Terkini

Mitos Kota 'Z' Yang Hilang Di Hutan Amazon


The Lost City of Z (2016) ialah filem yang mengisahkan tentang kisah benar penjelajah british mencari kota Z di dalam hutan Amazon.


Amazon terkenal dengan sungai terbesarnya serta dikelilingi hutan tebal juga penuh dengan pelbagai spesis puak orang asli. Di balik tebalnya hutan juga tersimpan pelbagai misteri tentang sebuah peradaban yang hilang. Orang british menyebutnya 'The Lost City of Z' (kota Z yang hilang).



Menurut mitos dari orang asli indian amazon ketika penjelajah british Percy Fawcett dalam perjalanan untuk melakukan pemetaan, orang asli indian itu berkata didalam hutan ini bukan sahaja mempunyai pelbagai puak orang asli malah turut kaya akan emas sehingga disebut El Dorado.


Maka setelah Percy Fawcett mendengarkan berita ini, dia pun terus memikirkan akan supaya terjumpanya kota Z yang dikatakan mempunyai kekayaan seperti yang dia dengar dari orang asli indian itu.


Aku menceritakan berdasarkan lakonan semula dari filem 'The Lost City of Z (2016)', Setelah membuat beberapa pencarian di internet dimana pada zaman moden peradaban kuno ini kembali ditemukan sejak kedatangan bangsa-bangsa Eropa ke daerah Amerika Latin.


Sebelumnya, pada 1906, Fawcett diundang oleh Royal Geographical Society (Jabatan Geografi) untuk menjelajah pedalaman Brasil dan Bolivia. Ia meluangkan 18 bulan di Mato Grosso dan tergila-gila tentang kisah kota yang hilang.


Pada 1920, di Perpustakaan Nasional Rio de Janeiro, Fawcett menemukan dokumen yang dikenal sebagai Manuskrip 512 yang ditulis oleh para penjelajah Portugis pada 1753 dan berisi pengakuan temuan kota berdinding yang hilang yang dianggap kota Z oleh percy fawcett.


Pada 1921, Fawcett memulai penjelajahannya, tapi krew dia seringkali mendapat cabaran ketika berada dalam hutan amazon, seperti haiwan buas, dan mengalami penyakit parah.


Jack anak lelaki sulungnya membuat keputusan untuk bergabung dengan ayahnya dalam perjalanan mencari kota emas Z itu. Kerana saat itu mereka sudah punya banyak saingan.


"Orang-orang Amerika Syarikat akan datang ke hutan amazonia, membawa senjata mereka. Jadi kita harus berdoa mereka tak akan membunuh orang-orang Indian," kata Jack pada ayahnya.


Pada 1925, saat berusia 58 tahun, penjelajah Percy Fawcett menuju hutan belantara Brasil bersama anak lelaki sulungnya Jack untuk berusaha menemukan kota hilang yang disebutnya sebagai "Z" bersama sokongan yang lebih mantap dari Royal Geographic Society dan Rockefeller.


Manakala, dalam kisah benar yang dipetik dari buku dan dari beberapa sumber seperti dalam filem tersebut akhir sekali menceritakan Percy Fawcett telah menyuruh sebahagian krew untuk pulang setelah tiba di lokasi pemetaan yang berjaya dilakarnya sebelum ini.


Manakala Percy Fawcett bersama anak lelaki sulung Jack meneruskan perjalanannya sehingga terjumpa lokasi peninggalan perkampungan sebahagian dari puak orang asli amazonia.


Dalam surat terakhir yang dikirim melalui seorang anggota, Fawcett berkata kepada Nina, isterinya, katanya, "Kami berharap boleh menembusi seleruh kawasan ini dalam beberapa hari.



Dihujung cerita dalam filem tersebut, dikatakan Percy Fawcett dan anaknya telah ditangkap dan dibunuh oleh sebahagian puak orang asli sehingga kini walau dalam kisah benar sekali pun manakala ada yang mengatakan mereka telah dimakan oleh binatang gergasi atau menimpa kemalangan yang tidak diduga.


Mereka anak beranak belum berjaya ditemui oleh krew penyelamat yang dihantar oleh amerika syarikat semenjak sekian lamanya, mulai dari itu kisah kehilangan mereka telah banyak ditokok tambah oleh penduduk setempat dengan pelbagai versi.


Manakala Kota Z yang digambarkan kaya dengan emas dan perak memang belum pernah ditemukan sehingga ke hari ini, tapi dalam beberapa tahun ini beberapa kitab kuno dan peninggalan beberapa barang kuno telah ditemukan di hutan-hutan Guatemala, Brasil, Bolivia, dan Honduras.


Dengan hadirnya teknologi terkini, mungkin kota Z akan ditemukan di kemudian hari kata pakar-pakar arkeologi amerika syarikat.


Sumber terkait : Lost City of Z


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)