Terkini

6 Kesilapan Apabila Menggunakan Tisu Basah Boleh Merosakkan Muka Anda

Adakah anda suka menggunakan tisu basah untuk mengelap lebihan minyak di muka anda? Atau adakah anda suka menggunakan lap muka sebagai penyelesaian segera untuk menyegarkan wajah anda semasa cuaca panas?



Tisu basah dan tisu muka adalah praktikal untuk digunakan. Kandungan di dalamnya sebenarnya cukup selamat untuk kulit. Tetapi terdapat beberapa kesilapan yang sering kita lakukan apabila menggunakan tisu basah. Jika ini menjadi kebiasaan, lama kelamaan ia boleh memberi kesan negatif pada kulit.


Kesilapan 1: Menggosok terlalu kuat


Jangan lap muka anda dengan tisu basah dengan terlalu kasar. Ia tidak akan menjadikan wajah anda lebih bersih atau mengeluarkan minyak lagi. Sapuan produk kecantikan menggunakan tangan juga dinasihatkan menggunakan kekuatan sederhana sahaja, kerana kulit muka kita sensitif. Lebih-lebih lagi jika anda mempunyai jerawat di muka anda. Menggosok tisu basah terlalu kuat boleh merengsakan kulit.



Kesilapan 2: Menyapu kawasan sekitar mata di hujungnya


Menyapu kawasan sekitar mata apabila tisu basah telah digunakan untuk keseluruhan muka adalah satu kesilapan besar. Dengan ini, anda hanya sapukan semua sisa kotoran, sisa solekan dan bakteria pada bahagian muka yang paling sensitif.


Kesilapan 3: Beranggapan membersihkan menggunakan kain lap basah sudah memadai


Tidak kira betapa baiknya kain lap basah dalam pembersihan, masih akan ada sisa kotoran yang tertinggal. Ini hanyalah penyelesaian yang praktikal apabila anda berada di luar rumah. Sentiasa ada masa untuk mencuci muka selepas itu.


Kesilapan 4: Fokus hanya pada bahagian tengah muka sahaja


Kebanyakan kita fokus pada bahagian tengah muka sahaja apabila menggunakan lap muka. Andaian adalah bahawa kebanyakan minyak dan kotoran terkumpul di kawasan T (dahi, hidung, dan dagu). Walaupun selebihnya solek dan pencemaran juga mengendap pada garis rambut. Bersihkan semua bahagian muka secara maksimum.


Kesilapan 5: Tidak memberi perhatian kepada jenis kain lap basah yang digunakan


Sekiranya anda mempunyai wajah yang lebih sensitif, anda juga perlu memberi perhatian kepada pemilihan kain lap muka. Terdapat banyak jenis yang boleh digunakan, termasuk tisu pembersih, tisu menanggalkan solek, dan tisu basah biasa.


Kesilapan 6: Hanya menggunakan satu helaian


Nak jimat pun boleh. Tetapi menggunakan satu helaian tisu sehingga ia diisi sepenuhnya dengan sisa solek tidak berkesan sama sekali untuk membersihkan muka. Anda hanya sapukan solek dan habuk ke seluruh muka anda.


Ini adalah kesilapan dalam menggunakan tisu basah dan tisu muka yang boleh membahayakan keadaan kulit anda. Hentikan tabiat ini supaya kulit anda tidak terjejas oleh kesan negatifnya.


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)