Terkini

Tahukah Kita Makanan Khas Medan Ni Lebih Kurang Sama Di Malaysia

Mengikut kefahaman penulis sebenarnya penduduk bumi nusantara ni sama je kulitnya yang membezakan cuma sempadan dan lautan je demi mewujudkan sesebuah negara dan kefahaman politik masing-masing.



Jika nak kira singapura tu pun sebahagian Malaysia tapi oleh kerana kefahaman politik berbeza maka jadilah sebuah negara kecil dengan bantuan sedikit sebanyak dari negara AS terutama dari segi kelengkapan pertahanan.


Berbalik pada makanan khas Medan ni penulis baru tahu ianya lebih kurang sama dengan makanan orang melayu di Malaysia contoh lemang, Nak tahu yang lain jom teruskan bacaan dibawah.



Lemang


Seperti yang kita ketahui lemang ni memang laku keras pada musim perayaan hari raya aidilfitri di Malaysia tambahan lagi ketika selepas musim perayaan iaitu dalam masa sebulan sebabnya ramai yang nak buat rumah terbuka dan makanan yang tidak terlepas pandang adalah lemang dan rendang perghhh!.



Hidangan Makanan Khas Medan yang lain boleh lihat disini makananoleholeh.com sebab jika penulis tengok memang lain macam diorang punya resepi tu belum lagi dari segi namanya.


Adakala makanan lebih kurang sama cuma mungkin ada citarasa tersendiri maka terciptalah resipi dan namanya mengikut daerah dan negara masing-masing.


Tu belum lagi penulis cerita tentang makanan orang minang, memang lebih kurang sama je macam melayu di Malaysia wei siap ada kuah lemak bagai, paling menarik ada satu kedai minang di gombak kalau bab nasi tak kedekut macam melayu tempatan kita.



Kedai tu betul-betul kasi penuh nasi dalam pinggan kau sampai kau rasa macam eh! kena kurangkan sikit nasi ni sebelum berlaku sebarang pembaziran jika gagal dihabiskan.


Walaupun medan ke minang yang penting makanan diorang memang lebih kurang sama je macam kita cuma selera atau tidak sahaja maklumlah tekak orang Malaysia sekarang dah ngalah orang barat kalau boleh nasi goreng kampung pun nak toping cheese.


Share this:

Catat Ulasan

 
HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Dimensi Teknologi Bumi Niaga(1859511-H)