Terkini

Kajian Mencadangkan Vaksin J&J, Cina, Dan Rusia Tidak Berkesan Terhadap Omicron

Kajian oleh Universiti Washington dan pembuat ubat Switzerland Humabs Biomed menunjukkan bahawa vaksin Johnson dan Johnson, vaksin China (Sinopharm), dan vaksin Rusia (sputnik) tidak berkesan terhadap varian omicron.



Omicron telah dikesan di 89 negara, dan kes meningkat dua kali ganda setiap 1.5-3 hari di tempat yang mengalami penularan komuniti. Menurut kajian baharu, varian omicron tidak lebih selamat daripada varian delta, dan ia adalah lima kali lebih berkemungkinan untuk menjangkiti semula orang yang telah menghidap COVID.


Varian Omicron berkembang 70x lebih cepat daripada varian delta, yang mungkin menyumbang kepada penyebaran pantasnya.


Dalam analisis akhir pil COVIDnya, Pfizer berkata ubat itu sangat berkesan, malah terhadap Omicron, dan ia harus dikeluarkan sebelum akhir tahun.


Sebelum Omicron, Pfizer melaporkan pengurangan 90% dalam kemasukan ke hospital dan kematian dalam pesakit COVID berisiko tinggi.



Dari segi vaksin, Ketua Pegawai Eksekutif Pfizer mengumumkan bahawa kerajaan mengarahkan dos vaksin COVID yang mencukupi untuk setiap kanak-kanak berumur 5 hingga 11 tahun di negara ini. Itu akan diuji––kanak-kanak telah mula mendapat vaksin COVID.


Pentadbiran Biden, menjangkakan lampu hijau, mula membungkus dan menghantar dos vaksin untuk kanak-kanak sebelum kelulusan diberikan. Awal minggu ini, panel penasihat FDA sebulat suara mengesyorkan (termasuk satu berpantang) supaya kanak-kanak berumur 5-11 mendapat versi dos rendah vaksin Pfizer. Kini, FDA telah membenarkan vaksin untuk kumpulan umur tersebut. Hampir sebulan yang lalu, Pfizer menghantar data kepada FDA untuk mendapatkan kelulusan vaksin di kalangan kanak-kanak 5 hingga 11 tahun.


Bulan lalu, Pfizer dan BioNTech mengumumkan bahawa mereka merancang untuk meminta kelulusan pengawal selia untuk mentadbir vaksin kepada kanak-kanak berumur lebih dari lima tahun. Jika dibenarkan, itu sepatutnya membantu mengurangkan risiko COVID kepada kanak-kanak sekolah.


Menurut WHO, COVID akan terus bermutasi––sama seperti selesema––dan oleh itu ia akan kekal di sini. Moderna sebenarnya sedang membangunkan suntikan penggalak dos tunggal yang akan meliputi kedua-dua serombong dan COVID.


AS telah mencapai pencapaian baharu COVID: 40 juta kes. Dan varian Delta baru sahaja memanaskan badan––bekas pesuruhjaya FDA telah mengatakan bahawa kami belum melihat lonjakan Delta sebenar lagi. Ia akan datang, dia mencadangkan, selepas pengembara Hari Buruh menyebarkan varian itu.


Sumber

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)