Terkini

Bagaimana Maklumat Kita Di Explotasi Demi Keuntungan?

Sebelum tibanya zaman penggunaan telefon pintar dan internet yang meluas, maklumat data kita boleh sahaja dibocorkan dari helaian kertas borang yang berada di pasaraya atau institusi pinjaman.



Zaman itu jika masih ingat mereka menawarkan pelbagai hadiah demi menarik perhatian pelangan sambil itu kita juga disuruh mengisi borang seperti nama, kad pengenalan, no. telefon paling menarik ada yang sampai minta alamat rumah konon senang nak buat penghantaran hadiah jika menang cabutan.


Tahukah anda konsep diatas masih diguna pakai sehingga ke hari ini walaupun ramai yang sudah mula sedar akan sendiket ini.



Sekarang boleh dikatakan semua orang berada dalam rangkaian yang sama dan secara tidak sengaja telah berkongsi maklumat peribadi antara satu sama lain.


Saya memerhati ada yang sampai sudi berkongsi gambar lokasi kediaman secara sukarela maklumlah nak dapat reaksi dari pengikut katanya.


Disebabkan perubahan zaman terlalu cepat maka dengan tidak sengaja ramai yang menjadi hamba teknologi secara tidak diketahui dengan alasan untuk menjaga pengikut mereka dan sebagainya.



Tahukahh anda kes penipuan dan jenayah atas talian dilaporkan terus meningkat disebabkan manusia hari ini berada didalam rangkaian yang sama dan mudah menjadi mangsa.


Adakah kita sedar akan perkara ini atau terus leka dalam dunia internet tanpa menghiraukan apa² demi populariti.


Belum cerita tentang 'Big Brother' lagi, dalam diam² mereka buat duit dengan apa yang kita pernah kongsikan di internet.


Nak tahu apa 'Big Brother' boleh buat dengan maklumat kita yang didapati secara percuma tunggu posting akan datang.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)