Terkini

Ketahui Perbezaan RAM DDR2 vs DDR3


Ketahui Perbezaan Antara RAM Memory DDR2 dan DDR3.


Oleh kerana ada pengguna yang cuba bertanya bagaimana untuk ketahui DDR3 dan DDR2, Maka saya akan huraikan disini dan mungkin ada diantara korang yang masih tidak tahu bagaimana untuk mengetahui jenis bentuk RAM komputer.


Jadi seperti biasa jika mempunyai laptop baharu , korang boleh terus merujuk pada stiker yang berdekatan di keyboard.



Manakala jika komputer dekstop pula mungkin ia agak susah bagi kita untuk ketahui, tapi jangan risau kerana dalam artikel ini akan memberi satu teknik untuk lihat apakah jenis ram memory. Bukan apa mana tahu suatu hari nanti ram memory anda rosak bolehlah terus pergi kedai komputer dan sebut jenis model.


Sebelum ini aku pun tidak faham, macam mana untuk ketahui bentuk ddr2 dan ddr3 sebab stiker di ram memory tu memang tidak tertulis. Nak atau tidak terpaksalah cabut ram memory tu dan bawa ke kedai komputer atau paling menarik korang bawalah laptop atau cpu dekstop tu sekali.


DDR2 vs DDR3 RAM - Apakah perbezaan di antara memori DDR2 dan DDR3? Bagaimana anda membezakan mereka? Bolehkah anda menggunakan RAM DDR3 dalam soket DDR2? Dapatkan jawapan penuh di sini.


RAM yang terdapat dalam kebanyakkan komputer desktop dan komputer riba moden ialah DDR3 RAM untuk menjadi lebih tepat, nama teknikal lengkapnya ialah DDR3 SDRAM. Jika komputer anda dibina pada tahun 2008 atau lebih awal, kemungkinan besar ia menggunakan RAM jenis DDR2 yang lebih tua.


Dari segi penampilan fizikal, DDR2 vs DDR3 RAM kelihatannya hampir sama, bagi RAM cpu dekstop mereka mempunyai panjang yang sama (~ 13.3 cm atau 5.25 in) dan mempunyai bilangan pin yang sama.


Lihat kedudukan kedudukan mereka


Seperti yang korang lihat dari gambaran diatas, kedudukan DDR2 terletak berhampiran tengah batang RAM manakala kedudukan DDR3 diletakkan lebih dekat ke sebelah kiri. Jika anda ingin menjadi lebih tepat,


DDR2: jarak antara batang kiri RAM dan kuning = 7.1 cm (2.8 in)

DDR3: jarak antara batang kiri RAM dan kuning = 5.4 cm (2.1 in)


Perbezaan kedudukan kedudukan ini juga membuatkan anda tidak boleh menggunakan RAM DDR3 dalam sistem DDR2 atau memasang DDR2 RAM ke dalam slot DDR3 (walaupun mereka mempunyai bilangan pin yang sama).


Kesimpulannya, DDR2 dan RAM DDR3 tidak serasi antara satu sama lain, jika motherboard korang mempunyai slot RAM DDR2, maka anda hanya boleh menggunakan RAM DDR2 sahaja. Perkara yang sama berlaku untuk RAM DDR3.


Apakah Perbezaan Antara RAM DDR2 Dan DDR3 Selain Dari Bentuk?


Mempunyai kelajuan berlainan


Perbezaan kelajuan jam dan nombor pemindahan maksimum dilihat menarik di atas kertas, tetapi RAM DDR3 sebenarnya hanya 2 hingga 10% lebih cepat daripada RAM DDR2 untuk kebanyakan aplikasi dunia sebenar (bergantung kepada spesifikasi dan penggunaan perkakasan anda).


Lihat Juga Perbezaan DDR2 Dan DDR3 Untuk Komputer Riba


DDR2 vs DDR3 Komputer Riba


RAM DDR3 kurang menggunakan kuasa dan menghasilkan kurang haba daripada RAM DDR2 pada kelajuan yang sama (contohnya DDR3 vs DDR2 RAM yang kedua-duanya berjalan pada 1,066 MHz).


Walau bagaimanapun RAM dengan kelajuan yang lebih tinggi juga mempunyai penggunaan kuasa yang agak tinggi, seperti RAM DDR3 yang berjalan pada 2,133 MHz juga masih akan mengalirkan lebih banyak kuasa berbanding RAM DDR2 pada 1,066 MHz.


Setakat ini sahaja yang saya mampu huraikan berkaitan RAM DDR2 vs DDR3 supaya korang tidak lagi pening.

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)