Terkini

6 Penyebab Mata Kering Yang Harus Dihindari

Penyakit mata kering juga dikenali sebagai sindrom mata kering adalah keadaan di mana mata tidak mengeluarkan air mata yang mencukupi atau kualiti air mata yang dihasilkannya tidak mencukupi untuk mengekalkan kelembapan mata. Ini boleh menyebabkan mata berasa kering, gatal dan pedih.


1. Umur: Penuaan semula jadi boleh mengurangkan pengeluaran air mata dan menyebabkan mata kering.


2. Persekitaran: Faktor persekitaran seperti pendedahan kepada udara tercemar, angin kencang atau udara kering daripada penghawa dingin boleh menyebabkan mata kering.


3. Penggunaan skrin komputer atau gajet: Masa yang dihabiskan di hadapan skrin komputer atau gajet boleh mengurangkan kekerapan berkelip lalu boleh menyebabkan mata kering.


4. Gangguan kelenjar air mata: Sesetengah keadaan perubatan seperti blepharitis (keradangan kelopak mata), disfungsi kelenjar meibomian (gangguan kelenjar minyak dalam kelopak mata), atau konjunktivitis kronik, boleh menyebabkan pengeluaran air mata yang tidak mencukupi.



5. Kesan sampingan ubat: Sesetengah ubat termasuk antihistamin, antidepresan dan pil perancang boleh menyebabkan mata kering sebagai kesan sampingan.


6. Gangguan autoimun: Penyakit seperti sindrom Sjögren, rheumatoid arthritis boleh menyebabkan gejala mata kering.


Rawatan untuk penyakit mata kering bergantung kepada punca dan tahap kritikal. Beberapa langkah yang boleh membantu melegakan gejala mata kering adalah:


Titisan mata:

Menggunakan air mata tiruan(EyeDrop) boleh membantu mengekalkan mata anda lembap.



Mengurangkan pendedahan kepada persekitaran berhabuk:

Menggunakan cermin mata pelindung apabila berada dalam persekitaran berdebu atau berangin dan sila menggunakan pelembap udara atau mengelakkan udara kering daripada penghawa dingin boleh membantu mengurangkan gejala mata kering.


Mengurangkan masa di hadapan skrin komputer atau gajet:

Cuba berkelip lebih kerap dan berehat secara tetap apabila menggunakan skrin komputer atau gajet untuk masa yang lama.


Jika anda mengalami simptom mata kering yang berpanjangan atau teruk adalah dinasihatkan untuk berunding dengan pakar oftalmologi atau pakar kesihatan mata untuk penilaian dan rawatan lanjut.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)