Terkini

Kenapa Toner Cartridge Printer Mudah Bocor? Pastikan Guna Barangan Original Dari Pengeluar

Mesin pencetak dipakai oleh sebahagian besar pengguna di seluruh dunia dan bertambah dari tahun ke tahun namun kebanyakkan printer juga tidak mempunyai ketahanan.



Penggunaannya semakin meningkat dari dalam rumah sehingga di tempat kerja dan pengetahuan asas printer juga menjadi keperluan kerana mesin pencetak sangatlah sensitif.


Walaupun komponen dalaman printer itu kelihatan simple namun dari segi ketahanan memang sangat lemah terutama tempat keluar dan masuk kertas bahagian ini dipanggil roller printer atau sejenis rubber berbentuk roda yang mudah reput atau koyak.



Printer atau dikenali sebagai mesin pencetak mempunyai pelbagai jenis dakwat salah satunya adalah (Toner Cartridge, Ink). Mesin pencetak yang menggunakan Cartridge dikatakan lebih murah kerana boleh didapati secara kuantiti atau dikenali sebagai barangan tiruan manakala Ink pula mungkin lebih mahal kerana ia menggunakan dakwat jenis cecair.


Walaupun banyak syarikat menggunakan jenis printer Cartridge kerana kos lebih murah namun pada yang sama mereka telah pun membazirkan tempoh jaminan printer. Ia adalah disebabkan material Cartridge tiruan dan Original sangatlah berbeza terutama dari segi ketahanan toner tersebut.



Berdasarkan pengalaman penulis semasa berada dalam syarikat korporat bahagian atasan hanya fikirkan kos tanpa memikirkan tempoh jaminan sesuatu barang bayangkan setiap jaminan diberi selama 1 tahun dan mereka gunakan Cartridge tiruan sekaligus jaminan itu telah terbatal disebabkan barangan tersebut mampu merosakkan bahagian dalaman printer iaitu tidak lari dari masalah kebocoron toner.


Kalau printer cartridge anda mengalami masalah yang sama iaitu toner kerap bocor atau kertas menjadi kotor eloklah hentikan pembelian toner dari vendor yang sama kerana ia bukan sahaja murah tapi ia akan memberikan anda kerugian yang besar.


Begitu pula jika kita mempunyai printer jenis Ink, masalah pencetak jenis cecair ni pula selalu sahaja mengalami kebocoran pada printhead iaitu cecair ink itu akan keluar dari head sekaligus mengotorkan dalaman printer.



Cara penyelesaian adalah kita kena gunakan pencetak Ink setiap masa supaya saluran tersebut sentiasa bergerak tanpa sebarang masalah tapi apa pun kerosakkan printer ini sentiasa ada cuma cepat atau lambat sahaja.


Pernah ada kisah di negara luar dimana ada pengguna pernah mengeluarkan saman kepada sebuah jenama printer di atas sebab ketahanan yang lemah ibarat guna sebulan pastu rosak dan terus buang sebabnya kos baiki hampir sama dengan kos harga sebiji printer.


Semenjak dari itu pengasan jenama printer tersebut sentiasa menambah baik ketahanan printer mereka sambil menegaskan kepada pengguna supaya sentiasa menggunakan barangan original terutama Cartridge mahupun Ink.


1. Printer : Peranti yang digunakan untuk mencetak dengan menggunakan dengan dakwat atau toner ke dalam media kertas atau banner.


2. Cartridge : salah satu bahagian dari peranti printer yang penting untuk menyimpan, mengatur dan tempat keluarnya dakwat ketika proses mencetak.


Mencetak dokumen

Fungsi pertama dari sebuah printer, terutama dari teknik mencetak adalah mencetak dokumen. Dokumen – dokumen yang biasa dicetak dengan menggunakan printer biasanya merupakan dokumen berupa surat, transkrip, dan berbagai macam jenis dokumen lainnya. Biasanya, dokumen yang sudah dibuat di dalam komputer, dengan menggunakan perisian office, seperti Mocrosoft Excel, Word akan dicetak dengan menggunakan printer.


Jadi, dengan adanya printer ini, maka dokumen tersebut akan dapat dicetak dan muncul dalam bentuk fizikal.


Tips memilih printer yang baik

Korang sudah tahu dan juga faham mengenai manfaat yang boleh korang peroleh dari menggunakan printer sebagai alat pencetak dokumen. untuk membeli sebuah printer, maka ada beberapa hal yang harus anda perhatikan,s ehingga nantinya, printer tersebut dapat bermanfaat bagi korang.


Berikut ini adalah beberapa manfaatnya :

Pilih pencetak yang sesuai dengan keperluan korang. Apakah membeli printer untuk kepentingan mencetak dokumen, atau foto ataupun untuk perniagaan percetakan. Usahakan membeli printer yang memiliki ciri yang tepat untuk keperluan korang, agar nantinya korang tidak menyesal dalam menggunakannya. Maka dari itu, korang memang wajib untuk mengetahui kehendak apa saja yang harus anda penuhi dengan printer tersebut.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)