Terkini

Gps Telefon Sering Bermasalah Ketika Memandu?

Masalah ini sering berlaku pada driver yang bergantung sepenuhnya pada perisian peta google/waze dimana ketika sedap menekan pedal minyak tiba-tiba dapati maps tidak lagi berfungsi seperti biasa sekaligus membuatkan pemanduan akan menjadi lebih rumit dan mengalami sesat.



Paling kesian jika segelintir pemandu tidak mahir akan selok belok jalan maka ia akan membuatkan pemanduan mereka sesat larat. Ada rakan yang baru menceburi bidang pengangkutan awam seperti teksi dan grabcar, masalah gps tidak berfungsi ini sudah menjadi kebiasaan padanya justeru mereka lebih gemar belajar dan belajar selok belok jalan atau terus meminta bantuan dari penumpang.


Tanda anak panah Gps tidak bergerak adakah ia bermaksud peranti mudah alih kita rosak?. Secara teknikal selagi peranti anda boleh digunakan seperti biasa itu bermaksud besar kemungkinan sistem yang dikemaskini itu mempunyai ralat.



Masalah ralat di aplikasi android atau ios adalah disebabkan pembangun seringkali menaik taraf ciri perisian mereka. Pendapat hujahan dari ahli ulama muslim sedunia tiada ciptaan yang sempurna melainkan ciptaan tuhan (Allah).


Justeru kalau anda fikir kakitangan google tergolong dari ahli-ahli pakar anda silap kerana lumrah kehidupan sebenarnya adalah jika Mr.A adalah pakar maka masih ada Mr.B yang lebih pakar dari Mr.A dan lumrah ini berlanjutan sehingga penghujung zaman.


Ada Yang Berpendapat Disebabkan Masalah Rangkaian?


Bahagian ini aku susah nak mencari kebenaran kerana aku masih tidak pasti sama ada sistem gps ni bergantung pada rangkaian gsm iaitu simkad atau pun ia hanyalah sebuah chip yang ditanam dalam peranti.


Walaubagaimanapun ada segelintir pengguna menasihatkan supaya menurunkan rangkaian kepada 3G/2G untuk mendapatkan rangkaian gps yang stabil. Maka hujahan ini masih tidak cukup untuk menunjukkan sistem gps ini bergantung pada gsm (simkad) semata-mata.


Secara realiti GPS menggunakan teknologi satelit dan mengikut ilmu astronomi, satelit merupakan suatu objek di angkasa yang berputar mengelilingi suatu objek lain yang lebih besar dan kekal berada dalam graviti objek tersebut.


Secara lawaknya mungkin kenderaan anda menyusur laju di jalan raya sehingga menyebabkan satelit tidak dapat mengejar untuk beri petunjuk. Setelah puas memikir jalan penyelesaian maka tugasan selongkah di gedung playstore pun bermula dan terjumpa beberapa aplikasi yang bekerja untuk memberi stabil akan peranti gps.


Tapi iklan dan percuma memang tidak dapat dipisahkan kerana ia salah satu sumber pendapatan pembangun aplikasi sumber terbuka seperti android. Cuma kesan negatif dari aplikasi android adalah tidak kesemuanya berfungsi apa yang kita harapkan.


Dan tidak semua peranti yang dapat menyokong versi aplikasi oleh pembangun disebabkan masalah-masalah koding. Mungkin hari ini pembangun menyelesaikan masalah khusus untuk jenama asus tetapi setelah urusan kemaskini berlangsung peranti jenama lain pula terjejas dan ia berlanjutan sehinggalah kiamat iaitu tidak akan pernah dapat memuaskan semua hati penduduk bumi.


App Yang Mungkin Membantu GPS Peranti Anda


Beberapa otai teksi di Malaysia turut memperkenalkan beberapa aplikasi cuma tentang keberkesanan itu tidak dapatlah nak disahihkan melainkan Try and Error adakah prestasi gps menjadi lebih baik atau makin buruk.


#1. GPS Fix & GPS Test (Android)


#2. GPS Test (Android)


#3. GPSfix (Android)


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)