Terkini

Dunia Di Ambang Krisis Makanan, Bersediakah Kita?

Pakar-pakar bidang pertanian dan ekonomi telah lama memberi amaran berhubung keselamatan makanan pada masa ini berada di paras membimbangkan.



Konflik diantara negara kuasa besar juga memainkan peranan ekoran berlakunya aktiviti sekatan ekonomi termasuk bahan mentah.


Masalah konflik di negara luar boleh memberi kesan buruk terhadap aktiviti export/import dimana harga barangan menjadi mahal sekaligus tekanan inflasi bagi sesebuah negara atau bakal memberi kesan buruk di seluruh dunia.



Berkaitan masalah ini kerajaan Malaysia yang ditakbir oleh Ismail Sabri telah bersetuju untuk memansuhkan cukai AP import bahan makanan serta merta bagi mengatasi kenaikkan harga makanan.


Pakar ekonomi berpendapat Malaysia harus perhalusi cara melariskan barangan tempatan dengan kawalan harga yang maksima supaya dapat bersaing dengan harga dan kualiti barangan import.


Secara tidak langsung Malaysia juga banyak bergantung pada barangan import berbanding barangan tempatan dengan alasan barangan import lebih murah dan berkualiti.


Isu kenaikkan harga barang secara mendadak mungkin disebabkan aktiviti menyorok bekalan dari peringkat pemborong namun permasalahan ini sedang disiasat oleh KPDNHEP.


Nasihat supaya pengguna tidak membuat pembelian panik seperti yang pernah berlaku sebelum ini ketika negara sedang menghadapi masalah pandemik Covid-19.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)