Terkini

Penting Mengawal Selera Makan Sebelum Terlambat

Ramai beranggapan bahawa diet perlu berlapar dan jangan fikir jika anda tidak makan nasi, anda akan kurus. Itu semua tidak benar sama sekali dan mungkin akan menyebabkan kilang beras tutup dalam masa 5 hingga 10 tahun dari sekarang jika benar itu dapat membuatkan anda kurus.



1- Kesihatan memerlukan anda makan dan minum yang secukupnya.


Kalau korang nak sihat dan bentuk badan yang maintain, pola pemakanan mestilah betul salah satunya dalam pemilihan masa. Jangan korang melantak tengah pagi buta lepas tu tidur sampai ke esok, perut juga memerlukan korang aktif untuk menghancurkan bahan makanan yang korang telan tu dan diet yang betul adalah mengawal pengambilan makanan serta waktu.


Pengambilan gula dalam pemakanan mahupun minuman juga harus diambil kira kerana gula juga adalah punca kegemukkan. Kuantiti kalori juga harus dikira bersesuai dengan kadar yang diperlukan oleh kerana itu senaman ringan harus dilakukan walaupun sekejap.


Minuman air kosong harus diamalkan sebelum dan selepas makan untuk elakkan terlebih makan kerana perut yang ada air dapat mengenyangkan perut dengan cepat oleh kerana itu petua orang lama mengatakan kalau makan jangan sulam dengan air.


Harus bersenam 4-5 kali seminggu mengikut faktor usia dan kesihatan masing-masing kata orang jangan dalam keadaan memaksa risau pengsan pula, paling malas pom 3 kali seminggu (30 minit). Pada hari cheat day nak makan apa pun boleh, cheat day tu sehari je okay esok tu on track balik jangan pula dah seronok makan semalam lepas tu nak teruskan sampai ke next day memang kirim salam jelah.



2- Merasa diri gemuk atau cepat penat?


Salah satu punca cepat penat adalah dari faktor berat badan juga, ada berpendapat bahawa kurus atau gemuk yang penting taqwa dan amalan tapi cuba fikir balik, kalau kita sihat bukan ke amalan kita lebih sempurna. Ibadah kita lebih sempurna. Nak buat amalan sunat pon tiada masalah nak solat tahajjud tengah malam kul 2, 3 pagi tiada mengalami sakit lutut.



Nak puasa juga tiada masalah tapi cuba kalau kita mempunyai masalah berat badan yang berlebihan, terasa malas kerana cepat berasa kepenatan. Nak bawa badan pon malas apa kan lagi sering terasa nak tidur sahaja sekaligus membuatkan diri Kita jadi kurang produktif.


Sebab tu la kena mengawal berat badan biar tidak kurus tapi mengikut kadar BMI yang sepatutnya. Terlalu kurus pun tidak nampak hensem atau cantik begitu juga jika terlalu berisi, apa yang baik adalah suam-suam kata orang.


"Daripada Aisyah ra, “Bala yang pertama sekali berlaku kepada umat ini sesudah kepergian Nabi SAW ialah kekenyangan perut, sebab apabila sesuatu kaum kenyang perutnya, GEMUK badannya, lalu akan lemahlah hatinya dan akan bermaharajalela syahwatnya.” (Hadis riwayat Bukhari)"


3- Selasa bila beribadah


Selagi kita masih bertenaga dan mampu bergerak bolehlah kita nak buat kerja sendiri, bersihkan diri sendiri, Solat sendiri. Nanti kalau dah terbaring tiada tenaga, kita akan rasa kita ni useless. Ibadah pon tak tentu hala pastu ketika itu baru nak salahkan diri sebab susahkan orang lain. Ye la, kalau badan berat tetiba jatuh sakit, susah nak bangun ke tandas dan ketika itu terpaksa minta bantuan orang lain kan agak-agak orang larat ke nak tolong?


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)