Terkini

Singapura Memberi Sokongan Kepada Pelajar Yang Berminat Niaga Selepas Tamat Pengajian


Para pelajar yang bercita-cita membuka perniagaan sendiri selepas pengajian, semakin mendapat sokongan dari sekolah-sekolah mereka.



Lebih banyak program kajian makmal dan keusahawanan kini diadakan di institusi-institusi pengajian tinggi di singapura.


Dana Keusahawanan Pelajar ITE memberi sehingga S$3,000 hingga yang diperlukan kepada mereka yang berminat untuk meneroka bidang perniagaan.


Seorang pelajar dikatakan telah mendapat sokongan setelah menamatkan pengajian di Universiti Teknologi dan Reka bentuk Singapura (SUTD).


Manakala beliau dan tiga rakan sekolahnya mencipta sebuah topi keledar bijak yang membolehkan penunggang motosikal untuk melihat 'blind spot' menerusi pelindung muka tanpa mereka perlu menoleh.


Dengan jayanya projek itu mereka telah menerima $7,000 untuk membangunkan projek tersebut dan akan mendapat lagi $50,000 selepas layak untuk menerima lebih banyak dana dari SUTD.


Pejabat Teknologi dan Keusahawanannya dibuka Ogos lalu setelah lebih ramai pelajar melahirkan minat untuk menceburi bidang keusahawanan di singapura.


Pelajar di Malaysia, jangan pula korang kata tiada badan kerajaan yang sudi memberi sokongan dana, apa yang penting adalah semuanya terletak pada kesungguhan masing-masing.


Dengarnya duit PTPTN pun disalah guna pakai, ada yang guna buat belanja awek dan pakwe pula tu ada yang guna beli telefon baru. Apa punya jem ar fikiran budak generasi Y-Z ni.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)