Terkini

CowerSnail - Virus Komputer Yang Sedang Aktif

CowerSnail Aktif Menyerang Mesin Windows OS


Kumpulan yang sama, penggodam kini menyasarkan mesin Windows dengan backdoor baru, yang merupakan versi semula dikompilasi QT yang sama, juga malware yang digunakan untuk menyasarkan Linux.


CowerSnail yang telah dikesan oleh penyelidik keselamatan Kaspersky Labs sebagai Backdoor.Win32.CowerSnail, bermaksud pintu belakang yang membolehkan penciptanya melaksanakan sebarang arahan pada sistem yang telah dijangkiti atas tujuan keuntungan.


Penggodam yang sama mensasarkan kedua-dua komputer Windows dan Linux juga bersama program CPUminer sumber pengkomputeran sistem yang dikompromikan untuk menghasilkan keuntungan. Seperti yang kita ketahui pada zaman kini sudah mempunyai sebuah sistem matawang digital dimana ia mempunyai nilai yang tinggi.


Artikel Terkait

http://www.sekejung.com/2017/03/harga-matawang-digital-bitcoin-2017.html


CowerSnail - SambaCry

Ternyata motif kumpulan pengodam ini tidak lain tidak bukan hanyalah untuk mencari keuntungan dari mesin komputer yang telah dijangkiti dengan terpasang program cpu miner untuk melombong matawang digital (cryptocurrency).


Kata Sergey Yunakovsky dari Kaspersky Lab dalam jawatan blognya mengatakan setelah kumpulan pengodam ini berjaya mencipta dua Trojan berasingan, dimana kita lihat masing-masing direka untuk platform tertentu dan masing-masing juga mempunyai keunikan tersendiri, kemungkinan besar kumpulan ini akan menghasilkan lebih banyak malware pada masa akan datang.


Profile Malware

Dalam masa terdekat , kata penyelidik telah dapat mengesan program malware baharu, yang dipanggil SHELLBIND , mengeksploitasi kecacatan kepada peranti Penyimpanan Rangkaian Terlindung (NAS).


Jadi sampai disini sahaja dahulu berita berkaitan ancaman siber juga mohon orang ramai sentiasa berhati-hati ketika menggunakan rangkaian jalur lebar juga ketika memuat turun sebarang program dari sumber percuma.

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)