Terkini

Resepi Kuih Tepung Bungkus Yang Disukai Ramai

Kuih tradisi Malaya yang terkenal sejak berzaman lagi tapi ia sukar untuk didapati dalam kawasan bandar kerana tidak semua generasi dapat mempelajari teknik pembuatan yang sempurna walaupun ia nampak mudah tapi sebenarnya susah.



Kuih tepung bungkus terkenal dengan rasa lemak dan manisan didalam inti kelapa disebabkan mempunyai campuran bersama gula melaka atau sebelah pantai timur akan dikenali sebagai nisan haa bukan kereta jenama nissan ya.


Tepung dia yang lemak kerana disebatikan bersama santan akan membuatkan kuih ini bertambah sedap dimakan, cuma kemanisan inti kelapa itu harus dikawal supaya tidak terlalu manis kerana kemanisan itu akan menghilangkan rasa lemak pada tepung beras.



Untuk menambahkan bau wangi terhadap kuih tepung beras ini ia haruslah dibaluti oleh kepingan daun pisang lalu ia di kukus untuk menaikkan lagi aroma daun pisang kedalam kuih tersebut. Sekaligus gula melaka atau nisan itu akan cair didalam bersama inti kelapa ia ibarat kita makan kepingan pizza bersaluti cheese haa gitu.


Bahan-bahan:

1 cawan tepung beras

2 cawan santan cair

½ biji kelapa muda parut

1 keping gula melaka Sedikit tepung pulut

Sedikit garam

10 keping daun pisang, potong persegi bujur

Bahan diatas tersangat mudah untuk disediakan namun ada beberapa hal yang perlu kita lihat iaitu jumlah kuantiti pandailah anda tentukan nanti. Manakala tentang bahan membuat inti pula anda boleh buat carian di internet kerana setiap orang ada cara tersendiri mengikut keselesaan tapi apa salahnya orang buat menggunakan inti lain contoh kacang merah atau coklat dan lain-lain perisa.


Tidak salah jika lari sedikit dari resepi asal kerana setiap hidangan haruslah mengikut tekak masing-masing maklumlah buat untuk tekak sendiri bukannya nak jual.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)