Terkini

Kapal Tentera Laut (TLDM) Dibeli Dari China Akan Dibina Melalui Usaha Sama - Malaysia


Pembinaan empat Kapal Misi Littoral (LMS) yang dibeli dari China akan menjadi satu usaha sama antara Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd dan China Shipbuilding dan International Co Ltd. Offshore

Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata pembinaan itu akan dipantau oleh kementeriannya dan Pentadbiran Negeri China bagi Sains, Teknologi dan Industri Pertahanan Negara.

Kapal-kapal, jenis yang cepat dan tangkas direka untuk pelbagai operasi berhampiran dengan pantai, telah diperolehi sempena lawatan rasmi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ke China.

Najib mengumumkan pembelian pada hari Selasa.

"Ini keputusan penting adalah kali pertama Malaysia memperoleh aset pertahanan dari China," Bernama memetik Hishammuddin berkata di Facebook hari ini.


Beliau berkata, LMS pertama akan siap dalam tempoh 24 bulan dari tarikh menandatangani kontrak. Peruntukan untuk pembelian adalah di luar Belanjawan, yang bermaksud bahawa pembiayaan akan datang daripada Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) melalui penjimatan yang dicapai oleh Program Transformasi Armada itu 15-5, katanya.

Hishammuddin, yang merupakan seorang daripada delegasi Malaysia dalam lawatan itu, berkata dua LMS akan dibina di China manakala yang lain akan dibina di Malaysia.

Hishammuddin berkata TLDM akan Nyahtauliahan kapal-kapal lama, yang mahal untuk mengendalikan dan mengekalkan, dan menyalurkan penjimatan bagi memperolehi kapal baru dengan peralatan terkini.

TLDM Laksamana Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Baharuddin berkata tentera laut akan menjadi lebih cekap dari segi ekonomi dan strategik.

Beliau berkata, 15 kelas kapal (dengan enam kapal per kelas) kini dikendalikan oleh TLDM telah dibina oleh tujuh negara.

"Pada masa yang sama, tuntutan operasi dan cabaran keselamatan maritim semakin meningkat, terutama di timur Sabah," katanya semalam.

"Kumpulan tidak kos efektif dan itulah sebabnya LMS adalah projek keutamaan tinggi," kata Ahmad Kamarulzaman, sambil menambah bahawa TLDM berterima kasih kepada kerajaan kerana menyokong program 15-5 itu.

*Sumber enjin carian

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)