Terkini

The Holocaust Sejarah Pembantaian Bangsa Yahudi Oleh Nazi

Sejarah Kem Nazi Yang Menyeramkan

The Holocaust merupakan tragedi pembantaian ras atau genosida yang terjadi pada enam juta penganut Yahudi pada Perang Dunia II oleh negara Jerman Nazi dan dipimpin oleh Adolf Hitler pada masa itu, kira-kira dua juta wanita dan tiga juta lelaki Yahudi dibantai dengan sadis dalam satu lokasi bernama Auschwitch iaitu kem Nazi di Polandia.


Begitu ramai menjadi mangsa korban pada tragedi tersebut yang membuat tempat tersebut kini menjadi sangat seram dan ditakuti orang. Tidak terbayang kekejaman yang dilakukan Nazi kepada bangsa Yahudi dan golongan minoriti lainnya dengan pembunuhan.




Auschwitz dulunya digunakan sebagai kem tentera, penjara, bilik eksperimen, dan pusat pelaksanaan. Dari sederet fungsi tersebut, anda sudah boleh membayangkan betapa seramnya lokasi tempat ini.

Kisah memilukan tersebut mungkin tak hanya menciptakan trauma bagi mangsa tawanan yang berhasil melarikan diri. Dalam sebuah projek filem dokumenteri, sebuah drone diterbangkan untuk merakam setiap sudut yang menggambarkan kekejaman Nazi pada masa itu.


Sebuah video berdurasi enam minit telah berjaya menggambarkan bagaimana setiap sudut bangunan tua bertingkat yang menjadi kuburan bagi jutaan orang. Dengan bunyi latar musim dingin, bangunan-bangunan tua yang menyimpan tawanan, kereta dan padang rumput luas kelihatan membisu dan mengerikan.



Bukan itu sahaja malah pengunjung yang datang ke lokasi tersebut juga menemui peristiwa mistik, seperti mendengar teriakan orang-orang kesakitan. Orang-orang yang berjaya melarikan diri dari tragedi tersebut pun masih dihantui rasa sakit dari tindakan eksperimen dan perlaksanaan hukuman oleh tentera Nazi.

Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)