Terkini

Berapakah Jumlah Pendapatan Yang Layak Dikenakan Cukai - LHDNM

Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN Malaysia) adalah sektor khas mengambil kira setiap jumlah pendapatan individu dan syarikat bagi memastikan kemajuan negara berterusan.


sekejung.com
Gambaran hiasan

Ada juga diantara kita yang sedaya upaya mencari cara supaya dapat mengelak dari sebarang pembayaran cukai pendapatan. Salah satu teknik yang selalu di perkatakan adalah individu atau syarikat yang layak akan membuat pembelian kenderaan mewah dan sebagainya.


Manakala jika individu pula pendapatan yang layak dikenakan cukai pendapatan adalah melebihi RM 34,000 setahun setelah tolak potongan KWSP dan sebagainya.


Disini bukan nak cakap individu yang bergaji besar itu sangatlah tidak bagus kerana akan diwajibkan untuk membayar cukai. Tapi yang sebenarnya kepada yang gaji besar dan tidak cuba mengelak dari membayar cukai anda adalah WIRA kerana setiap sen yang korang bayar itu bermakna korang telah bersama-sama memajukan kemajuan negara.



Tidak semua kita kena kaitkan dengan politik kerana Negara Malaysia masih mempunyai sistem Raja-raja Melayu yang sentiasa memerhati gerak geri rakyatnya termasuk ahli politik mahupun menteri-menteri yang diberi amanah.


Kepada yang masih tidak tahu apakah setiap pendapatan dikira cukai? Jawapannya adalah TIDAK contoh seperti manfaat kesihatan dan perubatan, pampasan, pencen, biasiswa, elaun perjalanan, dividen dan royalti semua ini korang boleh masukkan kedalam lhdn e filing.


Ada beberapa perkara juga boleh dapat pelepasan cukai contoh seperti tanggungan, kenderaan, insurans dan simpanan tetap seperti SSPN dan berkaitan yang ditetapkan oleh kerajaan dan ia boleh berubah pada bila-bila masa.

Anda berniaga dah 2,3 tahun dah daftar SSM dah ada akaun semasa bank tapi anda rasa kurang. Rupanya tak bayar cukai. Perniagaan makin berkembang, nanti takut LHDN cari pulak. sebelum dia cari kita baik kita cari dia. Tak tahu cara ? Macam ni caranya 👇

1 - Pergi ke LHDN dan mohon no pin untuk daftar cukai.

2 - LHDN akan bagi slip no. pin beserta dengan no cukai pendapatan perniagaan serta cara daftar secara atas talian. Simpan. Jangan buang.

3 - Buat Laporan Penyata Kewangan Tahunan dan Laporan Cukai. Laporan cukai ni ada jumlah yang perlu kita bayar kepada LHDN. Upah akauntan luar jika tak tahu nak buat langsung. Disarankan buat untuk tempoh 2 tahun terkini.

4 - Isi Borang B  atas talian dan bayar cukai secara online.

5 - Tammat.

Kepada yang masih ragu atau tidak pasti silakan berkunjung ke mana-mana cawangan lhdn berdekatan. Boleh juga layari laman sesawang lhdn online atau lhdn login seperti pautan dibawah.


http://www.hasil.org.my/

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)