Terkini

Mesin Basuh Tidak Boleh Spin Apa Puncanya?

Mesin basuh adalah sebahagian peralatan elektronik wajib ada di setiap rumah walaupun sekarang sudah semakin mudah dengan adanya kedai mesin basuh dobi layan diri.



Sebelum itu kita sebagai pemilik mesin basuh haruslah tambah sedikit sebanyak pengalaman dan kemahiran membaiki kerana setiap peralatan elektronik ada hayat dia tersendiri.


Walaupun kita rasa jenama yang kita beli itu adalah yang terbaik di pasaran namun setiap komponen yang diguna pakai adakala datangnya dari kilang yang sama cuma berapa lama dia boleh bekerja untuk membasuh pakaian korang itu semua adalah nasib dan keberkatan.



Masalahnya sering terjadi pada alatan mesin basuh memang banyak walaupun kita lihat komponen dia tidak begitu banyak tapi dalam posting ini kita akan ceritakan mengenai permasalahan mesin basuh tidak boleh spin. Sedang korang sedap tunggu dia membasuh sampai tiba nak spin dia tak boleh pula atau menjadi perlahan, jadi korang periksa beberapa bahagian iaitu kebiasannya motor spin telah rosak atau kapasitor terbakar.



Ini adalah masalah utama bagi pengguna mesin basuh jenis manual, perkara ini berpunca kerana didalam motor ada dawai tembaga yang berkemungkinan sudah terbakar atau putus oleh kerana itu ia tidak dapat berfungsi dengan normal.


Caranya cuba survey harga motor spin itu dan harga mesin basuh jenis auto yang baru kerana jika ada permasalahan dengan komponen motor memang pengguna selalunya terus campak tepi dan tukar mesin basuh hitachi baru atau jenama lain mesin basuh terbaik. Tapi kalau ada kemahiran membaiki tidak salah cuba sedaya upaya untuk mencari punca dan tukar dengan komponen yang baru.


Jika berdekatan dengan kuala lumpur, korang boleh jalan-jalan di jalan pasar pudu kerana lokasi ini memang lubuk cari gantian komponen mesin basuh dan lain-lain.


Tips untuk mengelakkan motor terbakar adalah jangan melakukan cucian banyak kali dalam masa sehari kecuali mesin basuh anda jenis industri seperti kedai dobi kerana mesin basuh yang ada dirumah ini selalunya diguna pakai 2 kali seminggu sahaja kecuali keluarganya besar.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)