Terkini

Mengenal Lebih Dekat Makanan Tradisional Orang Brunei

Makanan di Brunei adalah gabungan pelbagai pengaruh masakan termasuk masakan Melayu, Cina, India dan Arab. Berikut adalah beberapa contoh makanan khas dari Brunei.


1. Ambuyat:

Ambuyat adalah hidangan khas Brunei yang diperbuat daripada pati sagu. Ambuyat biasanya dihidangkan bersama sos ikan pekat dan sos cili.



2. Nasi Katok:

Nasi Katok merupakan hidangan popular di Brunei yang terdiri daripada nasi putih yang dihidangkan bersama ayam goreng dan sambal berempah. Hidangan ini biasanya dijual di gerai-gerai makan di tepi jalan dan ia menyerupai seperti nasi lemak.




3. Laksa Brunei:

Ini adalah mi sup pedas yang dibuat dengan sup ayam atau daging lembu, mi, udang, kek ikan, tauhu, dan sayur-sayuran. Ia biasanya dihidangkan dengan sampingan sambal.



4. Soto Brunei:

Soto ialah sup khas Brunei yang diperbuat daripada sup ayam atau daging yang kaya dengan rempah ratus. Soto Brunei biasanya dihidangkan bersama mee, potongan ayam, taugeh dan telur.



Itulah beberapa contoh makanan khas dari Brunei. Setiap wilayah di Brunei juga mempunyai kepelbagaian makanan tradisional yang tersendiri. Jadi, apabila berkunjung ke Brunei, jangan ragu untuk mencuba pelbagai hidangan tempatan yang unik dan lazat.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)