Terkini

Cara Tambah Duit Sampingan Bagi Sesiapa Yang Mencari Kerja Part Time

Ramai yang mencari bagaimana untuk menjana pendapatan sampingan bagi menampung kos perbelanjaan harian sementara menunggu gaji.


Topik ini sebenarnya lebih pada kemampuan diri kerana setiap insan mempunyai minat dan kepakaran tersendiri. Perkara pertama kita perlu tahu kebolehan kita pada tahap mana jika minat memasak sila ceburi bidang masakan iaitu ambil tempahan atau manfaatkan penjualan makanan secara digital.


Berdasarkan situasi ekonomi sekarang sangat disarankan ceburi bidang yang kurang menggunakan kos. Namun anda juga dinasihat supaya tidak terpedaya dengan program Multi Level Marketing(MLM) kerana mereka mempunyai terma syarat tersendiri contohnya wajib beli produk mereka untuk kelayakan.



Beberapa senarai kerja part time kurang menggunakan kos yang boleh anda cuba selepas waktu kerja mahupun pada hari minggu.


P-Hailing - Terbuka kepada Lelaki dan Wanita, pula bidang ini masih mempunyai permintaan tambahan lagi jika di lembah klang atau kawasan bandar.


Penulisan - Bidang ini sangat meluas contoh blog, novel, e-book. Tapi untuk menerima pendapatan secara segera kena cari pembangun blog tempatan yang memerlukan bantuan.


Dropship - Perlu mempunyai jumlah pengaruh yang tinggi terutama di sosial media dan pandai menarik tumpuan orang ramai malangnya tidak ramai yang berjaya membuat jualan dalam bidang ini kerana pesaing suka letak harga dibawah harga pasaran.


Graphic Designer - Memerlukan kreativiti dan mahir dalam penggunaan adobe photoshop untuk reka cipta logo atau apa-apa yang berkaitan. Diluar juga mempunyai pelbagai tempat yang menyediakan kursus ini namun semenjak penggunaan Ai diperluaskan permintaan menjadi rendah dan sukar mencari prospek.


Senarai platform antarabangsa untuk mencari kerja part time

- Upwork

- Freelancer

- Fiverr

- Toptal

- Guru

- PeoplePerHour

- SimplyHired

- 99designs

- freelancewritinggigs


Sebelum anda mendaftar atau persetujui mana-mana projek pastikan telah membaca dan fahami setiap terma syarat platform dan prospek.


Anda juga dinasihati supaya tidak membuat sebarang pembayaran pada client untuk dapatkan projek kerana konsep dia sangatlah mudah iaitu mereka memerlukan kepakaran jadi kenapa pula kita yang kena bayar oleh itu sila peka dengan pelbagai teknik penipuan didalam platform yang telah disenaraikan diatas.


Rakyat di negara Eropah ramai yang sudah beralih kepada bidang pekerjaan remote secara Freelance namun di negara Asia seperti Malaysia kelihatan masih belum dapat persetujuan dari mana-mana syarikat tempatan.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)