Terkini

Pengasas WhatsApp Minta Pengguna Padam Akaun Facebook Kerana Isu Privasi

Brian Acton menasihati orang ramai untuk memadam akaun Facebook atas isu privasi yang sedang dimanupulasi. Acton, yang menjual syarikatnya ke Facebook dengan harga $ 19 bilion, mengkritik Mark Zuckerberg menyalahgunakan privasi pengguna dengan membenarkan iklan di Facebook.



Ini bukan kali pertama Acton telah meminta orang ramai untuk melepaskan diri dari Facebook. Tahun lepas, beliau menunjukkan sokongan di Twitter untuk kempen media sosial #DeleteFacebook yang dicetuskan oleh skandal privasi data yang bermula apabila berita memecahkan Cambridge Analytica, firma pemasaran politik yang dikaitkan dengan kempen Trump.


"Inilah masamya , #deletefacebook," kata Brian Acton dalam tweet, menggunakan hashtag yang memprotes pengendalian krisis.



Pengasas WhatsApp turut mempunyai masalah dengan Facebook Sheryl Sandberg mengenai cara membuat wang dari aplikasi pemesejan.


Acton dan Koum kedua-duanya telah mendedahkan secara terbuka banyak kali bahawa mereka tidak bersetuju dengan Zuckerberg mengenai memperkenalkan pengiklanan di WhatsApp. Pada hari Rabu, Acton berkata mereka menolak cadangan yang akan mengenakan pengguna $ 1 setahun untuk menggunakan perkhidmatan pengiklanan untuk keuntungan.


Namun sekarang sudah ramai dikalangan peniaga kecil dan korperat sedang memanfaatkan Facebook Ads untuk mempromosi, tapi yang menjadi risiko apabila ada golongan telah menyalahgunakan dengan memaparkan privasi mereka secara terbuka di laman Facebook.


Oleh kerana itu dari pelbagai penjuru sedang giat cuba menapulasi data peribadi anda iaitu gambaran dan lokasi yang ditayangkan. Kami dari Sekejung.com juga sedang mempertimbangkan akan isu ini kerana kami lebih fokus dari pelawat organik berbanding pelawat dari FB.


Share this:

Catat Ulasan

 
HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Dimensi Teknologi Bumi Niaga(1859511-H)