Terkini

Resepi Lempeng Oat Yang Sedang Tular

Nusantara terkenal dengan sajian lempeng manakala di negara barat terkenal dengan sebutan pancake namun perbezaan bukan sahaja pada nama tapi sudah tentu turut mempunyai adunan resepi tersendiri.



Hari ini perkataan lempeng hanya terkenal di bibir warga emas berbanding genarasi muda. Pada zaman dahulu lempeng boleh dikatakan makanan wajib tapi mungkin ia ada sejarah tersendiri maklumlah dunia pernah mempunyai peperangan dan mungkin sajian lempeng sahaja yang mampu dimasak.


Jika nak bandingkan dengan generasi sekarang sarapan pagi mereka mungkin di dalam restoran makanan segera seperti McDonalds dan KFC.


Nak dijadikan cerita tekan ni teringin pula nak makan lempeng tapi kalau boleh nak lain dari yang lain contohnya macam pernah viral sebelum ini lempeng dicampurkan bersama Oat. Negara barat kata hidangan Oat ni adalah yang paling selamat untuk dimakan untuk menjaga kesihatan badan namun sejauh mana kesasihannya tidak dapat nak dipastikan.



Makanan ini juga disarankan kepada ibu yang sedang berpantang kerana ia mampu membuatkan kenyang dan sihat untuk dimakan berbanding makanan yang di bakar.


Ringkaskan kisah diatas dan kita lanjutkan dengan penyedian yang serba mudah tapi harus ada kesabaran yang tinggi. Selebihnya kalau anda ada idea untuk topping sila lakukan kerana ia akan menambahkan lagi kesedapan lempeng tersebut.



Bahan-bahan

1 cawan oat

1 cawan tepung gandum

1 biji telur

1 cawan susu

1/2 cawan air

2 sudu besar gula

1 sudu besar minyak masak

1/2 sudu kecil baking powder

- Campurkan semua bahan dan kacau sehingga sebati

- Panaskan kuali dan masukkan adunan

- Bila adunan dah mula kering,terbalikkan

- Angkat dan hidang

Tips

- Bancuhan kena kental dan jangan terlalu cair. Jangan pula terlalu pekat. Lepas je bancuh cuba dulu masak sekeping. Kalau -mudah nak diterbalikkan tu kira lulus lah tu.

- Serious sedap lempeng oat ni. Dah jadi kegemaran sis and family kecil sis pula sekarang. Dah banyak kali buat. Memang kenyang and sedap.

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)