Terkini

MyBump Media Lewat Membayar Brand Ambassadors 'DEQUADIN'

Mybump nama seakan wanita yang sedang mengandung tapi tekaan itu salah kerana ia adalah sebuah syarikat pengiklanan moden di Malaysia yang menggabungkan teknologi internet dan traditional.



Bagi memberikan kesan positif kepada pengiklanan dan dengan kelulusan Jabatan Pengangkutan Jalanraya tercetusnya iklan bergerak dimana membolehkan pemilik kenderaan menampal stiker iklan pada badan kenderaan masing-masing.


Sepertimana yang kita lihat iklan-iklan di badan pengangkutan RAPID KL haa begitulah fungsinya apabila dilekatkan di badan kenderaan pemilik persendirian.



MyBump Media diasaskan oleh seorang wanita yang dikatakan telah mendapat idea ketika sedang menghadapi kesesakkan jalan raya.

Nadia Jalil(CEO) peneraju utama Mybump.my dan pasukannya menurut sumber telah memulakan operasi semenjak tahun 2015 dimana ketika itu pemiliknya mendapat buah fikiran ketika menghadapi kesesakkan lalu lintas semasa memandu kereta dan mula dari situ ia menjadikan badan kenderaan sebagai papan pengiklanan bergerak.


Punca Lewat Membayar Brand Ambassador 'DEQUADIN'


Namun baru-baru ini pihaknya lewat menyelesaikan pembayaran kepada brand ambassador pada yang membawa iklan 'DEQUADIN' dan mereka juga telah berusaha mencapai target yang ditetapkan oleh Mybump Media.


Terma dan syarat dalam MyBump.my adalah akan melakukan pembayaran setiap bulan kepada duta jenama selama yang ditetapkan iaitu 3 bulan bersamaan 90hari. Tapi masuk bulan kedua iaitu November 2018 dapati ia telah melewatkan pembayaran dengan alasan menyalahkan pihak agency iaitu mungkin Dequadin.



Diatas adalah kenyataan yang dipaparkan setelah menghadapi kesukaran pembayaran kepada duta jenama iklan Dequadin. Itu pun berlaku setelah kelewatan berlanjutan lebih dari 10 hari dimana yang ditetapkan oleh MyBump sendiri.


Kesimpulan yang kami dapat huraikan tentang struktur perniagaan oleh MyBump adalah, syarikat mereka menjadi orang tengah dalam menguruskan pengiklanan. Secara ringkas mereka juga menanti pembayaran dari pelangan sebelum melakukan proses pembahagian hasil iklan kepada duta jenama (Brand Ambassadors).


Bagi pendapat Sekejung.com perniagaan sebegini tidak seharusnya diterapkan kerana ia akan menyebabkan kesukaran kepada duta jenama bagi meneruskan aktiviti harian mereka demi memastikan iklan itu aktif di jalan raya dan perniagaan sebegini juga kelihatan menggunakan konsep makan atas angin seperti mana yang dilakukan oleh syarikat e-hailing.


Sepatutnya syarikat pengiklanan bergerak yang mempunyai kaitan dengan orang awam harus menyediakan peti tunai kecemasan ketika mengalami masalah dengan pelangan supaya tidak menjejaskan emosi duta jenama yang sentiasa menanti hasil kerja mereka.


Akhir sekali disebabkan MyBump Media adalah syarikat yang diasaskan oleh anak tempatan maka Sekejung.com harap pihak mereka dapat memperbaiki kelemahan tersebut dimasa akan datang.


Kemaskini : Terima kasih kepada pihak MyBump Media kerana telah berjaya melangsaikan pembayaran walaupun lewat.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)