Terkini

Anak Suka Main Telefon Pintar? Jom Gantikan Kepada 'Ebook-Ku'

Orang dewasa pada hari ini memang tidak boleh lari dari menggunakan telefon bimbit tak kira dimana jua termasuk di depan anak-anak seawal dua tahun.



Bilamana anak yang baru nak pandai berjalan atau baru nak belajar pegang barang selalu melihat orang tua-nya pegang telefon di hadapan mereka, lama kelamaan dia pun ingin tahu apakah yang seronok sangat menatap kaca sentuh telefon sehingga lupa yang mereka ada disisi.


Dan ketika itu kita pun dengan baik hati memberi sambil membuka animasi di youtube, adakala teknik ini digunakan bagi mendiamkan anak yang merengek bagi memberi keselesaan kepada ibu bapa buat kerja.



Tapi tahukah kita dengan mengajar anak yang seawal dua tahun memegang atau melihat telefon dalam jangka masa yang lama dapat merosakkan penglihatan dan membantutkan penggerakkan mereka serta tidak memiliki anggota badan yang cergas.


Budak yang baru membesar seeloknya kita menyuruh mereka bergerak secara aktif dan memiliki tidur yang cukup dan bukan membiarkan mereka terbayang-bayang akan rupa animasi di dalam telefon pintar.


Ada budak yang sudah terbiasa dengan telefon pintar akibatnya bila bangun tidur sahaja sudah mencari telefon ibu bapa untuk menonton animasi kesukaan mereka. Jadi ini bukanlah aktiviti yang normal bagi budak yang sedang nak membesar dan seeloknya ia mempunyai aktiviti yang sihat setiap masa seperti berlari secara sederhana dan membaling bola sebagai contoh.


Bayangkan jika kita duduk terlalu lama sambil melihat komputer, juga akan merasa bosan dan otak menjadi lemah kerana melihat cahaya komputer yang lama menyebabkan kita mudah jadi letih.


Begitu juga situasi kanak-kanak yang baru nak kenal dunia, mereka juga perlu perbanyakkan pegang barang bagi merangsangkan minda serta perlu berlari didalam kawasan rumah bagi kesihatan jantung.



Jadi dengan ada teknologi E-book Ku variasi kanak-kanak ini mungkin dapat ubati ketagihan video animasi atas talian di telefon pintar. Tambahan lagi anak kita turut dapat belajar sesuatu dari gambaran dan bunyi dalam E-book ku ini berbanding hanya melihat video animasi bercakap.


Akhir kata bukan tidak bagi mereka main telefon pintar cuma belum tiba masanya dan percayalah pada zaman mereka nanti teknologi lebih canggih sehingga kita berasa ketinggalan dan ketika itu bukan kita yang mengajar mereka tapi ia akan jadi terbalik.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)