Terkini

Khabarnya Ada Perisik Kementerian Kesihatan Di Setiap Kedai Makan

Larangan merokok di dalam premis kedai makan telah dilaksanakan mulai awal tahun ini dengan beberapa anggota dikerahkan untuk melakukan pemantauan dan saman individu yang gagal mematuhi.


Dikatakan juga pihak kementerian kesihatan telah menyediakan pelbagai stratergi di seluruh daerah ibu kota dan pendalaman yang mempunyai premis kedai makanan, bagi menjayakan undang-undang ini khabarnya mereka juga telah mengarahkan kakitangan untuk menjadi mata-mata bagi menjalankan kerja pemantauan.


Dalam sejarah undang-undang larangan merokok ini di perketatkan oleh kementerian kesihatan dengan persetujuan ahli-ahli parlimen serta rakyat yang inginkan udara segar ketika berada di kedai makan bersama keluarga.


Asap rokok juga mampu menyebabkan kanser kepada individu yang menghidu dan peratus penyakit lebih banyak dari individu yang menghisap maka dengan kempen larangan merokok ini harap rakyat malaysia mampu mengubah hobi merokok kepada aktiviti yang lebih baik dan sihat.



Adakah perokok tegar menyahut cabaran jarak 3 meter atau terus berkeras kepala?


Walaubagaimanapun kementerian kesihatan turut melonggarkan sedikit dimana memberi jarak 3 meter dari premis makanan khas untuk menghebuskan asap rokok supaya tidak menganggu hak privasi orang lain yang sedang berada di kedai makan itu.


Media sosial pagi ini turut ada keluar beberapa gambar dimana netizen mula membuat keputusan mengangkat meja kerusi sejauh jarak 3 meter dari kedai makan demi menikmati rokok ketika bersarapan bersama kawan.


Ini adalah satu perubahan bagi perokok tegar kerana perlu kerja lebih jika mahu berada di kedai makan kerana perlu mengeluarkan tenaga memindahkan meja makan mereka sejauh 3 meter.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)