Terkini

Kyrgyzstan, Ingin Penduduknya Tukar Wang Kertas Kepada Emas Sekurangnya 100 Gram Seorang

Flag_Kyrgyzstan

Sebuah negara daratan bertenggek di antara China dan Kazakhstan sedang memulakan satu eksperimen pada rakyatnya dengan menukarkan duit matawang kepada jongkong emas.

Salah satu republik pasca-Soviet pertama untuk menerima pakai mata wang baru dan biarkan ia berdagang dengan bebas, bank pusat Kyrgyzstan itu mahu setiap penduduk mula untuk menyimpan emas. Gabenor Tolkunbek Abdygulov berkata "impian" beliau adalah untuk setiap satu daripada 6 juta rakyat untuk memiliki sekurang-kurangnya 100 gram (3.5 auns) logam berharga.


Emas boleh disimpan untuk jangka masa yang panjang dan walaupun turun naik harga di pasaran antarabangsa, ia tetap tidak kehilangan nilainya. Saya akan cuba untuk menjadikan impian ini menjadi realiti dengan lebih cepat

Dalam tempoh dua tahun , bank pusat telah menawarkan bar secara langsung kepada penduduk, kira-kira 140 kilogram emas telah berjaya dijual, Kyrgyzstan bank pusat juga telah mulakan pembelian emas dan dijangka pembelian emas bakal ditingkatkan lagi.

Di Turki juga, di mana bank-bank boleh menggunakan emas sebagai sebahagian daripada aset rizab mereka, Presiden Recep Tayyip Erdogan tahun lepas menggesa orang ramai untuk menukar simpanan mata wang asing mereka ke perak dan emas.


Gabenor bank pusat percaya rancangannya adalah realistik, walaupun dijangka penduduk akan memiliki kira-kira 600 tan emas, bersamaan dengan 30 kali pengeluaran tahunan semasa negara. Abdygulov enggan menyatakan tempoh masa apabila matlamatnya untuk 100 gram bagi setiap orang dapat dipenuhi.



**Mulakan menyimpan emas.

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)