Terkini

Resepi Ikan Pari Masak Asam Pedas Yang Paling Istimewa Untuk Keluarga

Asam Pedas ialah sejenis masakan Melayu. Di Malaysia terkenal di Melaka dan Johor. Sebut sahaja asam pedas semua orang tahu bahawa masakan itu sangat disukai dan popular di beberapa seperti Negeri Melaka dan Johor.



Orang malaysia jika sebut masakan Asam Pedas sudah semestinya akan terfikir akan negeri Melaka kerana disana sangat terkenal dengan masakan asam pedas.


Walaupun ia kelihatan hidangan yang mudah tapi ada beberapa lokasi kedai mengenakan harga yang tinggi untuk masakan tersebut terutama di sekitar negeri Melaka dan Johor.


Dua negeri diatas adalah bersebelahan jadi selera masakan mereka lebih kurang serupa berbanding negeri sekitar pantai timur dan barat.



Ikan Pari Masak Asam Pedas

Bahan-bahan

Ikan Pari 2 Keping

Bawang Besar 3 biji

Bawang Putih 3 ulas

1 inci Halia

1 inci Kunyit Hidup

Belacan

20- 25 Tangkai Cili kering

1 Cawan Air Asam Jawa

1 Bunga kantan

1 Ikat Daun kesum

Bendi

2 Biji Tomato

Air Secukupnya

Garam dan Maggi Secukup Rasa


Cara-cara Penyedian

Kisar bahan bawang merah, bawang putih, halia, kunyit hidup, belacan, dan cili kering bersama dengan sedikit air. Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bahan yang dikisar sehingga pecah minyak dan wangi.


Masukkan bunga kantan , air asam jawa bersama air secukupnya, masak hingga mendidih. Kemudian boleh masukkan ikan dan daun kesum. Renihkan atas dapur dengan api perlahan dan masukkan bendi, tomato, garam dan maggi secukup rasa.


Jika nak lebih tahu lebih terperinci sila nonton pautan video dibawah yang telah kami sediakan.



Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)