Terkini

Sistem Monarki Malaysia Diganggu Oleh Ahli Politik Tidak Bertanggungjawab?

Kerajaan Malaysia pimpinan Tun Mahathir merancang untuk menandatangi perjanjian Makhamah Jenayah Antarabangsa (ICC).



Keputusan ini juga tidak ditularkan oleh pihak media sangat terutama oleh Media Prima dimana ia seakan dibuat secara senyap tanpa pengetahuan rakyat. Tidak lama kemudian berita ini telah tersebar kerana ada individu yang mula membuka mulut berkaitan perjanjian Makhamah Jenayah Antarabangsa dengan bertanya kepada pemimpin adakah ia benar atau tidak.


Atas penelitian dari kami perkara ini diusulkan setelah kecoh mengenai isu ICERD di Malaysia baru-baru ini dan sumber mengatakan turut dalam cubaan semenjak beberapa tahun lamanya untuk menggangu kuasa Raja-Raja Melayu di Malaysia dimana atas kefahaman kami jika kerabat di Raja melakukan kesalahan maka makhamah antarabangsa tempatnya.


Perkara (ICC) juga telah sampai dikalangan keluarga diraja Malaysia dan mendapat kritikan bahawa pengiktirafan undang-undang itu akan melanggar perlembagaan persekutuan dimana semua negeri-negeri telah bersatu demi mencapai kemerdekaan suatu ketika dahulu.


Artikel berkaitan : Kisah prebet adam amuk di chow kit



Kepada generasi muda sekarang, sekadar pertanyaan pernahkah anda membuka buku sejarah kesultanan Melayu selain dari mengadap media sosial buatan orang asing. Jika anda masih leka dengan budaya barat yang makin merosakkan sistem saluran otak maka eloklah anda mencari buku sejarah di perpustakaan terdekat supaya tidak terjebak dengan penyakit Phycology ciptaan dari barat.


Malaysia mempunyai perlembagaan monariki sejak tahun 1957 apabila ia mendapat kebebasan dari penjajahan British. Dalam kenyataan Tun Mahathir baru-baru ini setelah keluarga diraja Malaysia bersidang bagi membincang isu-isu berkaitan berkata "Nampaknya terdapat banyak kekeliruan mengenai Rome Statute, maka pihak kerajaan akan tarik balik dan tidak bersetuju untuk menandatangi perjanjian tersebut.


Golongan bumiputra yang masih berpihak kepada kepentingan Raja-Raja melayu tidak senang duduk dan menyokong tindakan Tengku Mahkota Johor(TMJ) untuk menghalang tindakkan yang dilakukan oleh parti kerajaan PH.



Tengku Mahkota Johor(TMJ) telah menulis tweet pada 10 Mac bahawa pihak kerajaan tidak merujuk kepada "Persidangan Raja-Raja" sebelum membuat apa-apa keputusan berkaitan sistem perlembagaan persekutuan.


Difahamkan ICC adalah makhamah jenayah antarabangsa berasaskan perjanjian yang pertama dengan matlamat untuk menamatkan kekebalan bagi pelaku kejahatan yang paling kritikal iaitu seperti kerabat di Raja atau negara-negara yang cuba melakukan peperangan.


Dan boleh dianggap sebagai makhamah yang terakhir dimana jika pihak kerajaan gagal mendakwa pada mana-mana individu yang mempunyai kekebalan contoh seperti Sultan mahupun yang di-Pertuan Agong Malaysia.


Sehingga kini 122 buah negara telah berpihak kepada Rome Statute manakala tidak termasuk Amerika, China, Rusia dan India atas mengikut beberapa sumber luar negara.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)