Terkini

Program Jaringan Prihatin Dari Kerajaan Kelihatan Gagal ?

Penerima Bpr/Bsh yang layak dapat perolehi telefon pintar baru dengan harga potongan RM300.



Dari sisi gelap yang penulis perhati adalah beberapa telco hanya menawarkan beberapa model telefon dengan spesifikasi rendah sahaja dan paling menarik ada telco meminta pelangan mengambil pelan pascabayar dengan kontrak sekurangnya 12 bulan.


tolak campur yang untung tetap syarikat telco kerana mereka seolah ada kuasa untuk menentukan terma dan syarat terhadap pengguna walaupun Malaysia mempunyai unit pemantau iaitu SKMM. Namun begitu ada beberapa lokasi yang dipercayai masih fleksible dan bagi penerima membuat pilihan jenis telefon pintar apakah yang diminati.



Ada juga isu yang sedang hangat di media sosial bahawa yes sedang mengelirukan pengguna demi mengaut keuntungan iaitu pihaknya hanya memberikan telefon pintar percuma tanpa apa-apa ikatan kontrak dan deposit seperti yang dikenakan oleh telco lain.


Tiada kontrak, tiada deposit malah tanggungan data internet selama 12 bulan akan disediakan kepada penerima program jaringan prihatin. Tapi apa yang akan pengguna dapat adalah sebuah telefon pintar Yes Altitude bersama 1GB ram / 8GB rom, harga peranti ini dikatakan dibawah harga RM300 dan baki selebihnya semestinya masuk poket telco.


Dasarnya memang penulis tidak tahu akan selok belok program jaringan prihatin ini cuma ada baiknya RM300 itu ditunaikan bagi mengatasi keperluan rakyat yang sedang bergolak dengan masalah pandemik covid19 daripada memiliki telefon pintar baru yang terang ia hanya menguntungkan pihak tertentu sahaja.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)