Terkini

Resepi Kuih Donut Yang Boleh Kita Cuba Buat Sendiri Di Rumah

Kuih Donut telah menjadi terkenal dan berjaya menaikkan beberapa nama syarikat terkenal dari luar dan dalam negara yang sedang mengusahakan perniagaan rasmi mereka iaitu menjual pelbagai perisa donut.


Donut

Semasa kita kecil dahulu sudah pasti kita sering lihat kuih donut yang hanya disaluti gula halus supaya ia dapat memberi kemanisan. Namun donut keluaran sekarang sudah mempunyai pelbagai topping diatas dan sekaligus ia dapat menarik perhatian orang ramai.


Ada beberapa syarikat donut turut bersaing di pasaran Malaysia dengan menggunakan jenama terkenal masing-masing iaitu 'Dunkin Donuts', 'J.co Donuts', 'Krispy Kreme'.



Tidak terlupa juga kepada peniaga kecilan tempatan yang turut bersaing dalam bidang pembuat donut walaupun masih cuba untuk bersaing seperti perniagaan korporat diatas yang kini sudah mempunyai lebih dari beberapa buah cawangan di seluruh malaysia mahupun negara.


Siapa kata warga tempatan kita tidak dapat bersaing dengan syarikat-syarikat ternama yang menjual donut. Kunci kejayaan adalah anda perlu lebih kreatif untuk bersaing dalam apa jua produk makanan demi mencipta nama trademark tersendiri.


Donut

Dibawah ini ada beberapa resepi untuk membuat donut tapi bahagian topping atau dalaman haruslah mengikuti kreativiti masing-masing.


Resepi:

2 cawan tepung tepung gandum

3/4 cawan air (suam2 kuku. JANGAN PANAS)

2 sudu besar gula

1 sudu besar yis (rata, jangan membukit)

1 sudu besar marjerin

*campurkan kesemua bahan dalam bekas.

1. Lepas campurkan kesemua bahan dalam bekas, boleh uli.

Uli dengan tangan boleh. Pakai mixer pun boleh. Pakai hook mixer yang bergulung. Uli sampai dapat doh yang licin.

2. Lepastu, perap doh dalam sejam. Saya perap 30 minit jak. boleh tumbuk2 doh untuk keluarkan angin.

3.Bentukkan menjadi bentuk donat. Pakai acuan boleh, pakai tangan pun boleh. Timbang satu doh kecil 75gram. Dapat 7 biji donat. Bulatkan sampai licin, penyek pakai tapak tangan dan cucuk di tengah2 pakai jari. Perap balik dalam 30-40 minit. Lepas ta boleh goreng dalam minyak yang panas, tapi api perlahan. Balikkan sekali jak, jangan berkali2.


donut

Dah siap nanti jangan lupa komersialkan kepada kami atau rakan-rakan kut resepi anda sudah setanding dengan donut di pasaran sekarang ini.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)