Terkini

Berapa Lama Masa Yang Diperlukan Untuk Jantung Pulih Selepas Berhenti Merokok?

Berhenti merokok sering dilakukan atas beberapa sebab termasuk kesihatan. Berhenti merokok boleh memberi manfaat dan faedah untuk kesihatan jantung dan paru-paru.



Keadaan jantung dan paru-paru anda boleh menjadi lebih baik selepas anda berhenti merokok. Tetapi berapa lamakah masa yang diperlukan untuk jantung kembali selepas merokok?


Apabila anda berhenti merokok, keadaan jantung anda akan kembali seperti sebelum ini. Namun untuk memulihkan sepenuhnya, ia akan mengambil masa sekurang-kurangnya 15 tahun.


"Faedah berhenti merokok tidak boleh dipandang remeh, sistem kardiovaskular akan pulih dengan cepat, dengan perubahan psikologi, ini boleh berlaku dalam masa beberapa jam," kata penyelidik Meredith Duncan dari bahagian kesihatan kardiovaskular di Pusat Perubatan Universiti Vanderbilt di Nashville, Tennessee.



Walaupun keadaan jantung boleh bertambah baik dalam masa beberapa jam, kawasan ini akan mengambil masa untuk pulih sepenuhnya. Ia akan mengambil masa bertahun-tahun untuk pulih.


Duncan dan pasukan penyelidiknya mendapati lima tahun selepas berhenti merokok, risiko penyakit jantung berkurangan dengan ketara berbanding mereka yang terus merokok. Tetapi untuk menjadikan jantung benar-benar kembali seperti orang yang tidak pernah merokok, ia mengambil masa kira-kira 10 hingga 15 tahun.


"Untuk pulih, ia mungkin mengambil masa beberapa tahun. Oleh itu, adalah penting bagi perokok untuk berhenti segera dan berjumpa doktor supaya perkara ini berjalan lancar dalam jangka panjang dan membincangkan langkah-langkah lain," kata Duncan.


Dalam kajian tersebut, pasukan Duncan mengkaji data daripada kira-kira 8,800 lelaki dan wanita. Dalam kalangan peserta, kira-kira 2,400 adalah perokok tegar yang telah mengambil sekurang-kurangnya satu bungkus rokok selama 20 tahun.


Selepas mengumpul data selama 26 tahun, lebih daripada 2,400 peserta mengalami serangan jantung, strok, kegagalan jantung, atau kematian akibat penyakit jantung. Daripada mereka yang meninggal dunia, kira-kira 1,100 adalah perokok tegar.


Dr. Gregg Fonarow, pengarah Pusat Kardiomiopati Ahmanson-UCLA, Los Angeles, berkata setiap kajian bekas perokok mendapati risiko masalah jantung mereka berkurangan berbanding mereka yang terus merokok.


"Dari sudut pandangan risiko kardiovaskular, masih belum terlambat untuk berhenti merokok."



Fonarow menyebut bahawa merokok adalah punca utama serangan jantung, strok, kegagalan jantung, penyakit vaskular periferal, dan kematian pramatang.


“Berhenti (merokok) boleh mengurangkan risiko dengan ketara,” jelas beliau.


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)