Terkini

Makanan Yang Boleh Bersihkan Dan Sihatkan Paru-Paru Dalam 72 Jam

Malah perokok tahu bahaya merokok kepada kesihatan tetapi tidak semua mereka mampu untuk berhenti lebih-lebih lagi jika mereka sudah bertahun-tahun menjadi perokok aktif.



Dalam artikel ini, kita akan membincangkan empat jenis makanan yang terbukti dapat membersihkan paru-paru dengan serta-merta. Semua perokok mesti membaca artikel ini.


Salah satu kesan yang paling memudaratkan daripada merokok ialah kesan ketagihan yang ditimbulkannya. Puncanya ialah nikotin iaitu sejenis bahan ketagihan yang menyebabkan rasa ketagihan pada perokok.


Nikotin menjejaskan keseimbangan kimia dalam otak, terutamanya hormon dopamin dan norepinephrine, yang mengawal perasaan kepuasan, kelonggaran dan kebahagiaan.



Jika seseorang menghisap rokok, nikotin di dalamnya akan merangsang otak untuk menghasilkan sedikit dopamin, akibatnya perokok akan berasa santai dan selesa. Alam bawah sedar kemudiannya terus meminta lebih banyak dopamin dihasilkan, caranya ialah dengan terus memperbanyakkan pengambilan rokok.


Malangnya tabiat merokok ini memberi kesan kepada organ badan yang lain. Sebatang rokok diketahui mengandungi ratusan bahan kimia berbahaya seperti ammonia, karbon monoksida, nikotin, kromium, kadmium, plumbum dan lain-lain. Memasukkan bahan kimia ini ke dalam badan adalah sama dengan meracuni badan itu sendiri.


Satu kajian telah dijalankan ke atas paru-paru perokok. Hasilnya, orang yang menghisap sekotak rokok sehari berisiko menghidap kanser paru-paru 20 kali ganda lebih besar daripada mereka yang tidak merokok, di mana kebanyakan kes kanser paru-paru baru muncul apabila perokok telah mencapai umur 40 tahun.


Selain kanser, perokok juga berisiko mendapat jangkitan paru-paru yang dicirikan oleh gejala batuk kronik dan sering bercampur dengan darah. Secara umumnya, perokok tidak mengendahkan simptom ini sehingga struktur paru-paru menjadi rosak sehingga tidak dapat berfungsi secara normal dan akhirnya akan mengakibatkan komplikasi pada jantung.


Tiada cara untuk mengelak penyakit di atas selain berhenti merokok sepenuhnya dan mulakan gaya hidup sihat. Tetapi bagi anda yang masih sangat sukar untuk berhenti merokok, di bawah adalah beberapa jenis makanan yang boleh anda ambil untuk membersihkan paru-paru anda daripada toksin dan bahan kimia berbahaya.


4 Makanan Untuk Membersihkan Paru-Paru


Berita baiknya ialah saintis baru-baru ini mengumumkan beberapa jenis makanan yang terdiri daripada buah-buahan dan sayur-sayuran yang mengandungi bahan yang boleh membersihkan paru-paru daripada bahan kimia daripada rokok serta-merta. Berikut adalah senarainya:


1. Halia


Halia mempunyai ciri antiseptik dan antibakteria dan juga membantu tiub bronkial untuk membuang bahan berbahaya dari paru-paru. Faedah yang secara umumnya segera dirasai oleh perokok selepas mengambil halia ialah pernafasan menjadi lega dan santai. Cara terbaik untuk mengambilnya adalah dengan mengunyah sekeping halia segar untuk membuka saluran pernafasan yang tersumbat.


2. Buah Pomelo


Buah Pomelo atau grapefruit mempunyai manfaat yang sangat besar untuk kesihatan, terutamanya untuk melawan kanser paru-paru. Buah ini sangat kaya dengan antioksidan yang dapat membantu tubuh mencegah sel kanser daripada membesar di luar kawalan.


Menurut seorang peneliti bernama Dr. Corrine Hanson, grapefruit atau jeruk bali juga kaya vitamin C yang menyebabkan buah ini memiliki kemampuan menghambat kerja enzim yang dapat mengaktifkan sel kanker paru-paru. Perbanyaklah mengonsumsi jeruk bali jika anda seorang perokok aktif.


Menurut seorang penyelidik bernama Dr. Corrine Hanson, grapefruit atau buah pomelo juga kaya dengan vitamin C yang menyebabkan buah ini mempunyai keupayaan untuk menghalang kerja enzim yang boleh mengaktifkan sel kanser paru-paru. Perluaskan pengambilan buah pomelo jika anda seorang perokok aktif.



3. Selenium


Selenium adalah mineral yang merangsang enzim dan bersama-sama dengan vitamin E membantu dalam menguatkan membran paru-paru. Keputusan menunjukkan bahawa tahap selenium dalam badan adalah berkadar songsang dengan bilangan sel kanser. Ini bermakna jika terdapat banyak selenium, sel-sel kanser akan berkurangan atau hilang, begitu juga sebaliknya.


Mineral selenium terdapat dalam tembikai, cendawan, tiram, bayam dan ubi keledek. Jika anda seorang perokok, anda mesti makan makanan ini untuk meningkatkan sistem imun anda dan membersihkan paru-paru anda daripada toksin.


4. Bawang Putih


Satu kajian telah dijalankan di Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Jiangsu di China. Hasil penyelidikan mengatakan pengambilan bawang putih dengan tekun sekurang-kurangnya dua kali seminggu boleh mengurangkan risiko kanser paru-paru sebanyak 44%.


Bawang putih diketahui mengandungi antioksidan yang boleh mengurangkan radikal bebas dalam badan dan mengandungi sebatian allicin yang berfungsi menghilangkan keradangan dalam badan.


Demikian empat buah makanan yang dapat membersihkan paru-paru dari racun akibat merokok. Selain keempat makanan tersebut, anda juga bisa mengonsumsi sirsak sebagai pengobatan penyakit kanker. Semoga bermanfaat, jangan lupa klik like dan sebarkan artikel ini ke teman anda yang perokok aktif.


SUMBER

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)