Terkini

Resepi Singgang Masak Asam Pedas Cara Kampung Dan Sesuai Untuk Yang Sedang Pantang

Singgang masak asam bagi orang kampung ia sudah cukup memadai untuk disatukan bersama nasi putih namun lauk yang sesuai adalah ikan kembung. Selit pula dengan ulam lepas tu cicah budu atau tempoyak memang menambah nasi la korang.



Artikel ini akan kongsi cara penyedian resepi singgang masam asam, bujang ke atau dalam pantang ke memang sesuai sebab ia sangat mudah dan main campak-campak je terus boleh dihirup sup dia.


Seperti biasa kita perlu melengkapkan beberapa bahan seperti dibawah tapi kalau ada yang kurang haa minta personal shoper pergi berlari cari bahan ya.



Bahan-bahan

1. Bawang besar 2 biji

2. Bawang putih 3 ulas

3. Belacan

4. Cili kisar

5. Asam keping

6. Daun kesum

7. Kacang bendi

8. Ikan kembung

9. Garam sedikit


Cara-cara

Bahan nombor 1-4 kisar bersama sedikit air kemudian masukkan dalam periuk bersama air, daun kesum, asam keping dan cili kisar setelah itu rebus. Masukkan pula kacang bendi rendam sehingga masak atau empuk lalu masuk ikan pilihan anda contoh kembong boleh juga cuba letak ayam atau seafood tapi jangan tanya macam mana rasanya nanti akhir sekali masukkan garam mengikut lidah anda sebab yang nak makan pun tekak korang.


Jika menjadi sila beritahu diruang komen manakala jika sebaliknya harap korang tabah dan cuba lagi mengikut kemahiran tersendiri orang cakap jika didapur tidak semestinya kena ikut sepenuhnya dalam buku resepi.


Resepi ini dikongsi oleh NorSyahira Binti Yaacob.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)