Terkini

Kecoh Isu Beralih Dari WhatsApp Kepada Alternatif Masengger Seperti Telegram dan Signal

WhatsApp dengan rasmi telah mengeluarkan policy baru mereka dimana memerlukan persetujuan pengguna untuk berkongsi data kepada facebook.



Secara ringkas jika pengguna gagal bersetuju maka secara automatik akaun whatsApp akan dihapuskan dari server. Isu ini telah menyebabkan beberapa individu yang ada nama telah mengeluarkan kenyataan minta pengguna beralih kepada platform alternatif yang lebih terjamin.


Pengguna internet kini mempunyai pelbagai lapisan iaitu dari golongan yang ambil tahu sehingga yang malas ambil tahu terutama tentang data mereka diguna pakai secara percuma oleh pihak ketiga.



Jadi beberapa kumpulan mahupun individu seluruh dunia telah mula membuat kempen meminta pengguna whatsApp beralih kepada platform alternatif jika tidak mahu bersetuju dengan policy baru itu.


Pada mulanya Telegram telah berjaya mendahului untuk dijadikan platform alternatif masengger dan berjanji akan menjaga data privacy pengguna namun setelah menerima pengguna yang ramai baru-baru ini pengasasnya telah pun mengeluarkan statement bahawa bercadang membuat versi premium bagi menampung kos perkhidmatan.


Cadangan itu dibuat kerana tidak mahu mengikut jejak WhatsApp suatu ketika dahulu yang terpaksa menjual kepada syarikat lain yang lebih berkemampuan.


Bagaimanapun beberapa cadangan di internet pula telah menawarkan platform masengger sumber terbuka iaitu Signal disebabkan ia lebih terjamin. Tahap security pula ditahap yang memuaskan kerana dipantau oleh komuniti dan ia turut menggunakan konsep sumbangan bagi menampung kos operasi platform tersebut.


Dengan ini penulis pun telah memadam akaun WhatsApp tanpa memberitahu kenalan, tahukah anda jika kenalan kita gagal mencari di WhatsApp sudah pasti mereka akan menghubungi kita terus jika ada apa-apa disitu tidak perlulah risau sangat dan sayang sangat ya.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)