Terkini

Resepi Petola Dan Kebaikkan Khasiatnya Untuk Dalaman Kita

Luffa atau dikenali sebagai petola adalah sejenis sayuran yang digemari oleh negara asia, tapi tidak pada orang yang tidak memakan sayuran.


Percaya atau tidak sehingga kini masih ada lagi yang tidak makan sayuran malah sanggup mengambil masa untuk mengetepikan dalam setiap hidangan.



khasiat petola ni salah satunya dipercayai mampu membersihkan darah, kata orang disebalik rasa pahit itu tersimpan pelbagai khasiat dan penawar.


Menjadikan petola sebagai makanan harian atau kerap adalah cara berkesan untuk membersihkan darah di samping itu ia bertindak untuk meningkatkan kesihatan hati.


Seterusnya orang kampung juga yakin petola juga boleh dimanfaatkan oleh orang yang berpenyakit kencing manis kerana kewujudan insulin seperti peptida dalam sayuran ini dapat mengurangkan paras gula dalam darah.



Penyedian hidangan petola sungguh mudah, kalau untuk orang yang rajin dan mempunyai waktu yang banyak di dapur sudah pasti mampu menyediakan hidangan yang sempurna. Tapi lain pula hidangan orang yang mengejar masa sebagai contoh yang berstatus bujang.


Ada golongan mementingkan citarasa dan kesedapan di tahap 'A' manakala bagi orang yang memikirkan makan untuk hidup ia tidaklah susah mana untuk menyediakan masakkan petola ni.


Kata dari golongan surirumah ia lebih sedap jika memasukkan suhun dalam hidangan tapi cara aku pula, memanfaatkan ikan bilis kedalam hidangan sebagai gantian kepada suhun.


Secara tidak langsung bila kau sedang kelaparan yang kritikal hidangan yang simple macam tu pun akan kau telan dengan mengatakan 'Sedap Sungguh'. Hehe!


Maka tidak perlu aku nak letakkan cara-cara penyedian oleh kerana ia hanya perlu tumis bersama bawang seperti biasa cuma jangan pula kau lupa membuang bahagian kulit petola tu sebelum memasak.


ZALORA

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)