Terkini

SalamWeb - Aplikasi Pelayar Web Mengikut Shariah Untuk Pengguna Muslim

SalamWeb menawarkan perkhidmatan aplikasi pelayar web mudah alih dan desktop yang mengikut syariah dimana ia mempunyai kelebihan untuk menyekat kandungan website atau gambar terlarang melalui tapisan enjin carian yang dicipta.



Aplikasi ini dilancar kepada pengguna dalam bulan march 2019 di Malaysia dimana pihaknya telah melakukan pengiklanan menerusi saluran Radio seperti yang kami ketahui kewujudan tentang SalamWeb dan matlamatnya adalah menjadikan Internet tempat yang selamat untuk dikunjungi oleh pengguna Muslim dan Non-Muslim


Aplikasi ini disahkan mematuhi Lembaga Penyeliaan Shariah Amanie dan dibina di atas perisian sumber terbuka Chromium yang merupakan asas penyemak imbas web Google Chrome. Undang-undang Syariah melarang aktiviti yang dianggap tidak beretika, seperti perjudian, pelacuran dan perniagaan alkohol dan daging babi, serta perkhidmatan kewangan yang tidak mengikut syariah.




Ia juga mempunyai fungsi khusus Islam, seperti waktu doa dan penunjuk untuk Qibla, atau arah yang harus dihadapi oleh orang Islam ketika berdoa.


Setelah kami melakukan ujicuba di sistem android telefon pintar dapati ia masih banyak yang perlu diperbaiki kerana kelihatan ia masih dalam keadaan versi ujian(Beta).


Komen kami terhadap ciri-ciri yang diperkenalkan sangatlah berpuas hati kerana memudahkan pengguna Muslim mengetahui waktu solat, arah kiblat dan lain-lain yang berkaitan. Ujian terhadap enjin carian pula buat masa ini boleh dikatakan masih dalam keadaan ujian(beta) kerana dapati tidak semua laman web yang mampu disekat.


SalamWeb turut menambah ciri ruangan untuk pengguna bersedekah untuk beberapa projek dari badan bukan kerajaan(NGO) seperti membangunkan sebuah masjid dan lain-lain seluruh dunia. Jika tidak salah pandang aplikasi pelayar web ini juga membuka ruangan chat untuk pengguna namun ciri itu belum lagi kami berjaya untuk menguji cuba disebabkan penggunaan SalamWeb ini masih terhadap dan dalam versi pembangunan.


Produk ini dibina bertujuan untuk mempromosikan Ekonomi Digital Islam dengan rangka kerja di bawah Malaysian Digital Economy Corp (MDEC) yang menyokong usaha patuh Syariah di Malaysia walaupun belum lagi dapat pengesahan sepnuhnya dari (MDEC).


Beberapa ciri yang sedang dibangunkan didalam aplikasi ini adalah :-


Salam Protect

Salam News

Salam Chat

Salam Widgets

Salam Sadaqah


Dikatakan syarikat dari Dubai akan melabur sekitar $ 15 juta untuk membangunkan ciri-ciri dan memperkenalkan produk ini dalam tempoh tiga hingga lima tahun akan datang, demi menjayakan projek pelayar web 'Shariah-compliant' yang dilancarkan di Malaysia.


Ada beberapa sumber mengatakan produk SalamWeb ini dibina oleh syarikat tempatan di Malaysia manakala ada sumber berkata projek ini telah wujud di negara Arab dan dibawa ke Malaysia untuk memperluaskan lagi penggunaan. Namun begitu ada sumber juga berkata projek ini telah mendapat suntikan dana pelaburan dari Dubai bagi memperluaskan lagi startergi pemasaran di serata dunia dan info yang kami perolehi ini masih belum dapat disahihkan secara keseluruhan.


Kami berharap aplikasi ini dapat bertahan dan dapat diteruskan oleh pembangun demi generasi akan datang dimana kita ketahui kandungan di internet sekarang sudah tiada sempadan dan mampu mendorong anak muda kearah negatif.


https://salamweb.com/

SalamWeb - Android

SalamWeb - iOS

Share this:

Catat Ulasan

 
HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Dimensi Teknologi Bumi Niaga(1859511-H)