Terkini

Kemaskini Windows 7 Bakal Berakhir Hujung Tahun Ini

Microsoft melakukan kemaskini dengan pelancaran versi windows yang terkini iaitu Windows 10 dengan menyediakan pelbagai ciri baharu.



Versi windows yang lama pula akan dihentikan dari sebarang aktiviti kemaskini terutama bagi windows 7 yang masih digunakan oleh pihak industri dan individu.


Kemaskini yang terakhir untuk windows 7 dikatakan pada 14 Jan 2020, secara teknikal juga pihak Microsoft telah menghentikan kemaskini dimana paling akhir sekarang ini adalah Service Pack 1.


Semasa pelancaran Windows 10, Microsoft juga telah memberikan peringatan berbentuk iklan yang muncul di bawah paparan Desktop pengguna untuk menaik taraf sistem melalui pemasangan online atau offline demi mendapatkan ciri terbaru.



Tahukah anda Windows 10 lebih menarik dari Windows 8 sebelum ini?


Windows 10 dikatakan sudah mula menambah pelbagai ciri baharu terutama menyokong perintah dari sistem Linux melalui terminal power shell baru mereka.


Setelah itu paparan versi 10 lebih mesra pengguna daripada versi 8 sebelum ini yang memberikan ciri kotak-kotak di papapran hadapan.


Ciri yang diperolehi pada windows 8 memang agak menggangu pengguna dimana terpaksa melalui paparan berkotak dahulu sebelum memasuki ruang Desktop.


Disebabkan proses menaik taraf operating system windows menjadi sebahagian kos buat para industri dan pengguna maka pihak Microsoft berkata versi windows 7 tetap masih boleh digunakan seperti biasa cuma ia tiada sebarang kemaskini yang baru.


Manakala pihak pembangun perisian windows juga turut akan bekerja untuk menaik taraf program mereka supaya dapat menyokong versi windows 10 yang baru.


Yang paling terkesan adalah perisian pelayar web seperti mana yang pernah dialami oleh pengguna yang masih memaki Windows XP sebelum ini kerana rata-rata pelayar web mereka semua tidak berfungsi untuk mengakses mana-mana laman web.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)