Terkini

Takut Dengan Inflasi Semasa? Jom Simpan Emas Sikit

Antara wang kertas , emas , hartanah manakah pilihan anda? jika kami sudah pasti akan memilih wang kertas kerana boleh digunakan secara harian namun ia akan terasa seperti angin yang lalu di tepian pantai.



Hartanah sesuai untuk golongan yang mempunyai pendapatan tinggi dan komitmen yang rendah supaya dapat melakukan pinjaman bank, walaubagaimanapun ia bukan pilihan yang baik untuk semua golongan di Malaysia pada hari ini kerana akan terikat dengan bank hampir seumur hidup kecuali anda ingin makan keuntungan atas angin dari setiap sewaan.


Emas pula sesuai bagi semua golongan yang bekerja kerana kos yang diperlukan sangat minima iaitu sekitar bawah RM200 untuk 1gram berbanding kos pinjaman hartanah yang mencecah hampir RM500-RM1200 sebulan.



Kecoh dalam media sosial harga emas melambung sekejap ketika itu juga ada ar-rahnu sibuk buat marketing di FB untuk menarik pelabur pusing modal. Namun ia hanyalah sekejap sahaja tapi memadai kepada sesiapa yang ada membuat simpanan emas dalam jangka masa panjang.



Gambaran terkini diatas menunjuk downtrend yang drastik semenjak ramai yang mula ambil keuntungan, manakala yang lewat mengambil keuntungan harap bersabar menunggu nilai pasaran seterusnya.


Masalah orang kita terutama golongan wanita adalah terlalu suka membeli barang kemas 916(22K)walaupun mereka tahu susut nilai barangan kemas lebih banyak berbanding jongkong emas 999.9(24k). Maklumlah emas jenis ini tidak boleh dipakai dan ditayangkan kepada orang ramai tambahan lagi apabila musim perayaan.



Setelah nasihat diberikan bertubi-tubi baru ia faham apa itu 22k dan 24k emas dan manakah lebih berbaloi untuk disimpan. Maka kami pun terus ke cawangan public gold yang terdekat untuk berurusan pendaftaran supaya nanti mudah orang pompuan nak beli emas secara atas talian.


Ada satu potongan ayat " Ada duit belum tentu ada emas, Ada emas sudah tentu ada duit ". Jika korang sudah faham mulakan dari sekarang sikit-sikit lama jadi bukit. Sebelum itu yang anda perlu tahu adalah nilai pasaran emas bukan kita yang kawal mahupun bank tetapi ada tangan-tangan yang kita tidak nampak.


Ada yang merungut beli mahal-mahal tapi nilai pasaran tak naik, cik abang cik akak anda perlu tahu simpan emas bukan macam (MLM) kerja asik cari orang je untuk beli produk. Tapi ia lebih kepada simpanan jangka masa panjang untuk menahan inflasi matawang kertas yang semakin tidak terkawal.


Sebelum ini public gold pernah dilabelkan sebagai syarikat (MLM) dan setelah dikaji kini ia sudah mula mempunyai shariah compliant dan berkolaborasi bersama POS Ar-rahnu bagi memudahkan pelangan berurusan.


Share this:

Catat Ulasan

 
HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Dimensi Teknologi Bumi Niaga(1859511-H)