Terkini

Ulasan : Ikan / Daging Pekasam Warisan Bonda Keluaran De'imanz

Pekasam ialah sejenis makanan peram tradisi yang terkenal dan tahan lama. Ia merupakan satu cara mengekalkan makanan (lazimnya ikan) dengan menggunakan garam (atau asam) yang banyak dan mampu untuk bertahan lebih lama.



Makanan pekasam juga terkenal di negeri-negeri utara dan pantai timur. Artikel kali ini penulis akan sajikan korang dengan hidangan pekasam keluaran Warisan Bonda yang boleh didapati dari ejen-ejen rasmi termasuklah Shopee.


Walaupun blog ini tidak dapat apa-apa tawaran dengan pihak pengeluar produk pekasam De'imanz anggap sahaja ini adalah review percumma di bulan ramadhan ini.



Setelah kami menerima lauk pekasam De'imanz dari pihak penghantar J&T kelihatan sangatlah menggiurkan dan tidak sabar untuk membuat penyediaan semasa berbuka nanti.


Cara penyedian pun sangat mudah dan paling penting ia boleh disimpan sehingga ke sahur jika tidak habis. Ada beberapa kaedah penyedian yang kami jumpa di laman YouTube.


Ikan Pekasam

Ada yang tumis dengan bawang besar/putih dan ada juga menambah rasa masam dengan beberapa biji perahan limau kasturi atau nipis bagi menaikkan lagi selera.


Daging Pekasam

Akhir sekali kami juga ada buat ujicuba dengan meletakkan pekasam De'imanz yang masih belum dimasak diluar tanpa peti sejuk. Hasilnya juga ia masih boleh tahan dengan tahap udara suhu bilik jadi pada kami ia sangatlah sesuai untuk golongan bujang atau berkeluarga yang masih belum ada peti sejuk.


Seterusnya kami masih lagi tidak menjumpai sebarang kilang pengeluar produk pekasam ini sama ada ia adalah milik sesebuah jenama atau pun ia bebas dipasarkan oleh mana-mana jenama.


Diatas kami ada sediakan beberapa video cara penyedian pekasam daging / ikan keluaran De'imanz untuk golongan bujang dan seangkatannya manakala dibahagian bawah ini adalah pautan facebook milik De'imanz yang dijumpai di carian google.


https://www.facebook.com/PekasamWarisanBondaHq/


https://www.facebook.com/cheklong.janie


Kami merancang ingin cuba produk pekasam jenama lain yang ada dipasaran bagi memastikan ia adalah buatan sendiri oleh sesebuah jenama atau pun ia datangnya dari kilang yang sama. Jika ada mana-mana jenama pekasam yang ingin beri kami peluang jangan segan silu hubungi kami melalui saluran yang disediakan.


Perniagaan adalah Perniagaan


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)