Terkini

'Memuplay' Alternatif Android Emulator Selain Bluestacks

Aku memang tak dapat lari dari menggunakan apps android salah satu sebab adalah ia ringan dan mudah digunakan.


Tambahan lagi sekarang pelbagai apps yang menarik dan percuma sebagai contoh permainan video games dan lain-lain.


Screenshoot

Cuma yang masalahnya adalah penggunaan yang kerap akan membuatkan peranti kita menjadi panas dan sangkut. Kerana masalah sedemikian maka pembangun emulator android tidak henti mencipta aplikasi yang dapat menyokong CPU desktop.


Alangkah bagus jika android dapat dijalankan menggunakan pc atau paling penting boleh dipasang pada operating system Windows.


Setelah menunggu selama bertahun maka muncul satu persatu jenama android emulator yang bermula dari versi percuma seperti bluestacks sehingga kepada versi prabayar.


Tapi untuk menggunakan versi prabayar ia mungkin tidak releven kerana sistem android adalah sumber terbuka dan sesiapa sahaja boleh mengubah atau menyumbang kepakaran.


Pada mulanya aku menjadikan bluestacks sebagai emulator di PC tetapi ianya secara langsung akan mengubah cpu anda menjadi perlahan dan sangkut-sangkut atas kerana penggunaan memory yang banyak.


Tidak lama begitu muncul jenama Remix OS yang direka khas untuk CPU x86 dan x64 dari A.S, paling menarik ia akan membuatkan pc anda menjadi dual boot bermaksud mempunyai dua operating system dalam satu hard disk.



Setelah dicuba ternyata ia mempunyai banyak pepijat(bugs) dan juga memerlukan mobo yang terbaru untuk menjalankan operating system android dari remix os.


Aku pun nyah pasang semula dan terus mencuba phoenix os keluaran syarikat China, pemasangannya juga sama seperti Remix OS.


Pada mulanya ia berjalan dengan baik tapi oleh kerana ia sering menghantar notis untuk update maka aku pun jadi menyampah kerana jika update secara online ia akan merosakkan sistem android.


Jalan penyelesaian aku kena download terus dari website phoenix OS yang bersaiz sekitar 200Mb+ untuk upgrade.


Akhirnya setelah mencuba emulator dari Memuplay aku telah jatuh hati kerana ia boleh dijalankan di Windows dan paling penting ia ringan dan gambar tidak sangkut seperti bluestacks.


Cuma kepada yang masih menggunakan pc dekstop/laptop spesifikasi rendah janganlah berputus-asa kerana ia masih ada jalan penyelesaian lagi dengan mencuba beberapa emulator diatas seperti Remix Os & Phoenix Os.


Untuk emulator Memuplay ini pastikan anda mempunyai graphic card sekurangnya 1GB keatas untuk melancarkan display dia. Seterusnya pastikan mempunyai sekurangnya 4GB ram memory lagi tinggi lagi bagus senang nak layan game.


Pada aku Memuplay setakat ini memang semua lengkap, sampaikan aku dengar spotify pun menggunakan Emulator Android dari memuplay.


Bila Memuplay boleh dijalankan diatas Windows OS, maka kerja aku pun jadi senanglah sebab boleh layan games sambil buat kerja di desktop windows yang asal.


http://www.memuplay.com/

ZALORA

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)