Terkini

'Musixmatch Lyric' Kini Telah Menyokong Youtube Untuk Pencarian Lirik


Jika anda adalah salah seorang pengemar muzik, anda wajib mengenali Musixmatch kerana ia boleh dikatakan gedung simpanan lirik lagu yang terbesar di dunia.


Musixmatch mempunyai pengguna sebanyak 60 juta dan hampir 14 juta lirik juga mempunyai lebih 30 orang pekerja, ia diwujudkan pada januari tahun 2010 untuk menjadi salah satu gedung penyimpanan lirik.



Lirik kebanyakan datangnya dari pengguna kerana Musixmatch juga memberi peluang untuk menjadi salah seorang penyumbang lirik 'Contribute'.


Pada awal keluaran Musixmatch adalah hanya untuk pengguna android kerana google play store adalah salah satu gedung aplikasi percuma dan berbayar, paling menarik ia adalah platform sumber terbuka(opensources).


Kini jumlah memuat turun aplikasi musixmatch telah meningkat kepada 100,000,000 berdasarkan statistik yang tertera di google play store.


Manakala juga diberi pilihan untuk menjadi sebahagian pengguna premium dengan pembayaran yang telah ditetapkan atau pun terus menjadi pengguna percuma.


Lama kelamaan dengan adanya penyumbang lirik dari komuniti yang datangnya dari hampir seluruh dunia iaitu dikirakan lebih 10 juta sukarelawan, kini Musixmatch telah menjadi popular dikalangan pengemar muzik antarabangsa.


Ingin dijadikan cerita, setelah mengalami kebosanan layan lirik di screen telefon yang tidaklah berapa besar tapi mampu membuatkan mata kau juling.


Aku dengan rajin-nya pergilah menggunakan sumber enjin pencarian google dan dapati musixmatch telah mempunyai versi web browser yang kini mungkin hanya menyokong pada pelayar chrome sahaja.



Setelah di ujicuba, ternyata amatlah menarik kerana lepas ini tidak lagi perlu mencari lirik dari pelbagai sumber, bilamana dengan adanya chrome extension Musixmatch kita hanya perlu memainkan sahaja musik video yang diminati.


Salah satu ciri yang bagus pada chrome extension ini adalah ia akan menapis audio yang didapati dari sumber cetak semula, manakala ia hanya mengeluarkan lirik untuk audio dari sumber original sahaja.


Sekarang kita sudah pun boleh karaoke walau dimana jua hanya dengan menggunakan youtube dan chrome extensions dari musixmatch. Usah ditunggu lagi terus je pasang pelayar chrome dan memasang extensions musixmatch.


Musixmatch - Chrome Browser


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)