Terkini

Resepi Pau Goreng Sambal Ikan Bilis - Homemade

Jika ada lebihan sambal ikan bilis boleh cuba pau goreng sambal bilis ini. Tapi harini saya kongsikan resepi adunan pau sahaja tau. Caranya sangat-sangat lah mudah bahan-bahan senang sentiasa ada di dapur korang kan.



Sedapnya Pau Sambal kena pula jika dihidangkan ketika minum petang, alangkah nikmatnya. Malah ia juga sesuai dijadikan menu sarapan bagi korang yang nak cuba buat kuih ni, resepi perkongsian saudari Norsyahira Binti Yaacob ini antara yang berbaloi untuk dicuba. Jom lihat bahan-bahan yang diperlukan.


Kepada yang belum pernah ada pengalaman dinasihatkan mencuba dengan kuantiti yang sedikit bagi mengelak sebarang pembaziran jika gagal namun keyakinan haruslah tinggi ketika mencuba.



Bahan A

Tepung gandum 2 cawan

Baking powder 2 sudu kecil

Yis mauripan 1 bungkus

Gula satu sudu

1 cawan air

Cara-cara

Yis tu rendam bersama air suam sebanyak satu cawan campur dengan satu sudu gula hingga berbuih. Ambil tepung gandum dan baking powder gaul sama rata. Bila dah rata masukkan yis tadi gaul dan uli hingga doh menjadi lembut.


Biarkan selama 1 jam hingga doh tersebut kembang kemudian baru bentukkan menjadi pau setelah itu haa goreng menggunakan minyak yang panas siap.


Share this:

 
DMCA.com Protection Status

HakCipta © 2010- Sekejung.com | Dimiliki Oleh Sekejung Network(003413624-V)