Terkini

Malaysia Menaik Taraf Kepada 5G Adakah ia Boleh Menjanjikan Kelajuan Internet Kepada Pengguna?

Naik taraf rangkaian telekomunikasi memang keputusan yang baik tapi tahukah kita sebagai rakyat Malaysia bahawa kelajuan Internet dan keluasan rangkaian di seluruh negara pun masih belum sempurna.



SURUHANJAYA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA MALAYSIA harap pantau adakah syarikat telekomunikasi di Malaysia ini mampu memperluaskan rangkaian mereka ke seluruh negara dan bukan hanya fokus lokasi-lokasi terpilih sahaja.


Ada beberapa telco hanya megah di kawasan bandar namun bila masuk pendalaman sikit terus tiada liputan. Dari liputan 4G terus dapat 2G sekaligus ia memberi kesan yang buruk pada pengguna GPS di telefon bimbit kerana ada beberapa lokasi tidak bergantung harap pada GPS namun ia lebih kepada menggunakan internet yang stabil untuk memberikan tunjuk arah.



Penulis ada membuat ujicuba dengan buat tetapan pada telefon untuk aktifkan GPS tanpa internet, hasilnya memang menyukarkan keadaan kerana teknologi GPS itu berfungsi untuk mengesan lokasi semasa kita tetapi ia tidak dapat membantu 100% untuk memberitahu jalan atau nama kedai mahupun bangunan.



Kesimpulannya posting ini bukan dibuat untuk menyalahkan mana-mana teknologi tapi jika boleh pihak bertanggungjawab sila perluaskan dahulu liputan yang sedia ada barulah sibuk menaik taraf 4G kepada 5G.


Kerana liputan 4G pun tidak semua tempat ada walaupun dalam kawasan bandar, tak kan sudah kelam kabut nak perkenalkan rangkaian 5G dimana ia memerlukan pengguna mempunyai peranti atau teknologi yang dapat menyokong 5G.


Penulis ada terlihat orang amerika buat ulasan di youtube mengenai bahaya liputan 5G kepada pengguna, tapi ada yang kata itu hanya sekadar provokasi dari amerika kerana teknologi 5G pihak China terlebih dahulu menghasilkan ujicuba.


https://en.wikipedia.org/wiki/5G


https://www.howtogeek.com/423720/how-worried-should-you-be-about-the-health-risks-of-5g/


https://www.radiationhealthrisks.com/5g-cell-towers-dangerous/


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)