkara ini boleh dilihat dengan ketara baik di dalam pasaraya mahupun dirumah.



Ada juga yang berpendapat dengan membenarkan anak mereka bermain telefon bimbit dapat merangsangkan otak contoh menonton kartun di youtube atau permainan video.


Apabila kanak-kanak ini diberikan kebebasan seawal usia 2 tahun, lambat laun ia akan memberi impak yang besar kepada ibu bapa sebagai contoh mudah memberontak mana tak sebelum ni elok je bagi tiba-tiba tak bagi pula jadi peliklah budak tu.



Jika ibu bapa masih meneruskan sikap ambil mudah akan perkara ini kebarangkalian sesuatu yang diluar jangkaan boleh berlaku dimasa hadapan sebagai contoh anak mungkin tidak mahu mendengar kata dan mudah merengek jika gagal penuhi permintaan.



Ketika itu baru kita nak didik mungkin sudah terlambat, jadi untuk mengelak dari permasalahan ini berlaku dimasa hadapan seeloknya gunakan kata-kata pujuk untuk menarik semula telefon bimbit dari tangan kanak-kanak yang baru nak mengenal dunia.


Seterusnya luangkan sebanyak mungkin masa kepada mereka supaya dapat melupakan ketagihan gadjet sekaligus anda mungking dapat berjimat dalam pengurusan data internet bagi yang masih ada had penggunaan.


Corak kan anak dengan perkara lebih murni serta selitkan dengan ibadah dan bergaul lebih rapat selagi usia anda masih muda, esok dah cecah umur 50an mungkin penyakit sakit sendi sudah datang menyapa tubuh badan kita.


Semakin maju teknologi semakin susah kita nak kawal anak-anak salah satu sebabnya suatu hari nanti mungkin diri kita sendiri tidak sempat nak mengikuti peredaran zaman disebabkan beberapa faktor iaitu kewangan dan mempunyai IQ yang lemah untuk pelajari benda baru.


Seterusnya jika menegur pastikan jangan sampai buat mereka tersinggung atau merajuk seperti tiada kasih sayang pada nya. Maklumlah adakala cara ibu bapa bercakap mungkin tidak sesuai dengan cara kanak-kanak mendengar oleh sebab itu bila orang tua membebel diorang akan buat perkara sama lagi dan itu tandanya cara penyampaian kita itu tidak kena.


Kita jika nak berniaga boleh pula cakap sopan santun dengan pelangan tapi bila dengan anak nada suara jadi lain pula, garang itu bagus tapi jangan sampai anak takut mendekati kita kerana mungkin ada masanya mereka ingin mengadu sesuatu seperti kena gigit nyamuk atau terjatuh.


Akhir sekali sebelum menyalahkan pengasuh atau sesiapa, mohon kaji selidik diri sendiri dahulu dimanakah kurang dan lebihnya ketika menjadi ibu bapa kepada kanak-kanak yang baru ingin mengenal dunia mungkin ada masanya kita terlalu leka melayan telefon bimbit sehingga mengetepikan anak sekaligus mengharapkan mereka bermain sendirian.


Pengalaman Lantai Kereta Banjir Dimasuki Air Hujan

3:14:00 PTG

Siapa tidak tahu Roof Moulding ni yang mana satu sila google atau lihat gambaran dibawah nanti dan untuk pengetahuan bersama getah atas atap kereta bahagian luar ini mempunyai hayat yang sungguh singkat jika selalu terdedah pada hujan dan panas.



Maklumlah bukan semua kediaman parking kereta berbumbung betul? jadi bila kenderaan anda selalu terdedah dengan cuaca yang tidak menentu sudah pasti banyak bahagian terutama getah akan mengeras sekaligus reput.


Begitu juga kondisi tayar jika jarang dibawa jalan ia turut akan memberi permasalahan seperti benjol dan merekah oleh kerana itu jika kita perasan banyak kejadian tayar pecah diatas jalan raya.



Berbalik pada getah Roof Moulding ini, setelah kami dapatkan penjelasan dari pusat servis kenderaan fungsi dia adalah mengelak kenderaan dimasuki air hujan. Kepada sesiapa sedang mengalami masalah lantai kereta banjir ketika hujan maka sila periksa dibahagian ini dan periksa juga di setiap cermin kereta kut ada kesan retak atau pecah.



Berdasarkan pengalaman kami ketika kenderaan dimasuki air hujan ketika itu fikiran masih malas nak mencari punca dan membiarkan permasalahan itu berlanjutan sehingga membuat dalaman kenderaan mula berbau kerana gagal keringkan karpet lantai yang masih basah.


Setelah itu barulah satu persatu kami periksa dengan bermula dari setiap cermin tingkap seterusnya bahagian-bahagian yang mempunyai getah. Setelah tukar dua perkara ini kelihatan tiada lagi kesan air hujan memasuki ruang lantai kereta.


Kami difahamkan bahagian lantai kenderaan lama kelamaan akan berkarat sekaligus kondisi badan kenderaan juga akan mudah reput jika tidak dicegah awal. Nasihat dari kami jika boleh beli siap-siap insuran cermin supaya mudah melakukan pertukaran jika perlu bagi mengelak dari masalah dimasuki air hujan.


Shopee Tanggung Kos Penghantaran Semula Barangan Rosak?

8:33:00 PTG

Pengalaman membeli belah atas talian melalui Shopee tidak seindah yang kita sangkakan kerana kita masih tidak tahu akan kondisi barangan yang bakal kita terima nanti begitu juga penyedia yang lain.



Yang selalu bermain di fikiran sudah semestinya bagaimana jika barangan yang kita terima itu mengalami kerosakkan atau salah? Adakah setiap pulangan yang dilakukan ditanggung sepenuhnya oleh Shopee atau pembeli.


Jadi oleh kerana Shopee memiliki FAQ yang berpanjang lela maka tidaklah sempat kami nak katam kesemuanya, namun berdasar pengalaman yang pernah kami lalui disebabkan malas membaca dan bertanya terus pada khidmat pelangan Shopee maka pernah juga kami menghantar semula barangan rosak tanpa klaim dari Shopee.



Sebelum itu dalam urusan tebus semula duit atau klaim bukanlah kerja yang mudah dan harus mengikut pelbagai polisi yang telah ditetapkan oleh pihak Shopee bagi kesenangan bersama.


Ada pelbagai jenis pembeli iaitu redha dengan setiap permasalahan tanpa berusaha untuk menghubungi pusat atau penjual, seterusnya malas dan tidak tahu akan setiap sistem SOP oleh pihak penyedia dan akhir sekali mempunyai ketelitian yang sungguh tinggi mengalahkan deria kucing.


Jadi pengalaman pertama kali adalah malas nak ambil tahu akan FAQ pihak penyedia, nak dijadikan pengalaman ketika itu kami ada membeli peralatan elektronik (pre-order). Sampainya barangan tersebut, tanpa berlengah diantara kami pun dengan senang hati menekan butang (Recieved) pada paparan app.


Selepas itu barulah buka bungkusan dan ujicuba, tapi malangnya barangan tersebut tidak berfungsi seperti yang kami harapkan lalu terus menghubungi pihak penjual dan terus komen di ruang halaman produk dia bagi menunjukkan kami kurang berpuashati dengan barangan tersebut.


Pihak penjual pun pada mulanya tidak ingin bertanggungjawab kerana dia memberi alasan bahawa kami telah pun bersetuju dengan menekan butang 'terima' pada app shopee. Paling menarik pihak Shopee juga tidak peduli akan permasalahan sebegini disebabkan kami tidak mengikut polisi yang telah ditetapkan.


Sedikit nasihat dari kami kepada pembeli atas talian Shopee yang baru nak berjinak, pastikan anda memeriksa dahulu barangan yang dihantar itu terdahulu sebelum membuat keputusan untuk menekan butang terima bagi memastikan hak sebagai pembeli masih ada.


Berbalik pada kes kami yang pertama itu ia diselesaikan menerusi ruang chat antara pembeli dan peniaga, kerana ketika itu pihak Shopee hanya jadi pemerhati dan ia berakhir apabila kami berdua membuat persetujuan dengan meminta pihak Shopee memadam komen yang telah kami buat lalu proses memulangkan semula barangan tersebut dilakukan menggunakan kos sendiri dan peniaga pula bersetuju untuk memasukkan semula sejumlah wang kedalam akaun bank kami.


Kesimpulannya kami telah pun rugi terhadap kos penghantaran semula dan baru-baru ini turut ada mengalami perkara yang sama. Tapi kali ini tidak begitu risau setelah mengamalkan pemeriksaan barangan dahulu sebelum menekan butang terima di shopee dan hasilnya peniaga itu tidak banyak cerita terus menerima permohonan pemulangan barang dari kami.



Oleh kerana kami tidak mahu menanggung kerugian akan kos penghantaran buat kali kedua ini, satu pesanan ringkas telah pun dihantar kepada khidmat pelangan shopee dengan soalan 'Adakah kos pemulangan boleh di klaim semula' jawapan mereka adalah 'YA' mengikut terma dan syarat.


Terma dan syarat yang paling utama adalah kita tidak menekan butang terima atau apa-apa yang boleh melanggar peraturan dan paling penting penjual harus menerima dahulu barangan yang kita hantar itu setelah itu baru urusan pulangan balik duit kepada pembeli diuruskan iaitu memerlukan 3 hari bekerja atau lebih.


Permohonan Pulangan Item


Pembeli hanya boleh memohon bayaran balik dan / atau penyata Item dalam keadaan berikut:

• Item belum diterima oleh Pembeli;

• Item itu rosak dan / atau rosak semasa penghantaran;

• Penjual telah menghantar Item yang tidak sepadan dengan spesifikasi yang dipersetujui (contohnya saiz, warna, dan sebagainya yang salah) kepada Pembeli;

• Item yang dihantar kepada Pembeli adalah berbeza dari keterangan yang diberikan oleh Penjual dalam penyenaraian Item; atau

• Dengan cara persetujuan peribadi dengan Penjual dan Penjual mesti menghantar pengesahannya kepada Pembeli yang mengesahkan perjanjian tersebut.

Permohonan pembeli mesti dikemukakan melalui aplikasi mudah alih Shopee.

**Mengenai klaim kos penghantaran dari Shopee tu nanti akan kami kemaskini sekiranya benar pihak mereka membayar.


[Kemaskini] Shopee Malaysia telah menyelesaikan pembayaran kos penghantaran barangan rosak mengikut terma dan syarat. Terima kasih Shopee diatas ketelusan polisi anda setakat ini.


Bagaimana Maklumat Kita Di Explotasi Demi Keuntungan?

3:12:00 PTG

Sebelum tibanya zaman penggunaan telefon pintar dan internet yang meluas, maklumat data kita boleh sahaja dibocorkan dari helaian kertas borang yang berada di pasaraya atau institusi pinjaman.



Zaman itu jika masih ingat mereka menawarkan pelbagai hadiah demi menarik perhatian pelangan sambil itu kita juga disuruh mengisi borang seperti nama, kad pengenalan, no. telefon paling menarik ada yang sampai minta alamat rumah konon senang nak buat penghantaran hadiah jika menang cabutan.


Tahukah anda konsep diatas masih diguna pakai sehingga ke hari ini walaupun ramai yang sudah mula sedar akan sendiket ini.



Sekarang boleh dikatakan semua orang berada dalam rangkaian yang sama dan secara tidak sengaja telah berkongsi maklumat peribadi antara satu sama lain.


Saya memerhati ada yang sampai sudi berkongsi gambar lokasi kediaman secara sukarela maklumlah nak dapat reaksi dari pengikut katanya.


Disebabkan perubahan zaman terlalu cepat maka dengan tidak sengaja ramai yang menjadi hamba teknologi secara tidak diketahui dengan alasan untuk menjaga pengikut mereka dan sebagainya.



Tahukahh anda kes penipuan dan jenayah atas talian dilaporkan terus meningkat disebabkan manusia hari ini berada didalam rangkaian yang sama dan mudah menjadi mangsa.


Adakah kita sedar akan perkara ini atau terus leka dalam dunia internet tanpa menghiraukan apa² demi populariti.


Belum cerita tentang 'Big Brother' lagi, dalam diam² mereka buat duit dengan apa yang kita pernah kongsikan di internet.


Nak tahu apa 'Big Brother' boleh buat dengan maklumat kita yang didapati secara percuma tunggu posting akan datang.


Takut Dengan Inflasi Semasa? Jom Simpan Emas Sikit

11:20:00 PG

Antara wang kertas , emas , hartanah manakah pilihan anda? jika kami sudah pasti akan memilih wang kertas kerana boleh digunakan secara harian namun ia akan terasa seperti angin yang lalu di tepian pantai.



Hartanah sesuai untuk golongan yang mempunyai pendapatan tinggi dan komitmen yang rendah supaya dapat melakukan pinjaman bank, walaubagaimanapun ia bukan pilihan yang baik untuk semua golongan di Malaysia pada hari ini kerana akan terikat dengan bank hampir seumur hidup kecuali anda ingin makan keuntungan atas angin dari setiap sewaan.


Emas pula sesuai bagi semua golongan yang bekerja kerana kos yang diperlukan sangat minima iaitu sekitar bawah RM200 untuk 1gram berbanding kos pinjaman hartanah yang mencecah hampir RM500-RM1200 sebulan.



Kecoh dalam media sosial harga emas melambung sekejap ketika itu juga ada ar-rahnu sibuk buat marketing di FB untuk menarik pelabur pusing modal. Namun ia hanyalah sekejap sahaja tapi memadai kepada sesiapa yang ada membuat simpanan emas dalam jangka masa panjang.



Gambaran terkini diatas menunjuk downtrend yang drastik semenjak ramai yang mula ambil keuntungan, manakala yang lewat mengambil keuntungan harap bersabar menunggu nilai pasaran seterusnya.


Masalah orang kita terutama golongan wanita adalah terlalu suka membeli barang kemas 916(22K)walaupun mereka tahu susut nilai barangan kemas lebih banyak berbanding jongkong emas 999.9(24k). Maklumlah emas jenis ini tidak boleh dipakai dan ditayangkan kepada orang ramai tambahan lagi apabila musim perayaan.



Setelah nasihat diberikan bertubi-tubi baru ia faham apa itu 22k dan 24k emas dan manakah lebih berbaloi untuk disimpan. Maka kami pun terus ke cawangan public gold yang terdekat untuk berurusan pendaftaran supaya nanti mudah orang pompuan nak beli emas secara atas talian.


Ada satu potongan ayat " Ada duit belum tentu ada emas, Ada emas sudah tentu ada duit ". Jika korang sudah faham mulakan dari sekarang sikit-sikit lama jadi bukit. Sebelum itu yang anda perlu tahu adalah nilai pasaran emas bukan kita yang kawal mahupun bank tetapi ada tangan-tangan yang kita tidak nampak.


Ada yang merungut beli mahal-mahal tapi nilai pasaran tak naik, cik abang cik akak anda perlu tahu simpan emas bukan macam (MLM) kerja asik cari orang je untuk beli produk. Tapi ia lebih kepada simpanan jangka masa panjang untuk menahan inflasi matawang kertas yang semakin tidak terkawal.


Sebelum ini public gold pernah dilabelkan sebagai syarikat (MLM) dan setelah dikaji kini ia sudah mula mempunyai shariah compliant dan berkolaborasi bersama POS Ar-rahnu bagi memudahkan pelangan berurusan.


 
HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Dimensi Teknologi Bumi Niaga(1859511-H)