Terkini

Singapura Mengesa Pengeluar Minuman Ringan Mengurangkan Gula


Singapura Mengesa Pengeluar Minuman Ringan Mengurangkan Gula Supaya Risiko Diabetes Dapat Dikurangkan.


Pembuat minuman ringan juga telah berjanji untuk mengurangkan jumlah gula dalam minuman mereka, sebagai sebahagian daripada usaha nasional untuk membantu mengatasi diabetes di Singapura.


PM Lee , Singapura


Perdana menteri singapura juga menasihatkan rakyatnya untuk mendapatkan pemeriksaan kesihatan mereka, bersenam lebih dan sentiasa melihat apa yang mereka makan bertujuan untuk mengurangkan risiko diabetes mereka.


Statistik menunjukkan penyakit kronik menjejaskan sekitar 400,000 penduduk Singapura, satu pertiga daripada mereka tidak tahu bahawa mereka mempunyai penyakit. Pertempuran melawan gula adalah salah satu yang sedang berjuang di seluruh dunia termasuk di singapura yang sedang giat melakukan kempen kesihatan.


Sesetengah negara, seperti Mexico dan Brunei, telah melaksanakan cukai gula. Lain-lain, termasuk Chile dan Britain, telah menyiapkan label amaran mengenai minuman yang mempunyai paras gula tinggi. Tetapi tidak jelas bagaimana keberkesanan langkah itu, malah pengguna mungkin mencari cara lain untuk mendapatkan gula mereka.


Sementara itu, laman web F & N mengatakan bahawa ia sedang giat menjalankan pemprosesan minumannya dan secara beransur-ansur menurunkan kadar gula pada semua produk minumannya sejak beberapa tahun yang lalu.


Impak Diabetis


F & N juga membuat kenyataan di laman web , Singapura mempunyai penduduk ketiga yang mempunyai masalah berat badan di Asia Tenggara, di sebalik adalah Malaysia dan Thailand, statistik dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia.


Satu kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa setiap warga Singapura mengkonsumsi sekitar 20 kg gula tambahan setahun secara purata, dua pertiga daripadanya berasal dari minuman. Gula adalah sumber utama kalori yang tidak memberikan nilai pemakanan yang sebenar malah pengambilan gula berlebihan menimbulkan obesiti, diabetes dan banyak masalah kesihatan yang lain.


Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Lembaga Promosi Kesihatan Singapura telah meningkatkan usaha untuk menyokong gaya hidup sihat seperti menggalakkan pengguna memilih produk dengan simbol Pilihan Sihat. Digabungkan dengan peningkatan kemakmuran dan kesedaran kesihatan supaya warga Singapura menjadi lebih sedar akan apa yang mereka makan. Sekaligus pasti ramai yang akan beralih dari minuman ringan berkarbonat kepada minuman yang lebih sihat.


Sebagai tindak balas, pengilang minuman telah mengurangkan tahap gula dalam produk mereka dan giat membuat produk tanpa gula tambahan. Sebagai susu soya segar nombor 1 di Singapura, F & N NUTRISOY.


Dr Kevin Tan, ahli endokrinologi di Mount Elizabeth Hospital mengatakan, "Kerajaan singapura akan mengisytiharkan perang terhadap diabetes, tetapi kejayaan perang juga terletak pada gaya hidup dan pilihan individu kerana tidak guna berkempen tetapi mereka tetap mengabaikan.


Sumber terkait : singapore


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)