Terkini

'Obesiti itu Penyakit' Pengiktirafan Dari Pesatuan Perubatan Amerika

Kajian-kajian telah membuktikan, ibu bapa yang mempunyai berat badan normal, risiko untuk anak-anak menghidap obesiti dianggarkan sekitar 10% sahaja.



Pengaruh ahli keluarga adalah salah satu punca masalah obesiti atau berat badan berlebihan. Obes ialah keadaan di mana berlaku pengumpulan lemak yang berlebihan dalam tubuh dan menyebabkan seseorang itu menghadapi masalah berat badan berlebihan.


Ia berlaku apabila sumber tenaga yang diambil melebihi tenaga yang digunakan oleh badan kita. Badan kita akan menyimpan sumber tenaga berlebihan itu dalam bentuk lemak.



Faktor pemakanan masih merupakan punca utama masalah obes dalam kalangan orang dewasa mahupun kanak-kanak. Bagi orang dewasa, risiko obes apabila pengambilan kalori berlebihan dari sumber karbohidrat dan lemak seperti nasi, tepung, roti, makanan bergoreng dan minuman manis. Manakala kanak-kanak pula gemar nuget, sosej, ayam goreng, minuman manis dan keropok.


Selain pemakanan, gaya hidup tidak sihat lain yang menjadi punca obes ialah kurang bersenam atau melakukan aktiviti fizikal.


Perubahan gaya hidup seperti tuntutan kerja menyebabkan ramai yang tiada masa untuk bersenam. Bagi kanak-kanak dan remaja pula lebih gemar menghabiskan masa dengan telefon.


Obes menjadi masalah kesihatan yang semakin kronik kerana individu obes lebih berisiko tinggi menghidap penyakit berbanding individu dengan berat badan normal.


Individu obes lebih terdedah menghidap Hipertensi, Diabetes, masalah jantung, masalah buah pinggang dan penyakit kardiovaskular lain serta risiko gangguan kepada kesihatan mental.


Setakat ini, obesiti hanya dikenali sebagai faktor risiko kepada pelbagai penyakit kronik. Tetapi baru-baru ini persatuan doktor terbesar di Amerika mengiktiraf bahawa obesiti adalah penyakit.


Kerana ia tidak dianggap sebagai penyakit, akses kepada rawatan penurunan berat badan untuk orang gemuk tidak selalu dilindungi oleh syarikat insurans.


Oleh itu, Persatuan Perubatan Amerika (AMA) mengiktiraf obesiti sebagai penyakit. Keputusan itu bertujuan untuk menarik perhatian kepada wabak obesiti, di mana 1 daripada 3 rakyat Amerika mengalami obesiti.


Tetapi ini masih dianggap kontroversi. Penyakit secara amnya ditakrifkan sebagai keadaan tidak normal, atau keadaan yang menghalang badan daripada berfungsi dengan baik.


"Apabila kita memanggil obesiti sebagai penyakit, itu bermakna secara automatik, satu pertiga daripada rakyat Amerika sama ada tidak sihat atau sakit, " kata Dr. Pieter Cohen, penolong profesor perubatan di Harvard Medical School dan pakar dalaman am di Cambridge Health Alliance.


Pengakuan 'obesiti adalah penyakit' juga bertentangan dengan saranan jawatankuasa AMA yang telah mengkaji isu ini. Jawatankuasa itu menegaskan bahawa ukuran yang sering digunakan untuk mengkategorikan orang sebagai obes, iaitu Body Mass Index (BMI), mempunyai kelemahan. Sesetengah orang boleh mempunyai BMI yang tinggi kerana mereka membawa banyak jisim otot, bukan lemak badan.


Tetapi penyokong keputusan 'obesiti adalah penyakit' mengatakan ia boleh mengurangkan stigma terhadap obesiti, kerana ia menyerlahkan fakta bahawa obesiti tidak selalunya berkaitan dengan kawalan diri.


Elak obesiti menerusi amalan gaya hidup sihat setiap hari.


- Makan secara sihat, mengikut keperluan dan seimbang.


- Kerap bersenam dengan menguruskan masa dengan bijak. Kualiti kerja terjejas jika kesihatan terjejas.


- Tanggani tekanan/ stres dengan bijak.


- Hentikan tabiat buruk seperti merokok, minum minuman beralkohol dan tabiat makan lewat malam.


SUMBER
FACEBOOK

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)