Terkini

Resepi Nasi Goreng Ayam Simple Yang Patut Dicuba

Nasi goreng antara menu kegemaran ramai disebabkan ianya mudah disediakan malah sedap dan mengenyangkan seisi keluarga.



Lebih-lebih lagi mempunyai anak kecil yang susah nak makan nasi putih berlauk maka hidangan nasi goreng akan jadi sebagai ganti tapi mestilah sentiasa kena berubah resepinya jika tidak kita sendiri pun bosan asik ngadap jenis masakan yang sama setiap hari.


Nasi goreng ayam sememangnya sesuai dihidangkan pada bila-bila masa baik ketika sarapan pagi atau makan malam ia tetap menjadi pilihan orang Malaysia kerana tidak perlu mengambil masa yang lama untuk fikir kerana semua peringkat umur boleh menikmati sajian ini.


Banyak-banyak resipi nasi goreng ayam dibawah ini menjadi pilihan saya kerana senang dan puas hati. Kepada yang baru nak belajar masak nasi goreng sesuai sangat ikut resipi ini.



Bahan bahan

- Nasi

- Isi ayam

- Bawang putih 1 labu

- Cili padi 5 biji

- Telur 2 biji

- Lada putih

- Garam dan maggi secukup rasa


Cara membuatnya

- Tumbuk bawang putih dan cili padi sehingga lumat

- Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak untuk menumis bahan yang ditumbuk tadi.

- Bagi garing sedikit bawang putih tadi dan boleh masukkan isi ayam masak seketika lepas itu masukkan 2 biji telur .

- Agak agak masak isi ayam dan telur tadi boleh masukkan nasi gaulkan rata bagi rata tak nak berketul nasi.

- Sudah sebati boleh masukkan lada putih sedikit, garam dan maggi secukup rasa .


Yang mana suka makan sayur boleh letak sayur ikut citarasa sendiri , saya tak letak sayur sebab sayur kehabisan didapur disebabkan hari dah malam kedai pun dah tutup. Resipi itu sahaja ada disaat kelaparan dimalam hari, suami dan anak pun berselera.


Lebihan bawang putih membuatkan rasanya lebih sedap tambahan bila digoreng sehingga garing maka tidak perlu lagi untuk menggunakan sebarang teknik kicap untuk warna. Sedikit tambahan nasi yang digoreng jika boleh dipersedapkan lagi contoh menggunakan tumisan bawang yang mencukupi supaya wangi.


Jika anda pernah makan sajian nasi goreng ayam di kedai-kedai masakan panas pasti nasi goreng mereka kelihatan kosong dan tidak menyelerakan kerana kononnya sudah mempunyai ayam goreng didalam.


Bagi seorang pemilik restoran masakan panas sila pastikan nasi goreng anda tidak kelihatan terlalu kosong untuk hidangan nasi goreng ayam kerana ia agak tidak berpatutan sama sekali kepada pelangan.


Akhir kata dari penulis jika ingin kepuasan maka pelajarilah masak sendiri jika gagal pada kali pertama mana mungkin akan gagal cubaan yang seterusnya.



Diatas ini adalah gambaran nasi goreng ayam yang saya maksudkan dimana nasi dia kelihatan kosong dan hanya digoreng dengan kicap sahaja manakala harganya mahal dan tidak berpatutan.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)