Terkini

Minyak Enjin Terbaik Di Malaysia Yang Perlu Anda Sokong

Minyak enjin adalah penting bagi setiap kenderaan korang namun pemilihan jenama dan keperluan selalu membuatkan pengguna pening kerana di pasaran terdapat banyak sangat jenama.



Jika tanya aku, jawapannya sudah pasti sokonglah minyak enjin keluaran tempatan iaitu Petronas dan sekutunya. Tapi jika korang tidak ada nilai Patriotism maka silakan cuba produk luar negara yang dikatakan mempunyai tahap kualiti yang tinggi untuk kenderaan.


Ada juga yang beratur untuk menukar minyak enjin shell katanya dah berzaman duk sokong jenama satu ini, pada aku tidak kisah pun nak sokong jenama apa kerana itu adalah pilihan masing-masing.



Tahukah kita syarikat pengeluar minyak engineer diorang tidak pernah rasa penat untuk menaik taraf teknologi dalam produk minyak mereka bagi menjaga hayat enjin kenderaan pengguna soalnya mampukah kita terus memberi sokongan kepada mereka atau kita lebih banggakan produk dari AS?


Produk AS yang digemari pengguna salah satunya adalah Pennzoil, perghh diorang kata teknologi yang ada pada produk ini memang sangat memuaskan malah harganya pun lebih mahal dari produk jenama tempatan. Apakah sebabnya produk AS ini agak mahal di Malaysia? ia adalah disebabkan nilai matawang sahaja kerana orang kita ni pantang tengok harga mahalnya je pasti mindset kata waaa kualiti.


Tahukah kita minyak semuanya sama sahaja yang membezakan adalah jenama dan cara acuan dari pihak engineer, mungkin ada yang lebihkan garam dan ada yang kurangkan gula. Jangan terkejut jika ada minyak enjin buat pemasaran mengatakan dapat menjimatkan Petrol dan pickup bagai, haaa itu semuanya cara pemasaran masing-masing kerana hampir 70% peratus pengguna ditipu dengan cara pemasaran.


Ada satu jenama ini dipanggil Lubrex ia adalah keluaran negara UAE dan pengedar tunggal di Malaysia adalah dari syarikat milik anak tempatan iaitu prowheels distributors.


Setiap minyak enjin mempunyai kelikatan masing-masing bergantung jenis enjin kenderaan anda. Ada yang pagi-pagi susah nak hidupkan enjin kerana minyak enjin terlalu sejuk dan kejadian ini pernah penulis lalui. Selepas tukar kepada minyak enjin kelikatan yang disyorkan barulah mudah hidupkan enjin berbanding yang sebelum ini.


Oleh kerana ramai anak muda yang menggunakan kenderaan mampu milik perodua terutama axia. Minyak enjin axia ini disyorkan menggunakan jenis Full Synthetic SAE OW-20. Tapi kalau nak jadi pomen sendiri dan cuba tukar kepada jenis lain itu terpulang kerana ia adalah milik anda.


Tahukah kita minyak enjin yang diguna pakai oleh kebanyakkan pusat servis sah perodua dan proton adalah dari keluaran petronas dan juga sudah terbukti layak memasuki perlumbaan F1.


Pastikan korang beli minyak enjin di pengedar yang sah untuk mengelak dari sebarang produk tiruan oleh kerana itu penulis syorkan minyak enjin keluaran jenama station minyak sebab korang boleh dapatkan produk original di station minyak berdekatan berbanding beli dari suplier.


1. Minyak enjin Petronas

2. Minyak enjin Lubrex

3. Minyak enjin Shell


Share this:

Catat Ulasan

 
HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Dimensi Teknologi Bumi Niaga(1859511-H)