Terkini

Apple Menjadi Syarikat Pertama Yang Mencapai Nilai USD 3 Trilion.

Pada 3 Januari, Apple menjadi syarikat dagangan awam pertama yang mencecah paras USD 3 trilion (RM12.5 trilion) dalam nilai pasaran semasa hari pertama dagangan pada 2022. Walau bagaimanapun, ia merosot di bawah paras USD 2.99 trilion ketika itu kemudian sesi dagangan saham berakhir.

Saham syarikat itu mencecah rekod tertinggi harian sebanyak USD 182.88 (RM765.08), meletakkan nilai pasaran Apple hanya melebihi USD 3 trilion. Saham mengakhiri sesi itu naik 2.5% pada USD 182.01 (RM761.44), dengan permodalan pasaran Apple pada USD 2.99 trilion.


Kini "syarikat paling berharga di dunia", ia sebelum ini berkongsi kelab bernilai USD 2 trilion dengan Microsoft. Alphabet, Amazon dan Tesla dan Minyak Arab Saudi semuanya mempunyai nilai pasaran melebihi USD 1 trilion.


Pada Ogos 2018, Apple menjadi syarikat Amerika pertama yang bernilai USD 1 trilion. Ia melepasi USD 2 trilion pada 2020.



"Pasaran memberi ganjaran kepada syarikat yang mempunyai asas dan kunci kira-kira yang kukuh, dan syarikat yang mencapai had pasaran yang besar seperti ini telah membuktikan mereka adalah perniagaan yang kukuh dan bukan spekulasi," kata Scott Wren, pakar strategi pasaran global kanan di Wells Fargo Investment Institute.


Apple telah meningkatkan pendapatannya secara mendadak dengan mengurangkan pergantungannya pada iPhone kepada kira-kira 52% daripada jumlah hasil dalam fiskal 2021 daripada lebih 60% pada 2018—yang memuaskan hati pelabur yang bimbang bahawa syarikat itu terlalu bergantung pada iPhone. Sebaliknya, Apple juga memberi tumpuan kepada perkhidmatan seperti penstriman video dan muzik.


Tumpuan mereka pada perkhidmatan mereka yang lain mungkin telah membezakan mereka daripada syarikat telefon lain seperti Samsung dan Xiaomi. Menurut Counterpoint Research, Xiaomi dan Samsung menjadi dua jenama telefon pintar teratas dari segi jualan pada Jun 2021, mengalahkan Apple.


Apple juga mempunyai kelebihan hebat dengan menjadi syarikat Big Tech. Dunia semakin pantas menerima teknologi seperti 5G, realiti maya dan kecerdasan buatan. Syarikat itu juga dijangka melancarkan kenderaan elektriknya sendiri "dalam beberapa tahun akan datang" menurut pelabur-bertujuan untuk mengalahkan Tesla pada permainannya sendiri.


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)